• Merlin

Varning för Villa Elfhög!

Vi har hyrt Villa Elfhög för vårt bröllop över helgen. Vi fick nyckeln i morse och fick en chock när vi kom in. De hade haft allsång för 200 personer igår (i en lokal som är godkänd för 75) och inte städat ett smack efter sig. Det var hur skräpigt som helst, möblerna var i en enda röra, köket såg för j-ligt ut och hur toaletterna såg ut vill ni inte veta.

Jag har alltså tillbringat hela dagen med att tömma folks sopor (som inte ens låg i påsar utan direkt i trådkorgar), jaga gamla cigarettpaket, skura bort mat från stolar, skura toaletter (UUUUUÄÄÄKKK!), kök mm. Helt slut. Vad händer då? Jo först kommer en man och ringer på dörren och stövlar in och säger att han ska upp och släktforska. Vi fattar absolut ingenting och han bara stegar förbi. Två timmar senare så ramlar de in tio personer som ska ha möte. Det blir lite tjafs och vi ringer upp de som är ansvariga för lokalen och får veta att släktforskningssällskapet har rätt till lokalerna när de vill på vilken tid de vill. Kul att vi inte blivit informerade om det. Så de hängde av sig jackorna i kapprummet som vi städat bredvid toaletterna och hämtade grejor i köket och gick upp till sig.

Skitkul! Vi har mängder med grejor där och har gjort i ordning hela salen eftersom vi ska spendera hela morgondagen med att laga mat inför bröllopet på lördag. Hur mycket grejor kommer försvinna? Inte för att jag tror något ont om någon, men inte känns det särskilt trevligt. Hade vi vetat det så hade vi definitivt hyrt en annan lokal.

Stor mening att spendera hela dagen med att skura när de springer ut och in. Inget ont om släktforskningssällskapet-det är ju knappast deras fel, men hur kul är det för oss?

Och det hade ju varit trevligt om Gillet åtminstone kunnat städa efter sin allsång...

• Svar på tråden Varning för Villa Elfhög!
  • MoneyPenny

Usch va tråkigt! Hoppas det löser sig till det bästa! Ha en fantastisk bröllopsdag iaf! Kramar!

• Gerda

Merlin

Jag tycker att ni ska skriva upp varenda minut ni städat, vad ni gjort, alla utlägg etc och sedan debitera ägarna för era kostnader samt arbete.

Alt. att ni hyrt in städpersonal och skickat fakturan till ägarna!!!

Vad säger ägarna om det skick som ni fått lokalen i?

• Noonqa

Usch vad trist... hoppas att det löser sig ändå till det bästa.

• Merlin

Nu är festen över och vi fick vara i fred igår. Lokalen är städad för andra gången och nyckeln inlämnad. Vi ska ta ett snack med dem i morgon, men vi har inga större förhoppningar om att få en spänn tillbaka. De rycker mest på axlarna och bryr sig inte. Det är kommunen som äger huset och olika föreningar som hyr det. Trollhättegillet är de som har hand om uthyrningarna och de struntar ju i vilket eftersom det är kommunen som får pengarna.

Positivt är i alla fall att vi fick vara i fred igår. Men idag när vi städade var det förstås folk där inne och sprang IGEN.

• Gerda

Så trist Merlin att ni inte fick vara ifred under helgen! Läste också om er bröllopsnatt :(

Men hur var dagen annars? Hade ni en bra fest och så i övrigt och iaf några bra minnen från bröllopsdagen?

• Merlin

Gerda
    Oj oj oj. Det är nästan komiskt.
    Förutom klänningsstrul så har allt gått på räls i ett år tills två veckor före bröllopet. Först drog sig servitriserna ur två veckor innan. De lovade att ställa upp redan förra året. Full panik för att försöka få tag i några andra. Fick tag i två tjejer som självsäkert lovade att göra jobbet. Fine.

Några dagar senare pajar bilen. Alla verkstäder har tre veckors kö för "akuta" problem. Tjenare-hur akut är det då? Det är ett elfel på bilen och den går inte att köra alls. Svärfar bogserar bilen till tre olika verkstäder som är snälla nog att ta en titt på den mellan varven. Konstaterar vad som är fel, men att de inte får göra något åt det utan vi måste lämna in den på en märkesverkstad. Vilket vi gjorde i torsdags och de konstaterade att det skulle gå på 10 000 kr. Trevlig bröllopspresent.

Detta samma dag som vi just fått nyckeln till lokalen och upptäckte hur smutsigt det var och att det sprang folk överallt. Så medan jag skurade toaletterna spenderade de tiden med att bogsera bilen ytterligare ett varv runt stan. Eftersom vi inte haft någon bil på flera veckor så har vi fått GÅ mellan bolaget och hemmet med vin, champagne och öl. Tungt kan jag meddela. Tur i oturen att vi ändå redan fixat det mesta.

Väl hos frisören på morgonen så blev det någon konstig kemisk reaktion mellan nagellack och överlack vilket gjorde att lacket krackelerade och jag såg ut som... om naglarna.
    Bilden jag hade på frisyren hade typ noll gemensamt med min frisyr när jag gick därifrån. Håret var nästan spikrakt och hade inte alls de där fina stora lockarna. Inte kul...

Vi har spenderat veckor med att planera vår fotografering in i minsta detalj och eftersom jag är hyperoptimist med väder så räknade jag kallt med att ett rejält paraply löser alla problem i värsta fall.
    Inte. Regnet ÖSTE ner och vi hade ändå nästan fyra timmar på oss att ta foton så vi trodde det skulle ge sig men icke. Så i slutändan fick vi ta några studiefoton som säkert funkar, men vi skulle ha över 40 unika foton och det blev det garanterat inte. När vi väl var tillbaka på Villa Elfhög så var klänningen KOLSVART efter att ha sprungit runt femton varv där inne innan vi åkte till studion. Vi hann inte städa golven innan alla föreningar ramlade in och vi tyckte inte det var någon mening att ta dem heller eftersom det skulle bli lika smutsigt igen då de sprang ut och in.

Ceremonin gick jättebra och sedan började servitriserna klanta sig direkt med champagnen och sedan fortsatte de hela kvällen. Vi spenderade halva kvällen nere i köket för att säga åt dem att göra det ena med det andra fast vi skrivit instruktioner åt dem vad de skulle göra. Bortsett från det och att gästerna fick vinet efter att de ätit färdigt förrätten och sedan fick vänta på varmrätten en halvtimme efter att de ätit färdigt förrätten så var kvällen kul. Om vi skickat räkningarna till servitriserna för allt vin de hällde i knäet på gästerna hade det blivit dyrt för dem.

Och sedan vet ni ju hur kul det blev med Albert...

Men... vi är gifta i alla fall! Det är det som räknas. Vår egenkomponerade ceremoni blev suveränt bra.

• Gerda

Merlin

hjälpars! Har ju följt din planering under tiden på BT, så det var så tråkigt att läsa om festlokalen, servitriserna o hotellet.

Men jag hoppas att ni fokuserar och minns de fina stunderna - ni blev gifta och vigselcermonin som blev perfekt!

Så kan ni ju alltid fira lite själva lite senare och lyxa till en natt så som ni nu missade...!

Jätte grattis till äktenskapet iaf! Du får tänka på Sex and the City Charlotte - första bröllopet - perfekt med kraschat äktenskap, 2:a bröllopet kaos överallt men med rätt man!!! :D

• Merlin

Det kommer bli fiiiint!
    Allt vi tänkt på sista veckan har varit överlevnad fram till natten på Alberts. Nu är det överlevnad fram till planet går i morgon... Så hör du om ett plan som har maskinfel eller liknande mellan London och Nairobi så vet du ju var jag är...

• Merlin

Glömde säga att gästerna var grymt nöjda med mat, tårta och all konfekt. (Vi gjorde allting själva.) Trots servitriserna.

• Gerda

Merlin

:) Ska skicka positiva vibbar till allt som flyger, simmar och solar de närmaste dagarna! ;)

• silvera

Ett litet tips...
    Istället för Villa Elfhög, föreslår jag Villa Sk*thög...

Hoppas at ni får en härlig bröllopsresa!

• Merlin

Ok-nu har vi pratat med Villa Elfhög. Vet knappast vad jag ska säga. Kommunen äger som sagt huset och föreningen står för uthyrandet. De tyckte förstås att det var fel att de inte hann städa efter allsången i onsdags samtidigt som kommunen inte ens ger dem tillräckligt med rengöringsmedel. De kan inte styra över räkningen som vi får från kommunen så vi får ringa dit själva. De har tidigare påtalat problemet med att föreningarna och privata tillställningar har tillgång till huset samtidigt och att det borde vara antingen eller eftersom det inte fungerar. De har även klagat på skicket på huset eftersom det är megaslitet och de som sagt inte ens får rengöringsmedel. Vet inte riktigt om jag köper allt, det går faktiskt att torka av kaffe, brödsmulor mm med en vanlig trasa och det fanns det mängder av. Dessutom finns det dammsugare och det var bröllopspynt på golven överallt när vi kom. Plocka upp gamla cigarettpaket behöver man inte heller rengöringsmedel för.

Hur som helst-kommunen har alltid gett dem kalla handen varje gång och det känns inte ens som någon mening att klaga hos dem. De bryr sig inte om någon lämnat lokalen smutsig efter sig eftersom det inte är de själva som svarar för städningen, medan gillet inte äger lokalen och därför inte heller tar ansvar. Man hamnar alltså mitt mellan stolarna. Kan vara bra för någon annan att veta om de funderar på att hyra. Så här i efterhand hade vi aldrig hyrt stället om vi visste vad vi vet idag.

• ak76

Det kan vara värt att kontakta en lokaltidning eller liknande. Det brukar få fart på saker.

Man behöver ju absolut inte vara sensationslysten eller vansinnig, utan helt sakligt berätta för dem om situationen. Det är dålig reklam för kommunen, och de behöver ta sig i kragen och skärpa till sig!!!

Lycka till,

• discodivan

tänkte precis på samma sak, gå till tidningen om ni inte får respons från kommunen

Svar på tråden Varning för Villa Elfhög!