• SofiaoMarkus

Fondue

Hejsa,
    VI har velat fram och tillbaka vad vi vill äta på vårat bröllop, ska det vara buffé eller tre rätters serverat. Men nu har vi kommit på att vi ska ha fondue, vad tycker ni? Kostar inte så mycket att hyra, ha olika tillbehör och såser och sen en kall potatissallad till. Inte så mycket jobb, ska vara till ca 100 Pers.
    Tacksam för feedback!

• Svar på tråden Fondue
  • Wunja

Jag och min blivande älskar fondue så jag tycker förstås att det låter jättemumsigt :D

Var faktiskt inne på samma bana som du ett tag, men tänkte att det skulle bli för besvärligt. Det man får tänka på är väl att, lite beroende på hur många grytor man har förstås, det kan bli lite bökigt för gästerna och risken finns att middagen tar väldigt lång tid. Det känns originellt och kul dock!

• augusti07

har ni kkollat att ddet kommer att funka rent praktiskt med 100 pers.. ska ni ha olja eller buljong. tänk på att det är en viss brandrisk förknippat med att använda olja. lågan under måste justeras ibland och då kan det lätt flamma upp.. min pappa förlorade ett ögonbryn på det sättet:)

• Fru A.S

Det låter lite meckigt med fondue för 100 personer. Ni behöver rätt många grytor och som Wunja skriver, vilken tid middagen kommer ta.
    Jag skulle höra mig för med restaurangpersonal vad de tror.

• _koko_

Har man olja sprakar det ju rätt mycket dessutom och det blir mycket prat kring maten ("vilken är min pinne" osv), dvs tal och dyl kan bli svårt att planera in / höra.

Plus att man måste ha rätt stora bord om man ska få plats med allt kött och alla tillbehör, för man vill ju inte ha ostekt kött på sin mattallrik.

• Lucia05

Verkar lite opraktiskt med fondue till hundra personer.

• SofiaoMarkus

Vi kommer att placera alla i öar och sätta 2 st fondue grytor på varje så att alla når sen runt om kommer vi ha skålar med gosaker att stoppa i grytan.
    Jobbet blir mindre än om vi väljer att ha en buffé eller tre rätters eftersom vi kommer göra allt själva. FÖrdelen med detta är att allt går att förbereda hacka grönsaker och skiva kött. bara att hälla i hinkar och sen får serveringspersonalen hälla upp det i skålar och se till att de fylls på hela tiden på borden.
    Tror inte att det är någon fara med brand har prövat det hemma och det funkade jättebra, serveringepersonalen fåpr tända dom innan alla sätter sig som en extra säkerhetsåtgärd.
    Tycker att man ska sitta länge och äta på ett bröllop kommer säkert bli en del tal på 100 personer.

• SofiaoMarkus

Det är ju t-röd och fondue grytorna som vi tittat på är jättesmidiga, sen ska vi ha färdig buljong i.
    vi brukar äta det hemma tar inte längre tid än 2 timmar inte så farligt tycker jag för en middag.

• augusti07

ja, har ni buljong blir det säkrare. med olja låter det riskablare

• lana2810

När ska ni gifta er? Vänner till mig var för några år sedan på ett bröllop med fondue. Det var sommar och varmt och de höll på att smälta bort. Fick höra från flera håll att det var hemskt, främst pga värmen, men en del tyckte att det var lite för kladdigt när man var finklädd.
    Jag tycker dock att det låter lite socialt och trevligt, men som sagt är det sommar kanske man inte ska ha en massa kokande grytor på borden. Om det är vinterbröllop så varför inte?

• Skidbrud (gift)

Låter gott men lite meckigt!! Tänk på att det kan lukta och sätta sig i kläderna!! Buljong är att föredra!

Lycka till!

• nenne78

Om ni vill ha inspiration till fondue: Det här är en länk det absolut godaste jag någonsin ätit. Vi gjorde det till nyår - satt i en fäbodstuga långt ute i skogen, meterdjup snö utanför och i goda vänners lag.
    Findue låter som en bra idé, då är ju brudgummen säker på att få ett dopp i grytan på bröllopet i alla fall hohoohoh!

ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=393612

åååååh! Jag dregglar bara jag tänker på det!!!

• nenne78

f*n, hela länken kom inte med. Sök på fondue på ica.se.

och jag stavar som en kratta idag också.

• Liten med Mindre

Om era brännare klarar bränngelé på burk (finns på ex John Wall) så skulle jag rekommendera det framfär T-röd. Säkrare.

Sällar mig till skaran som skulle undvika fonduen på bröllop. Varmt och meckigt, och ev säkerhetsrisk.

Svar på tråden Fondue