• Den okunnige..

Vigselring? Förlovningsring? Hur gör man?

Första inlägget på forumet.
    Nyanländ kille till forumet och blev främst medlem för att få ta lärdom av er andra, ni som vet. Giftermål har alltid av mig setts som något lite "läskigt" och jättestort, men samtidigt vet jag att kommer vilja genomgå det en dag. Men man måste ju börja med att veta lite om vad det hela handlar om.

Min första fråga handlar helt enkelt om förlovningen. I alla amerikanska filmer ska man köpa en vacker ring med en stor sten till flickvännen, ställa sig på knä och uttala den stora frågan, men är det verkligen så det "går till" även i Sverige. När jag tittar på förlovningsringar och vigselringar, verkar det som om det är tvärtom?

Så hur fungerar det? Ska man komma med en prålig ring vid förlovningen, eller frågar man bara (utan ring?) "Vill du gifta dig med mig?" och går sedan gemensamt ut och väljer förlovningsringar eller hur gör man?

/Den nyanlände

• Svar på tråden Vigselring? Förlovningsring? Hur gör man?
  • Kerin

Traditionellt har vi i Sverige varsin slät guldring till förlovning, och sen får kvinnan en lite mer utsmyckad ring, kanske med en sten i till vigseln.

Sen råder det nog väldigt delade meningar bland tjejer om man vill vara med och välja ring själv, eller om man också sett amerikanska filmer och vill att mannen ska ha valt en ring.

Själv föredrog jag att få ha min åsikt med i ett val av en ring som jag ska bära resten av livet. Många ställen har t.ex. låneringar om man ändå vill ha något med sig.

• U+M

Själv friade jag med egengjorda ringar av mässingstråd Tyckte att det var jättemysigt att gå ut tillsammans och välja ringar.

• smug

Jag bor i England och har ar traditionen att HAN friar med en fantastisk ring. Numera ar det nastan tradition att HAN friar med en fuskring, ofta nagot som han tror att hon skulle kunna tanka sig att bara ibland men pa hogerhanden och sa gar man ut och valjer forlovningsring ihop. Jag och m2b har tittat pa ringar ihop och nu nar han har en ide om vad jag gillar ska han ta och 'overraska' mig med ett frieri.
    Jag tycker att det ar sa olika beroende pa vem man ar, vissa flickor vill bli overaskade, andra vill prata om saken innan. Forsok sussa ut vad din flicka skulle foredra. Och visst gar det att fria utan ring oxa.

• Duchess

Det finns inget rätt/fel svar på hur såna saker ska gå till :)

Jag och min blivande make tyckte helt enkelt att vi hade en solid relation som vi ville satsa på. Så vi började kika på ringar tillsammans, och för några veckor sedan förlovade vi oss. Ingen har gått ner på knä och friat. Det har helt enkelt bara varit en naturlig utveckling av vår relation.

• Den okunnige..

Men om man nu säger att man följer den svenska traditionen med att man köper forlovningsringar, hur går då själva förlovningen till om mannen ska överraska? Ska man då köpa till både sig själv och flickvännen? Eller köper man en lite billigare "låtsasring" (typ en ring med en Cubic Zircon istället för en diamant till exempel) för säg 500 och väntar med fleratusenkronorsringen till själva vigseln?

Det enda jag egentligen vet är att flickvännen vill att jag ska fria och inte tvärtom. Börjar man fråga mer specifikt, är hon ju på något sätt "beredd" på det, och då är det ju inte samma sak.

Så kortfattat: Hur friar man med en ring, om man följer svenska traditionen (med först förlovningsringar och sedan vigselringen på själva brölloppet)?

• Hjälp!

Där fick du lite information om ringar.
    Man kan nog göra lite som man vill egentligen.
    Men jag har sagt till min blivande man att den dagen han friar ska han inte fråga om "vi ska förlova oss" utan om "jag vill gifta mig med honom". Sedan ska från det datumet kunna bestämma bröllopsdatum.
    Och så har det blivit. Jag vill inte vara ett av alla de som går med en förlovningsring i flera år utan att det blir ett bröllop inom det närmaste.

• Bruden2007

De flesta gör nog så att de köper/gör en tillfällig förlovningring till själva frieriet. Efter det kan ni tillsammans gå och titta ut en varsin förlovningsring. Förr hade mannen samma ring vid förlovning och vigsel, bara att båda datumen skrevs in, men numera har det blivit lite vanligare att mannen också får en ring till. Det kan man ju göra som man vill med.

• Hjälp!

Den svenska traditionen brukar vara att man köper två släta guldringar vid frieriet. På bröllopet får bara kvinnan en ring som vanligtvis brukar ha en sten eller flera.

• Bruden2007

Håller med Hjälp!, tycker inte att man ska fråga "vill du förlova dig med mig?" Självklart gör man ju som man vill, men en förlovning innebär ju enligt tradition att man snart ska gifta sig och jag tycker personligen att den tappar lite sin betydelse när man ser förlovning och giftemål som två helt skilda saker.

• Den okunnige..

Att frågan som ska ställas är "Vill du gifta dig med mig?" och inte frågar om något om förlovning, ser jag som självklart. Dock är jag ännu lite osäker på vad som menas med "tillfällig förlovningsring" och hur den biten fungerar. Köper man en "billig" slät ring och går sedan ut och väljer tillsammans? Eller köper man en "billig" ring med sten och väljer sedan ut förlovningsringar tillsammans?

Och hur sjutton vet man vilken storlek hon har? Man kan väl inte bara chansa? Eller kan man det? (Att fråga, vore ju lite väl avslöjande.)

Svar på tråden Vigselring? Förlovningsring? Hur gör man?