• Jane24

Hjälp mot hämsk mensvärk??

Någon som vet hur man ska bli kvitt hämsk mensvärk?? Jag har sån värk så jag nästan svimmar. Hämska kramper som inte vill ge med sig haft så i hela mitt liv typ varannan månad. Går på stark medicin mot värken. Men undrar om de finns nått annat man kan göra för att slippa värken. Min mage tål inte medicinen så bra när jag har IBS.

• Svar på tråden Hjälp mot hämsk mensvärk??
  • viktualia

varm vetekudde över magen, långpromenad... men i ditt fall skulle jag nog ta ett snack med nån lämplig läkare/gynekolog för att få ordning på problemet...

• Fru Henax

Rödvin! Otroligt men sant!
    Verkar kramplösande på nåt sätt. Det enda som funkar på mig iaf så kanske det även kan funka för dig?!

• Ellte

Det enda som funkar för mig när jag har mensvärk är värme...Så varmt som möjligt precis på det ställe där det gör som mest ont i magen... En petflaska där du häller på i princip kokande vatten funkar...

• Clobberella

Henax: fast rödvin är nog ingen hit om man samtidigt äter starka tabletter...

För mig hjälpte det att gå upp i vikt (var rejält underviktig) och bli kvitt min depression.... Så alla möjliga hälsoproblem kan påverka mensvärken. Sen kan man ju få antingen mer eller mindre värk av p-piller och annat med hormoner i...

När jag får ont (vilket jag fortfarande får, men inte som förr) så dushar jag vaaarmt. Mest dushar jag nedre delen av ryggen, funkar på mig. Tror att musklerna som gör ont sitter fast där.

• blue83

Min tandläkare är förbluffad över att jag kan laga djupa hål i tänderna utan bedövning. Hon och tandsköterskan säger att det är som att jag mediterar för jag ser så lugn och avslappnad ut. Jag tycker inte att smärtan är så hemsk som folk säger.

Samma sak gäller för min mensvärk. Jag har ända sedan tidiga tonåren haft en kraftig mensvärk och mådde ofta väldigt dåligt pga av mensen. När jag sedan hittade sätt att övervinna smärtan på så var det som att smärtor överlag blev mindre och mindre. Visst får jag ta en Ipren då och då men det känns inte alls lika jobbigt längre.

Svårt att förklara hur jag gör för att att se förbi smärtan, men det fungerar i alla fall... Försök hitta dit eget sätt.

• Fru Henax

Clobbarella, nej självklart inte! Så pass självklart att jag inte ens skrev det.
    Men är man intresserad av att testa nåt som funkar för andra (mig i det här fallet) så kan det väl kanske vara värt att skippa tabletterna nån dag?!

• Clobberella

Henax: Jo iofs, men jag hade nog aldrig riskerat att skippa tabletter när jag hade det som värst....
    Men om man är en sån som har olika ont varje gång kan man ju pröva rödvinet när man har lite lindrigare värk och tror att man överlever utan tabletter.
    Ville inte ifrågasätta ditt förnuft på något sätt, ledsen om det verkade så!

• tjollan

Ge dig inte! Utan stå på dig be att få komma till en kvinnlig läkare/gynekolog med inriktning kvinno sjukdomar och endo kunskap.

Har tvivale verkar och blä varje månad och först efter cirka 16 år fick jag rätt hjälp! Konstaterad endometrios.

Har du prövar pronaxen eller liknande tablett? I mitt fall lindrar det i kombination med ALvedon men som sagt jag är ingen läkare. Dock vet jag vad smärta är!

• silverdrake

vet inte om det är sammma som med IBS men jag har Ulcerös kolit och min läkare avråder mig starkt för alla typer av värktabletter som innehåller (kommer inte ihåg vad det heter nu bara för det) men sorter som Naproxen, Ipren, magnecyl istället kan jag äta Alvedon och panodil m.fl..

men de är ju inte lika effektiva vid extrem mensverk så jag brukar kombinera det med värme och att komma *rodnar* :D man spänner sig väl på nått speciellt sätt vid orgasm som gör att det släpper lite. jag gillar inte sex vid sådana tillfällen så jag brukar gå in i duschen eller ännu hällre lägga sig i badkaret med min lilla kompis från Fun factory :D.. den plus det varma vattnet brukar hjälpa.

• jocelyn

Kanske du skulle diskutera med läkare om fler medicinalternativ. t.ex. Citodon -med kodein- är ju väldigt smärtstillande.

Svar på tråden Hjälp mot hämsk mensvärk??