• Majs Sthlm

Tjälknöl - förberedelser och förvaring?

Vi planerar att ha tjälknöl (troligen på nötkött) som huvudrätt på vårt bröllop. Just nu håller vi på att provlaga Brud & bröllops recept men funderar även på Systembolagets. När det gäller uppskärningen av köttet funderar vi på att begära hjälp från en butik; brukar det funka?

Enligt B&B kan man laga rätten färdig 2-3 dagar i förväg. Om man lagar den på onsdagen före lördagens bröllop; hur gör man med marinaden/lagen och uppskärningen? Skall köttet ligga kvar i den salta marinaden/lagen och man skivar på bröllopsdagen/kvällen före? Eller ska man hälla bort marinaden efter de 6 timmarna i den och skiva upp eller ska man vänta med uppskivningen till bröllopsdagen/kvällen före?

Vi är väldigt tacksamma för svar.

• Svar på tråden Tjälknöl - förberedelser och förvaring?
  • Majs Sthlm

Tillägg: Vi antar att den i vilket fall som helst skall förvaras i kylskåp mellan tillagning och bröllopsdagen och att det inte blir lika bra att tillaga och frysa den?

• Ancher

Enligt min "Vår kokbok" så går det bra att frysa färdig tjälknul. Personligen skulle jag inte våga laga mat, låta den stå i kylskåp 2-3 dagar och sedan servera den på bröllopet. För tänk om den inte hållt sig...

• viktualia

Om ni väljer att frysa köttet så skulle jag välja att frysa det helt och vänta med uppskärningen tills den tinat i helbit!
    Ta bort marinaden när köttet är färdigt och frys bara köttet.

När jag gjorde tjälknöl senast blev ytan vansinnigt salt, så jag skulle skölja av den färdiga köttbiten dessutom. (Skär lite försiktigt och smaka på ytan så märker ni om den är för salt)

• Courage

Köttet kan ligga i mariand i flera dagar om lagen är salt/sur, och om förvaringen kylskåpskall eller däromkring. Du kan också lyfta upp steken ur lagen och förvara tjälknölen i kyl till serveringen. Så onsdag till lördag är inga problem.

Skiva upp samma dag. Det finns annars risk att ytan torkar vilket ser lite tråkigt ut. Uppskärningen gör också att ytan för bakteriangrepp ökar, så därför ska man skiva upp så sent som möjligt. Att frysa köttet efter uppskärningen kan torka ut köttet. Hellre då frysa i hel bit.

Kolla med butiken om ni får skära upp. Många butiker har slutat med det pga av strängare EU-livsmedelshygiensbestämmelser, och man vill inte ha in okänt kött i charken, som kan fördärva deras egna produkter. Uppskivningsmöjlighter kan också finnas i storkök, som regementen och skolor.

Svar på tråden Tjälknöl - förberedelser och förvaring?