• Ancher

När sätta blommor i oasis till blomdekorationen i kyrkan??

Hej!

På lördagen är det dags för den stora DAGEN!! :D

Vi fick i veckan reda på att kyrkan har två låga glasvaser som vi gärna får använda för dekoration. Vår tanke är att ta en bit oasis och sticka ner blommor. Jag satt just och läste på en blomhemsida att man ska låta blommorna vattendra i helst fem timmar innan man börjar sticka ner dem.

Om vi handlar blommorna på torsdagen, kan vi låta dem vattendra över natten och sätta i dem på fredag förmiddag. Dock har vi redan mycket att göra på fredagen...

Håller blommorna till löradgen om vi sätter ner dem i oasisen redan på torsdag kväll? Vad skulle ni gjort?

Tack på förhand!

• Svar på tråden När sätta blommor i oasis till blomdekorationen i kyrkan??
  • solstickan

Det beror mycket på vad det är för blommor och hur ni förvarar dem från torsdag till lördag.
    Personligen skulle jag inte våga om jag inte hade ett kylrum med rätt temperatur och fuktighet och tåliga blommor.

Jag skulle köpa blommorna fredag f.m. och sätta i dem fredag kväll och hålla svalt över natten.

• Ancher

Tack för ditt svar solstickan!

Får antagligen försöka klämma in lite till i fredagen schema då. :)

• silvera

Min svärmor gör ofta oasisuppsättningar. De håller sig fina flera dagar... Det beror nog en hel del på blommorna också. Orkideer tycker hon inte att det är så kul att jobba med, eftersom de kan bli bruna fort i kanterna. Rosor och nejlikor är toppen tycker hon. (Hon önskar er lycka till!) Att låta vattendra blommorna i fem timmar... det tycker hon inte var så viktigt. För när du köper blommorna står de ju redan i vatten, eller hur?
    Däremot kan det vara bra om du låter oasisen bli riktigt genomblöt. Och att den har fått svälla i er vas, annars kan det vara knepigt att få ner den.

Sedan avslutade hon med att ni ska fråga er, hur länge ni vill att uppsättningen ska hålla sig? 2-3 dagar,eller en vecka? Ska den bara hålla sig ett par dagar, alltså över bröllopet, så ta billigare blommor, för ingen kommer att se det ändå... Hon tyckte att ni kunde göra dem på torsdagen, om det var så.
    Lycka till, från mig oxå!

• Ancher

Tack så hemskt mycket silvera!

Ja det där med att placera oasisen i vasen för att svälla har vi funderat på. Det är inte säkert vi kan få tag i vaserna förrän på själva bröllopsdagen... Men jag hoppas, för det är ingen som ska gifta sig innan oss på dagen! :)

Men ska man först låta oasisen bli genomblöt och sedan placera den i vasen så den kan svälla där? Eller ska oasisen sättas i vasen först och sedan på med vatten? Har aldrig jobbat med oasis... :)

• Gumsigos

Vilken toppen tråd, jag har också funderat på det där med oasis osv funderar på att göra dekorationerna själv

• silvera

Ancher
    Det är vilket som.
    Men blötlägg oasisen hemma, i en plastpåse, som du kan ta med dig. Och ta med en bra (eller dålig..) kniv, så att du kan skära till oasisen. Man får karva lite...

Fördelen med att svälla oasisen i vasen, är att du inte behöver skära bort så mycket. (svärmor är ekonomisk, och använder oasisen vid flera tillfällen) Annars tycker hon att man skär bort för mycket. Oasis kan ju vara ganska dyrt.

Oasis finns dessutom nu i flera olika färger, ljusblått, gult,rosa... Men vanligast är nog mörktgrönt.

Men om du bara ska använda oasisen en gång, spelar det ju ingen roll hur den ser ut, om du har karvat hej vilt i den...

Nu vet jag ju inte hur dina vaser ser ut, men man kan ju skära till en bit oasis som sticker upp lite, (fäst med en grillpinne eller något) för att på så sätt få till lite "höjd" på uppsättningen.

• Ancher

silvera
    Tack för att du (och din mormor) tar sig tid med mina frågor! :)

Jag förstod inte riktigt det sista du skrev. Menar du att man ska sätta ihop två bitar oasis för att få höjd?

• silvera

Japp. Sätt ihop två, eller tre, till en lämplig höjd. Det är därför man kan ha grillpinnar i trä,(eller valfritt) som liksom håller ihop delarna.
    Fast oasisdelarna som är längst upp kan bli lite torra, men häll på extra vatten, så dras det uppåt i oasisen. Ha mycket grönt, som fyller ut, (eller vad du nu vill ha), så att inte oasisen syns.

Jag vidrarbefodrar ditt tack till svärmor...

• MalinPalin

Ett tips till ang oasisen. Låt den sakta dra in vatten så blir det inga luftbubblor i den

Lycka till!

;)

• Ancher

TACK!

Man får alltid för hjälp här på BT! :)

silvera
    Hoppsan! Svärmor var det visst ja... :D

• 20th century fox

oasis ska sjunka när man blötlägger. Man lägger i en hink/diskon bara och när den ligger på botten är den färdig. Om du sätter den i vasen och sedan häller på vatten suger inte oasisen...dvs...det ser ut som den är blöt men på insidan är den torr, så gör inte så!!!

Däremot är det bra att "vattna" vasen när man stuckit i blommorna, häll på vatten så oasisen är täckt. Ni kan göra dem på torsdagen och sen kanske de kan stå i kylskåpet hemma hos nån till lördag morgon. Går säkert bra att ställa ut dem på fredag kväll med.

Svar på tråden När sätta blommor i oasis till blomdekorationen i kyrkan??