• silverdrake

Klippan-soffa eller inte. (OT)

måste bara fråga, sitter i valet och kvalet om vi, när vi flyttar till vår nya första gemensamma lägenhet ska ha min mans fula, slitna mörkblåa soffa som är bekväm eller hans Klippan fast med nytt överdrag som är snyggare. den blåa går inte att byta överdrag på och den är typ 10 år gammal och jag tror det kan bli klurigt att sy nya, därför skulle lösningen bli den gammla hederliga "lägga skynken på så ser det iallafall lite bättre ut- varianten" men....det är ju inte såå jävla snyggt.

min fråga således är... funkar Klippan i vardagsrummet? är den skön att sitta i?? ska man välja hur snyggt vardagsrummet blir framför komfort?? (såg på Ikea.se att det fanns rätt många nya snygga överdrag till klippan)(vet inte själv för hans klippan har stått undangömd ett tag och jag har inte suttit tillräckligt mkt i den för att bilda en uppfattning)

• Svar på tråden Klippan-soffa eller inte. (OT)
  • InaHjärtarAdam

på ikea är inte soffor dyra. slå på stort och köp en heeeelt ny! är ni värda nu när ni fått er första gemensamma lägenhet:)

• silverdrake

mm..vet inte.vi har rätt mkt andra utgifter så det går inte än på nått år tror jag..huga, kommer vara nudel-fattiglappar ett tag framöver nu, men det är lägenheten värd..
    tyvärr går det inte med helt ny alltså :(
    (fast jag har mitt öga på en faktiskt, Backa i mörkrött, den var desutom bäst i test i Allt i hemmet den här månaden ;) ;))

• silverdrake

Bah! vad tråkigt det är att vara fattiglapp, det finns ju så mkt prylar man vill ha :D

(iofs borde jag inte klaga eftersom vi precis nyss köpt en dyr lägenhet men iallafall, man vill ju ha något i den också ;) )

• hallonsoda

Jag och min pojkvän har en vit klippan soffa. Vi tycker att den är bekväm att sitta i och den är ju bra mkt snyggare än en gammal soffa med skynke på:P
    + att överdragen är billiga att köpa nya om du skulle tröttna på det ni har.

Jag tycker definitivt att ni ska ta klippansoffan!

• Gerda

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att klippan sofforna är otroligt obekväma och osköna.

Men kan ni inte ha nån av sofforna ett tag, spara pengarna (köp ej nytt överdrag) och köp en ny senare när ekonomin landat?

Alltså - eftersom du inte verkar vilja ha nån av sofforna öht... köper ni nytt överdrag kommer ni dras med soffan ännu längre misstänker jag...

• jocelyn

Jag gillar inte heller Klippan-soffan. Den känns så stel...

Skulle hellre väntat och sedan köpt en ny soffa ihop, dvs använd sofforna som de ser ut och köp en ny så snart ni har råd. IKEA har ju avbetalning med om man föredrar det.

• Kerin

Tycker inte heller att Klippan är ett dugg bekväm. En kompis till mig hade bestämt sig för att köpa den som första "egna" soffa, men hann inte mer än sätta sig i den på Ikea innan hon for upp och bestämde sig för att spara sina pengar

• Daia Gräddnos

Det er VONDT å sitte i en Klippan, men den kan va ganske fin, designet er bra.

• silverdrake

hmm..mjo det är svårt att bestämma sig.. men jag tror det som ni säger är bäst...dvs. att hålla ut till vi har råd att köpa en helt ny. fast jag måste säga att de nya överdragen till klippan var koola. synd att det som ser bra ut på bild inte alltid är så bra i praktiken.Men om man har mkt kuddar i kanske det inte känns lika stelt??

det är svårt att komma överens med två olika smaker när man flyttar ihop första gången. Shit, alltså. Synd bara att jag i viss mån känner att kompromissa med maken innebär liite avkall på smak...:D:D:D Vi har ändå varit ihop länge men eftersom vi har haft två boenden har jag inte tänkt på sånt där så mkt förut.

gerda
    du läste in helt rätt i att jag inte verkar vilja ha någon av dom alls ;);)

• jocelyn

Jag kastar in ett till tips angående soffa;

Köp INTE en vit. Det går jättebra i teorin och när man inbillar sig att man själv sitter där och ser vacker ut i sin nya vita soffa i sin perfekta loftlägenhet i typ New York...

I praktiken är det ett himla knölande för att inte råka ha fötterna i soffan, att någon ska spilla nåt osv osv. Att klädseln är "avtagbar och tvättbar" betyder egentligen inget; det tog oss 3 dagar och lika många personer för att lyckas klä tingesten...

Välj en färg som tål lite mer. Det är mitt tips för att undvika gräl och akuta "tvätta soffan mitt i natten"-utryckningar.. :)

Det finns f.ö en butik som gör klädslar till IKEAs soffor där man kan beställa fler klädslar även till modeller som utgått ur sortimentet. Vet inte om jag får länka dit men annars kan jag skicka mail.

jocelyn_00@hotmail.com

• Kerin

Håller inte mes Jocelyn, vi har vit soffa och det funkar alldeles utmärkt. Särskilt om man inte är pedant ochd essutom bästa kompis med Oxy Vanish möbelspray!

• Gerda

silverdrake

:D :D :D Jag vet hur vi kvinnor fungerar... STÅ UT går ju att göra, men vi längtar ju desto mer... ;)

Vi har Ektorp sofforna med vita klädslar - inga problem när det kommit lite spill o fläckar (oftast choklad fr mig ). Vi har fläckbortagare och så bara in i tvätten och tvätta om det skulle bli "kris". Men då hade vi tvättat vilken klädselfärg som helst ju.

• Pumpkin

Jag hade tagit Start-kredit på IKEA och köpt en ny soffa! (Har redan gjort det med andra möbler nämligen ) Då betalar man det man kan i månaden helt enkelt, men får ändå den soffan man allra helst vill ha!

• silverdrake

Jocelyn

nej, vi har också uteslutit vit soffa (trots att det är skitsnyggt i tidningar och på tv)..har en grand danois som dreglar. och en sölkorv till karl i familjen ;) :D

• jocelyn

*fniss* jo jag kunde också ha vita möbler förr, när jag bodde själv ;)

Svar på tråden Klippan-soffa eller inte. (OT)