• idasthlm

PMS

Hej alla,

Jag är en 25-årig tjej som dessvärre tycker att mina PMS-besvär ökat ganska rejält sista halvåret. Jag har tidigare inte haft några större bekymmer så det känns ju inte alls kul att det börjat nu...

Det jag tycker är lite konstigt (om man jämför med de flesta jag pratat med) är att jag i princip enbart upplever det kroppsligt så att säga, dvs humöret påverkas inte. Det jag känner av är huvudvärk, blir mer trött, tycker hjärtat kan påverkas, får ont i mage och ländrygg och brösten svullnar, ömmar och spänner påtagligt.

I och med att jag känt av detta sista halvåret så känner jag att jag måste ta mig i kragen och gå till doktorn - borde väl finnas något man kan testa för att lindra?

Det jag undrar lite är var man vänder sig? Börjar man med en tid hos familje/husläkare eller är det gynekolog man skall till?

Finns det någon här som varit till doktorn för sin PMS? Tycker du att han/hon förstod dig och tog dig på allvar? Görs normalt någon kroppsundersökning vid ett sådant besök och med mina symptom? Vad är troligt att doktorn gör för undersökningar? Hur går det till?

Jag är (mig veterligen) frisk annars och äter inga mediciner regelbundet. Aldrig ätit p-piller.

Förlåt för alla frågor och funderingar, men jag hoppas jag kan få hjälp och tips av er. Tack för att ni finns!

Varma hälsningar Ida

• Svar på tråden PMS
  • Jozzylecter

Hej idasthlm!

Har varit hos min lokala gynekolog och upplevde tyvärr det hela mycket negativt. Kändes inte som om hon var vidare intresserad av mig och mina problem, utan gick efter sin "mall" om hur saker ska skötas.

Var beredd på att du kommer bli mycket pressad om p-piller. Om dr tror att det kan hjälpa just dig och pratar igenom det hela med dig så är det väl jätte-positivt. Tyvärr brydde inte min gyn dr om hur jag upplevde saker och ville inte lyssna heller.

Om dr du går till inte vill lyssna så går du till nästa och nästa osv.

• Undrande M

Har du provat naturläkemedlet Femal balans? Jag äter det och tycker nog att det hjälper en del mot min PMS. Sen om det är psykiskt (att jag inbillar mig att de hjälper) eller om de verkligen gör det, är en annan sak..

• Sara7

Hej!
    jag har haft hemsk pms sen jag slutade med ppiller. när jag gick till läkaren blev det jättebra. han tog mig på allvar och gjorde en utredning. Fick piller för att lugna hormonerna, så nu mår jag mkt bättre! Så gå och kolla!

• idasthlm

Tack för era svar...

Undrande M - Nej, har inte prövat Femal Balans, vad är det? Tabletter? Var köper man de?

Sara7 - Skönt att höra att du blivit hjälpt...var vände du dig? Doktor på vårdcentral eller gynekolog? Hur gick utredningen till? Vad kollas?

• ankan05

Ja, testa Femal Balans. De tabletterna är super! Köps i hälsokostbutik och man märker skillnad efter bara 2-3 v!

• Undrande M

Just det! Går åt en del tabletter, men det kan det ju vara värt.

• Buslinna

Sara7,
    Fick du p-piller? Eller, vad är det för piller som dämpar hormonerna?

• linza

Kan ju börja med att säga att min svar inte handlar om de fysiska delarna av psm utan de psykiska. Tänkte att mitt inlägg kanske kunde hjälpa någon som får pms-humör.

Jag hade rätt besvärlig PSM, blev arg och smått elak veckan innan mens. Min sambo (läkarstuderande) försökte i 2 år få mig att ta antideppresiva för det men jag trodde inte att det skulle hjälpa och vägrade. Men sen pratade jag med hans mamma om det (läkare) och det är tydligen så att en halv-dos antideppresiv medicin av någon oförklarlig anledning har goda effekter mot pms! Därimot skulle så låg dos inte ha nån effekt mot deppression så det är inte det det handlar om.

Medicinen tas dagligen i 1-2 veckor innan mens och tar i alla fall för mig bort ALLA symptom på psm!!!! Jag blir inte arg/ledsen/elak/godissugen etc. Det är helt fantastiskt att förbli sig själv månaden igenom och livet har blivit såååå mycket lättare för både mig och sambon! =)

Så om ni lider av pms, läs lite om det på nätet först så ni har lite argument när ni går till er läkare. Det är nämligen väldigt nya forskningsresultat, bara nån månad sen avhandligen om det kom ut (jag har dock medicinerat längre än så), och många läkare är lite skeptiska till det. Men en halv-dos antideppressiv medicin ger INGA bieffekter så det är värt att testa!!!

Hoppas att det kan förändra fler liv än mitt!!!! =)

Svar på tråden PMS