• PitraPi

Svart kjol på bröllop?

Jag ska på bröllop till helgen och har hittat en jättefin topp på Vila: axelbandslös, naturvit med svart brodyr uppe vid bysten och nere vid linningen samt ett svart sidenband som knyts i midjan.

Till detta hade jag tänkt mig en svart kjol, knälång med en diskret blomma broderad på högersidan av kjolens nedkant.

Min undran är bara: passar det att komma i svart kjol på ett bröllop?? Jag är jätteosäker...

Tacksam för svar hur ni tänker!

//Petra

• Svar på tråden Svart kjol på bröllop?
  • Lucia05

Ja, du är ju inte helsvart.

• Afrodite_Aug-07

Jag säger som så. Om du själv är osäker så lär säkert många av gästerna också ha liknande tankar om din klädsel.
    Du lär inte vara ensam om att ifrågasätta om din klädsel är korrekt.
    Visst rent etikettmässigt är det bara helsvart eller helvitt som är big NO NO.
    Men en god regel, tvekar du själv så kommer andra också tveka. Och vill du verkligen gå runt en hel kväll på bröllopet med andras blickar och undra vad dom tänker? Bättre o välja något som känns mer rätt i så fall anser jag.

• busgumman

Jag hade en helsvart klänning på mig på ett bröllop i lördags. Den hade iofs även cerisa band som gick ner över bröstet och sen hängde det ner och så va det cerisa band nertill kanten på klänningen.

• Tops

Enligt etiketten kan du nog egentligen ha svart kjol, men jag skulle inte ha det ändå. Vet att jag reagerade på det en gång när en tjej hade svart kjol.

• Fröken Malm

Håller inte med Afrodite_Aug07

PitraPi,
    Om du har hängt upp dig på om en klädsel inte är ettikettsenlig, tror jag det bara är du som tänker på det. Tror inte de andra gästerna betraktar andra gäster från topp till tå och "checkar" om de följt etiketten.

Kör på din svarta kjol och ditt linne, tycker det låter jätteläckert!

• Lucia05

Kan du piffa upp det hela med en färgglad scarf, kanske?
    Fast det kanske är synd, toppen låter jättesnygg som du beskriver den! :)

• Zemiramis

Jag har varit på sommarbröllop iförd svart fotsid kjol. Till det hade jag en gammelrosa topp. Självklart kan man ha svart på bröllop bara man inte är helsvart så man ser sorge-klädd ut.

• 6Januari

Hejsan,
    jag var på bröllop i september förra året i en svart och vit axelbandslös-klänning (svart upptill och stooora vita prickar nedtill samt en vit bolero). Hade samma funderignar som du innan men när jag väl kom dit var det flera som hade svart och vitt i olika kombinationer(bla brudens syster...)!

Svart och vitt är moderna färger som används vid alla tillfällen nu för tiden. Så länge du inte är helt svart eller helt vit tycker jag att det är HELT OK.

Kör på din vit/svarta top och den svarta kjolen!!

• PitraPi

Tack för alla svar!!

Jag kilar nog ut på stan en tur och kollar om jag hittar någon scarf eller nåt till som ger lite mer färg. Då kan jag iaf prova hemma och se hur jag känner då.

//Petra

• Jagular

Toppen du köpt är superfin... men den var slut i min storlek när jag skulle köpa den... hm trist... men hur som helst så kan du lugnt ha den toppen och din svarta kjol.

Enligt dagens etikettregler så är det helt OK att ha en helsvart klänning på bröllop bara man bryter av den med en klart markerad färg antingen med scarf eller skärp. Kollade på DN´s sida där Magdalena Ribbing skriver.

Jag tror att du kommer att vara supersnygg i detta Och jag är övertygad om att ingen kommer att titta snett på dig och gör dom det så är dom nog bara avundsjuka på topen!

• Malmön2006

Jag tror du glir görsnygg! Helt svartklädd från topp till tå är kanske inte helt rätt på bröllop, men detta blir säkert jättebra! Man ska vara glad att man hittar nåt att ha på sig över huvud taget!

• Jädissen

JAg har gått i helsvart på ett bröllop(visserligen vinterbröllop men...) coh det enda jag fick var berömm...även från bruden Så ha på dig det du känner dig fin i

• Jozzylecter

Skulle du kunna gå på begravning i samma kläder? Om inte - de är ok. Om ja - lägg till något med tydlig färg.

Svar på tråden Svart kjol på bröllop?