• kollo

Började äta nyttigt, fick ännu större mage!?

Japp, började äta nyttigt-dvs fullkornsprodukter,tog bort mjölkprodukter(nästan helt), började äta mer frukt o grönt osv.
    Nu är det bara så att min mage är så svullen konstant utav gaser, fastän att jag släpper mig heeela tiden(ja det är hemskt, speciellt på träningen ).
    Så summan av kardemumman- jag började äta bra för att bli av med magen, nu har jag fått en större , ngn som vet varför??

• Svar på tråden Började äta nyttigt, fick ännu större mage!?
  • Carma

Formodligen är din mage inte van vid denna mängd fiber. Det kan ta lite tid innan den vänjar dig. Men fortsätt med det! Det kommer ordna sig!

Sen t ex bönor, lök & kål kan vara "tunga" för magen så du kan äta lite mindre av de & se om din mage kommer i balans.

Lycka till!

• Pumpkin

Äter du mycket fibrer så måste du dricka massor av vätska, annars kan magen bli helt galen.

I övrigt håller jag med föregående talare.

• kollo

ok, så det kommer bli bättre alltså?
    Och om jag dricker mkt vatten så skall det lindras, ja men det är ju kalas.
    Då blir sambon glad för han har samma problem, vilket har upprört flera på hans arbetsplats

• Genus

Om man äter för lite protein så sväller magen upp av bristen, (kan ju vara EN orsak, du vet ju själv vad du äter). Man kan också få uppsvälld mage av att dricka kolsyrat, tugga tuggummi, äta med för långa mellanrum (enligt mig och min erfarenhet). Motion, långsamma kolhydrater, magert protein och bra fetter samt massor av grönt och en hel del frukt kombinerat med 1.5 - 2 liter vatten om dagen gör susen enligt mig, så skaffade jag min platta mage. //G

• Bobou

Jag blir gasig om jag inte äter fil då och då. Du kanske blivit mer gasig för att du slutade äta fil när du tog bort mjölkprodukterna? Så var det för mig, var gasig i nästan två år innan det gick upp ett ljus.

• f.d. Svart brud

Det är en vanesak. Magen brukar bli bättre efter en tid. Den kan ju ha blivit lite chockad om du helst plötsligt blivit supernyttig.
    Mycket fiber kräver att man dricker mycket.
    Mina tips att bli av med gaserna är:

Koka te på fänkål-, anis- och kumminfrön. Fänkålste finns även i hälsokosten. Teet eliminerar gaser och ser till att man lättare får ut dem om man t ex har magont. Börjar hjälpa ganska snart.

Sedan finns det ett jättebra, receptfritt läkemedel (som inte har några biverkningar och som även ges till spädbarn i droppform mot kolik) på apoteket som heter minifom och dimetikon (samma sak som minifom). Man tar ett par tabletter till varje måltid en period. Man blir bättre på några dagar av det.

Svar på tråden Började äta nyttigt, fick ännu större mage!?