• mermaidbride

Äktenskapsförord

Är det någon som har skrivit et äktenskapsförord?
    Måste man gå till en advokat och få det gjort, eller finns de någon hemmagjord variant som funkar?

Har insett att jag måste ha ett, även om man strävar efter "evig kärlek"...

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Eurolady

Det finns många trådar i det här ämnet. Du kan köpa blanketter hos en bokhandel, men sen måste det registreras hos tingsrätt för att gälla.

När ni har fått blanketten och känner minsta tvekan om hur det ska fyllas i, är det alltid bäst att kontakta en jurist för att se till att det blir korrekt gjort. Begravningsbyråer har ofta jurister som kan detta, precis som kommunen, om ni inte vill gå till en advokatbyrå.

• chilipeppar!

Jag har skrivit ett äktenskapsförord och vi fick hjälp av en revisor att göra detta. Vad du kan göra själv är att ni gör listor med vilka saker du äger och vilka saker din M2b äger. Det tar tid men det är abslout värt det. Vi lade ner massor med tid på detta. Vi undertecknade varje lista med både mitt & min mans namn.
    Jag tror att det kan finnas blanketter i bokhandeln också. Äktenskapsförordet skall registreras hos tingsrätten också och annonseras i dagstidningen. Ring och hör vad som gäller nu.

• mermaidbride

Tack för tipsen!
    Nu känns det genast lite lättare.
    Mot bokhandeln...
    :D

• 162ochenhalv

Varför skriver man äktenskapsförord egentligen? har noll koll... när och varför bör man göra det?

• Eurolady

162ochenhalv: Om ena parten har betydligt mer tillgångar än den andra och vill skydda dessa vid en eventuell skilsmässa, så måste man skriva ett äktenskapsförord.

Om man inte har ett äktenskapsförord lägger man vid en skilsmässa ihop alla parets tillgångar, även såna som den ena parten haft innan äktenskapet ingicks, och delar lika mellan de båda.

Äktenskapsförord kan vara ett sätt att skydda tex arvegods och dylikt som man vill fortsätta ha i släkten och inkomster som intjänats innan man ingick äktenskap. Man kan även skriva ett äktenskapsförord under äktenskapet, tex om en av parterna ärver något som man inte vill att den andra ska få del av. Man har även möjligheten att när som helst upphäva ett äktenskapsförord så att det inte längre gäller.

• viktualia

Vi ska gå till juristen på min bank och fixa ett äktenskapsförord - bara ett ytterligare tips!

• Yllo

Äktenskapsförord skrivs i samband med giftermål (antingen före eller efter, men det börjar gälla f.o.m. det datum det registreras om man skickar in det efter vigseln).
    Detta skrivs då man vill skydda sin egendom från den andra i fall om det blir skilsmässa senare i livet.
    Som ett ex: Ena parten har flera egendomar, släktgårdar el dyl och den andra är skuldsatt och finns hos kronofogen. Gifter man sig då har den "skuldsatta" giftorätt i den "förmögnes" egendom och då har alltså kronofogen rätt att göra utmätningar där. Har man då äktenskapsförord är allting skyddat.
    Detta är nu bara som ett exempel, det finns många andra orsaker till att man skriver ett äktenskapsförord.

• Roslagsbrud

Skickade in vårt äktenskapsförord till tingsrätten idag. I vårt fall skriver vi det eftersom vi har särkullsbarn. Om min man dör skulle jag, utan äktenskapsförord, bli tvugnen att ge hälften av mitt till hans dotter. Jag skulle med andra ord bli tvungen att sälja såväl bostad som sommarstuga för att kunna ge henne "hennes" del. Så blir det nu inte. Vi har kompletterat ÄF med ett testamente där vi skriver precis hur vi vill att allt, utom barnens arvslotter, ska fördelas.

• Teani

Jag kan tipsa om ett annat ställe på internet där man kan få skrivet ett äktenskapsförord: www.von.scheele.se/

Det kostade ca. 800kr inklusive registrering hos tingsrätten, och det var i alla fall betydligt billigare än de andra jurister jag kontaktade angående ett personligt besök.

Det var heller inga problem att maila frågor och få dem att göra ändringar i det första förslaget de skickade.

• 162ochenhalv

ah oki.... tackar för svar!

• snustroll

Vill bara tipsa er brudar som gifter er med utländska män att ta reda på vad som gäller vid en skilsmässa i hans hemland, ifall ni bor där vid tillfälle. Då kanske inte ett ÄF i Sverige är giltigt.

Man gör som man vill, men vid sådant tillfälle är det nog bäst att ta kontakt med en jurist. Så kände jag iallafall.

• Lisell

Rekommenderar ingen att använda mallar. Dessa kostar ofta hundra kronor men om man lägger till ett par hundra så kan en juristbyrå hjälpa en istället. Ett jurist byrå på nätet är www.juridiskexpress.se. Ett äktenskapsförord där kostar 600 kr. Väldigt trevliga. Sen sover man lite bättre om natten..

• anne på grönkulla

Är man gift med en utlänning eller bor utomlands kan det också vara ide att skriva ett s k lagvalsavtal, där man i förväg enas om vilken lag som ska styra en ev bodelning. En jurist bör kunna hjälpa till med det.

jag rekommenderar fö alltid att man ta hjälp med sådana dokument. Har sett flera exempel på när hemskrivna juridiska handlingar blivit tokfel.

Svar på tråden Äktenskapsförord