• Ostbågen

CSN - Hur fungerar det?

Jag läser just nu på högskola. Valde inför denna terminen att ,trots heltidsstudier, gå ner till 75% i utbetalning från CSN. Naturligtvis för att slippa stå med alltför mycket lån i slutändan. Fick bekräftelsepapper från CSN i fredags och då visade det sig att de sänkt både bidragsdelen och lånedelen. Måste de göra så? Kan jag inte kräva att de bara sänker lånedelen så jag får behålla det maxbidrag som är möjligt?
    Förstår att csn vill att man ska ta så mkt lån som möjligt men har de verkligen rätt att sänka bidraget? Från vems ficka tas bidragen, är det csn eller betalas de via skattemedel?
    Jag kan noll om det här så vore tacksam om en expert på området kunde hjälpa mig. Folk på det här forumet brukar ju ha koll på saker och ting

• Svar på tråden CSN - Hur fungerar det?
  • jocelyn

Du valde 75% och får såklart inte mer bidrag än vad som motsvarar denna nivå. Lånet och bidragsdelen är proportionella! Om du hade valt 50% hade du fått halva bidraget och halva lånedelen. Det är så det fungerar! Om du studerar på heltid är det "dumt" att inte ta 100% lån+ bidrag eftersom antal veckor du har studiemedel räknas, oavsett nivå.

Vill man minska skulderna så kan man välja att inte ta ut alla veckor man har rätt till per termin; då "spar" man veckor till senare och får en lägre skuld.

Det lån som används nu är ett annuitetslån vilket vi ju alla fick lära oss i skolan är ett av de sämsta lånen vad gäller räntepålägg! Se till att du när du ska börja betala tillbaka gör det så snabbt du kan. I annat fall räknar man ut lånets totalsumma och slår ut det på 25 år; den tid inom vilket lånet SKA vara betalt. På dina årsbesked står aktuell skuld samt hur lång återbetalningstid du eräknas ha kvar. Tjänar du någorlunda efter studier och kan betala in extra -mer än det du är tvungen till per år- så gör det.

Har man lån i både nya och gamla systemet så tjänar man INTE på att slå samman lånen. Det gamla lånet är mer förmånligt; slår man samman dem får man bägge skulderna överförda till nya systemet. VÄGRA! Det blir lite trixigt att betala på två lån men det är det värt.

länk;
    www.csn.se

• MysEtt

precis som jocelyn skriver beror det på hur du formulerar dig i din ansökan. Ansöker du om fullt bidrag för 100% studier kan du sedan ansöka om ett visst antal veckor för lånet. Jag tycker du skall låna mindre om du kan just för att det inte är fördelaktikg!

• Mycket långt kvar

Men visst kan man väl välja att bara få bidrag, men inte lån alls?

• MysEtt

Mycket långt kvar: det kan man Det går även att välja att ta ut mindre bidrag än vad man har rätt till för att spara veckor

• Brud 2008

Har du fyllt i på ansökan att du vill ha studiemedel för studier på 75%? Om du vill ha fullt bidrag och 75% av lånet fyller du i att du vill ha bidrag för 100%, och sedan när du fyller i hur mycket lån du vill ha så tar du ett mindre antal veckor.

• Ostbågen

Tack för era svar.
    Om jag fatta rätt så kan jag alltså få fullt bidrag hela året men minska lånedelen så att jag bara får t.e.x 75% av den fulla summan OM jag fyller i ett mindre antal veckor? Det innebär i så fall att jag inte får något lån i slutet av terminen utan då endast bidraget eller?
    Spyr snart över dessa csn papper!

• Lena+Mattias=sant

Mitt tips är att gå till närmsta CSN-kontor och prata med dem. De nya blanketterna är krångliga. Det var mycket lättare att välja olika på bidrag och lån förut.

• Brud 2008

Min fästman tar 25% av lånet, och då får han allt i början av terminen. (Det är ju idiotiskt, men han sätter över pengarna till ett annat konto och ställer in så att det överförs 1000 kr varje månad. ) Han får ändå fullt bidrag.

• Brud 2008

Det som är lurigt är att man först ska fylla i bidrag, och då fyller man i om man studerar heltid, och sedan får man själv tänka ut hur många veckor man behöver ta lån för att få så mycket man har tänkt sig. Tänk så mycket lättare det hade varit om man kunde välja hur mycket man ville låna varje månad :)

• Ostbågen

Tack för hjälpen. Tror jag börjar få klarhet i hur det fungerar. Ska kontakta Csn i morgon så får vi se vad de kan göra.

• InaHjärtarAdam

hahah, kontakta csn... går det? har hört att dom bara svarar på vart tionde samtal;)
    var beredd på att stå i telefonkö!

• Ostbågen

InaHjärtarAdam:
    Var inte så farligt som jag trodde. Bara 58 pers. i kön framför mig....
    Det tog 15 minuter innan jag kom fram, med tanke på mängden folk i kö tycker jag det gick snabbt ändå. Läste lite Veckorevyn under tiden

Fick hjälp med att fylla i blanketten så nu har jag fullt bidrag men 50% (vågat!) lån. Fick ändra antalet veckor precis som ni sa. Nu känns det som om jag har helkoll på hur det här fungerar, det var ju inte så svårt egentligen.

• Burning Love

Va skönt att det ordnat sig, Ostbågen!

Själv har jag pluggat klart och håller på att betala mina stora lån. Sådär halvkul, men jag har jobb så jag ska inte klaga. Måste vara så jäkla deprimerande att vara arbetslös och samtidigt betala på sina studielån.. (Javisst, man kan begära nedsättning, men deprimerande är det nog ändå.)

Jag undrar vad du, MysEtt, menar med att lånet inte är fördelaktigt? Räntan är ju låg - i år 2,3 procent. Så ett fördelaktigt lån tycker jag fortfarande att det är, helt klart.

Håller med Jocelyn om att gamla lånet känns mer fördelaktigt. Dock - igår när jag satt och räknade på hur mycket pengar vi kan spara inför bröllopet så upptäckte jag en fördel med det nya. I och med att annuiteten (det belopp man återbetalar) ökar ungefär lika mycket varje år är den lätt att beräkna på ett ungefär. Återbetalningsbeloppet på det gamla lånet beräknas efter den inkomst man hade två år tillbaka och kan därmed variera rejält från år till år.

Däremot ställer jag mig lite frågande till en annan sak du skrev Jocelyn. Varför ska man betala in extra till sitt studielån om man har pengar över? Hm, jag märker att jag låter aggressiv - det är inte meningen. Jag undrar verkligen uppriktigt, för själv har jag nog i så fall betalat lite extra på lån med högre ränta (exv bostadslån) eller investerat i något med högre avkastning än vad studielånet kostar i ränta. Vore kul att höra hur du resonerat, så att jag kan lära mig nåt.

• Lena+Mattias=sant

Jag gissar att det tex beror på att studielånet inte är avdraggillt (något som jag definitivt inte kan begripa att det inte är)

• MysEtt

visst baseras det gamla lånet på inkomst två år tillbaka men det finns dessutom ett maxtak på vad "får" betala tillbaka och vill du räkna kan du alltid räkna på det blir det sedan mindre så är det ju bara positivt. Man räknar återbetalningen fram till du fyller 65 och sedan försvinner det. Med det nya lånet har man bestämt hur mycket du skall betala per år - ingen hänsyn tas till inkomst - det kan alltså bli väldigt stora pengar per år - detta skall dessutom betalas tillbaka på ett bestämt antal år.

Sedan höll jag med Jocelyn om fördelaktigheten och står fast vid att behöver man inte låna fullt gör man inte det

Svar på tråden CSN - Hur fungerar det?