• S-T

Söker örhängen

Jag köpte nya örhängen (ploppar) på Glitter, hade i dem i kanske två veckor och de kliade väl lite då och då. Jag minns att det stod att de var nickelfria, men jag fick byta tillbaka till samma ringar jag haft i fyra år nu, för hålen blev röda och irriterade. Det andra hålet på vänster öra läcker fortfarande en kladdig, genomskinlig vätska ibland.

Var köper jag nickelfria ringar i Kristianstad? Jag har ju fem hål (två till vänster, tre till höger), så kan inte lägga ut massor på dem.... Hade tänkt kolla på Metal (mitt emot Kjell o Company) för de har ringar jag gillar... men nu gäller alltså nickelfritt och sådana örhängen som jag kan ha dygnet runt. Gärna ringar.

Vet någon var jag kan kolla? Inte spec kräsen med hur de ska se ut, så länge jag får ordning på den här lilla infektionen...

• Svar på tråden Söker örhängen
  • E-tuna

Har du provat att sätta vanligt genomskinligt nagellack på alla nickeldelar på örhängena som kommer i kontakt med örat???

• Vicky83

Jag har ingen koll på vilka butiker som finns i Kristianstad, men jag vill berätta att jag köpte ringar av kirugiskt stål i en pircing affär. De ringaran jag använder nu är guldplätterade och jag har inte haft några problem med öronen alls sen jag köpte dessa ringar.

Mitt tips är alltså att leta efter affär som säljer pircingsmycken.

• S-T

Ja, det är ju typ piercing smycke jag vill ha, så jag får kolla på den där affären och på internet.

Nagellack har jag provat på någon ring som ergade någon gång och det föll ju bara av... :( Menmen. Tack för tipset.

• Brud 2008

Det beror på hur känslig du är, men för mig fungerar sterlingsilver som finns i alla smycken på tex guldfynd. Men jag är ingen expert på sånt eftersom jag inte är allergisk själv utan har en kusin som är det :)

• tattar-Emma

Guldfynd funkar för mig också, om vi bara pratar ploppar eller ringar i guld/silver är det inte så dyrt. Det tråkiga är ju om man vill ha modegrejor, då blir det både svårt och dyrt att hitta nickelfria alternativ.

• Leonore

Jag är grymt allergisk, även mot nickelfritt. Nickelfritt innebär bara att där är mindre halter, inte att det är helt fritt.

Sedan beror det på var på kroppen jag har det. I öronen kan jag enbart ha 18 karats guld och uppåt. Allt annat kliar. Runt halsen tåler jag silver och brons om jag inte har dem på när jag sover.

Men jag tycker du ska gå in och köpa 925 sterling silver örhängen och testa om de är ok. För om ett par nickelfria inte fungerar så tror jag inte att andra gör det heller.

• sinnenas neonljus

Titan är så nickelfritt det går, så det rekomenderar jag!

Enkla varianter finns på www.titanringar.com. Pilgrim och Snö har också i titan har jag för mig.

Hoppas du hittar något du kan ha och som du gillar!

• 162ochenhalv

Min mor är oxå nickel allergiker, å när hon var hos guldsmeden häromdan så sa han att när det står nickelfritt, så är det ofta nickel i löddningen i stiftet i örhängen, så köp ringar eller sånna som är som krokar kanske? Det funkar på min mor iaf. lycka till

• Meddelande borttaget
  • Hanna76

Det finns små plaströr man trär på själva "stiftet" som går genom örat. Kan bytas ut och ha på olika örhängen. Brukar finnas i affärer typ "Glitter"

Annars kan de i kassan nog byta ut själva stiftet mot ett nickelfritt. Vet att de gjorde så för en kompis, det var ett par hängande örhängen, alltså där siftet man trär igenom är böjt (då funkar inte plaströren), så man inte har någon "plopp" bakom som håller fast... (Det här var svååårt att förklara för mig :) ) Hoppas du förstår...

Svar på tråden Söker örhängen