• Solstrålen

Halloweentips!!??

Halloj! Halloween är snart här, och jag och min sambo hade tänkt ha en liten "fika stund" hos oss för våra två kompisar och deras familjer. Den ena har en dotter på 10 år, och den andra har två småpojkar på 2 och 4.

Nu är jag i desperat behov av lite hjälp att hitta på något roligt för dessa småttingar!! Hjälp! Vad kan jag hitta på?
    Vi har ju inte barn själva (än)...
    Nån?

Sedan vore det lite kul om någon hade lite övriga halloween-tips!
    =)

*En som älskar att klä ut sig till sitt "rätta jag"...*

• Svar på tråden Halloweentips!!??
  • Solstrålen

En idé som jag har är att man kan göra en liten "runda". En station skulle kunna vara att man ska stoppa handen i en burk och plocka upp en nyckel. I burken ligger det dock "maskar" (lite inoljad kokt spagetti). Kommer ihåg från när jag var liten att jag tyckte det var jätteäckligt. Men vad mer kan man hitta på?

En annan grej man kan göra är att poppa popcorn och sedan smälta lite smör som man sedan blandar i tex röd karamellfärg. Detta stänker man sedan lite på poppcornen.. =)
    *hihi* Undra om dem vågar ta?

• ita

ah, det dar med maskarna i burken paminner mig om tva lekar jag gjorde som barn
    1att man med bindel for ogonen skulle gissa vad som va i flera burkar som tex som ovan.
    2.smakleken att man ocksa nu med bindel ska gissa vad olika saker ar, inte heller sa mysig da det ibland va salt
    och det va forresten en 3e lek, men kommer inte ihag allt. man gjorde ngn berattelse da man bla flog ,man fick sta pa en strykbrada 5 cm over luften som vajade, + ngt att man traffa en man i slutet som inte hade ngn arm, man fick kanna en m-ska men att jackarmen va tom och sist sa berattaren att han bara hade ett oga o sa fick man pekfingret nerstucket i en apelsin.det va skitackligt men himla kul for dem som sag pa.och igen hade man sjalvklart bindel for ogonenngn kanske kommer ngn ihag alla stegen? bara nga tips

• Elias Granqvist

Man kan ju alltid berätta spökhistorier (både påhittade och "riktiga"), det kan roa både stora och små.

• Solstrålen

ita, det var otroligt bra förslag!!
    Tack tack! Ska jag verkligen utveckla lite och lägga ihop till något roligt!!

Fler förslag på allt man kan göra med halloween?

• hermca

Varför inte klä ut sig som du sa !!
    Häxa, spöke, monster...och sminka er kusligt, hu ;)

Baka orange pumpa muffinsar och ha lite blodglasyr (röd karamellfärg) och tånagelströssel på (kokos)
    Eller annat kul man kan baka och kalla för hemska saker, brukar gå hem hos barnen...
    Du kan ju baka innan och bara bjuda dem på det om du inte vill "slabba" i köket med ungarna vill säga...

• Sockertoppen

Svart pasta med köttfärssås går hem hos barn. Svamp-dessert i form av en bit stående banan med persikohalva som hatt, stående i glass och grädde (gärna färgad i någon läskig färg). Små spindel eller spök dekorationer att sprida på bordet har jag funnit tidigare hos DUKA. Dessa "flakes" kan man även klistra fast på blockljus med lite lim.

• f.d. Svart brud

Kan man inte få tag på svart pasta kan man färga pastavattnet. Kul att bli serverad knallgrön och röd spagetti som barn...

Fiskdamm, små påsar med halloween-godis och -leksak som fångst, förutom alla dojjor, leksaksskelett och dylikt man fångar upp ur "djupet"...

För att citera annagalenpanna: "moahhhhaahhhaahahahaha!"

• Grodan

Min svärmor är jätte pysslig. Förra året bjöd hon på middag på Alla Helgons dag och det var inspirerat av Halloween.
    Till efterrätt hade hon gjort tårta som var garnerad med hela maränger som hon garnerade med O´hoj chokladsås så det blev ögon och mun. På så vis såg marängerna ut som spöken. I fönstren hade hon hängt små spöken som var tillverkade av hopknycklat hushållspapper som hon ritat ögon och mun på.

• Jema

DEKORATION:

* Man kan sätta fram pumpor med urholkade ögon, näsa mun och ha ljus i dom.

* Köpa "spindelnät" och sätta upp på väggarna (finns att köpa i leksaksaffärer och på Buttricks)

* Dekorera med spindlar och fladdermös lite var stans, t.ex i taket, på väggarna och då i olika storlekar. (kan man göra själv i papper eller köpa i butikerna)

* Svarta och orangeballonger. Serpentiner i samma färg + servetter med motiv på.

MAT:

* "Blodig is" = Tillsätt röd hushållsfärg i vattnet/isbitarna som skall frysas.

* "Chokladspindlar" = Gör en sats till vanliga kokosbollar. Klipp till spindelben av lakrisrullar/snören, ca 6 ben åt varje kokosboll/spindel. Sätt fast dem i "spindeln". Använd t.ex gröntårtgelé till ögon.

* "Spökbananer" = Frys bananhalvor (de har en naturlig spökform) med pinnar i (för att ska kunna hållai dom). Måla dit ögon osv med smält blockchoklad.

* Potatismos med grön hushållsfärg i.
    * Stora köttbullar med ben på (saltapinnar t.ex.)

LEKAR:

* "Känsellek" = Ha en massa äckliga saker i olika burkar som man då ska gissa vad det är. Man kan även ha ett lakan uppsatt som man har klippt små revor i där man får sticka in en hand och känna. Tips på äckliga saker är kall havregrynsgröt, filmjölk, gelé lagom dallrig, iskross mm.

Lycka till!
    Jema

• Eva M

Om det är recept du är ute efter har både arla (www.arla.se) och tasteline (www.tasteline.com) jättebra Halloween-idéer, både på mat och smaskiga kakor och godis...

EM

Svar på tråden Halloweentips!!??