• lilla A

Vad är farligt med lakrits?

Jag är gravid i vecka 10 och har lusläst livsmedelsverkets lista över vad man ska låta bli att äta under graviditeten.

På slutet av listan står det att man inte ska äta mer än 50 g lakrits om dagen. Sedan påpekas att detta gäller oavsett om man är gravid eller inte. Man ska helt enkelt aldrig äta mer ån 50 g lakrits per dag.

Jag hade aldrig tidigare hört att lakrits kan vara skadligt/farligt/ohälsosamt på något sätt. Är det någon som vet VARFÖR man inte ska äta mer lakrits än så? Vad är farligt med lakrits?

Det här är inget problem för mig, jag är inte överförtjust i lakrits. Jag blev bara så fundersam när jag enbart för att jag är gravid lyckades hittade information som berör alla människor. Är jag totalt borta och har missat hälsolarmen om lakrits, eller är det "allmänt okänt" att man ska undvika stora mängder lakrits?
    *nyfiken*

• Svar på tråden Vad är farligt med lakrits?
  • LoLo

Hm.. vad jag har förstått så är lakrits blodtrycksförhöjande. Jag har nämligen lågt blodtryck och har fått rådet att äta lakrits. Men jag visste inte att man inte fick äta mer än 50g/dag!! =)

• TeaSpoon

Som LoLo sa, det är blodtryckshöjande... när jag spelade fotboll fick vi ibland lakritsstänger efter träningen och tränaren var noga att påpeka *varje gång* att vi fick inte träna mer efteråt...

• lilla A

Aha! Tack för era svar! Blodtryckshöjande alltså... Då ska jag undvika lakrits helt ett tag framöver. När jag var på inskrivning på mödravården hade jag nämligen högre blodtryck än jag haft någon gång tidigare i mitt liv. Fick komma tillbaka veckan efter för att kolla igen, eftersom högt blodtryck under graviditeten kan vara farligt för både mamman och barnet. Då var det lite lägre, men fortfarande högre än vanligt.

• Charlottsky

Inte bara blodtryckshöjande, jag har hört att det hindrar kroppen att ta upp kaliun också, vilket inte är så bra.

Man ska helt enkelt ta det lugnt med lakrits!

• Ellte

Kan man hitta den listan (över vad man inte bör äta) nånstans eller är det nåt hemligt som ges till den som är gravid? :)
    Min svägerska är nämligen gravid och det är ju bra att veta vad man inte ska bjuda på...

• f.d. Svart brud

Läste i Tara (tror jag) i somras om en kvinna som fick liknande symptom som MS av lakrikts. Hon åt lakrits nästan varje dag på väg hem från jobbet och tills slut behövde hon inte äta mer än 5 salta fiskar för att förlora kontrollen över sina benmuskler! Läkare hade ingen aning av hennes symptom berodde på. När hon slutade med lakrits blev hon gradvis bättre och symptomen var helt försvunna efter ca en månad när hon slutat äta lakrits.

• lilla A

Ellte!

Listan finns på www.slv.se Skriv in ordet "gravid" i sökfunktionen, så får du bl a fram något som heter "Mat för två - kostråd för gravida". Där kan du läsa och klicka dig vidare till "Livsmedelslista för gravida". Jag fick den listan i en finare form när jag var på mödravårdscentralen på inskrivning, men jag hade redan tidigare letat upp den på livsmedelsverkets hemsida.

• Scarlett

Inte äta mer lakrits än så!!! Tur att jag har bott utomlands i ett år, för måste jag väl tåla dubbel ranson det här året?! ;)

Äsch, säger jag, det är så mycket man inte får göra, äta och dricka när man är gravid i Sverige jämfört med i andra länder. Dessutom är svenska barn bland de mest allergiska i världen. Finns det inget samband däremellan, tror ni?

• lilla A

Fast det här med lakrits hade ju inte bara med graviditet att göra...

Eftersom jag redan har högre blodtryck än man bör ha, tänker jag iallafall avstå. Det är inget problem alls för mig, den enda gången jag äter lakrits i vanliga fall är om jag blir bjuden. Jag brukar inte köpa det själv.

• LoLo

Scarlett! Instämmer med dina funderingar.. Det är en massa "inte äta/inte göra/inte dricka" i det här landet, vad gäller graviditet och annat.. Ändå så blir barnen allergiska/överkänsliga/asmatiska mer än andra barn. Hur kan det komma sig? :)

• Maria 29/6

Det ökar även risken för hjärnblödning för unga kvinnor. Framför allt så var lakrits farligt för kvinnor enligt nyheterna för ett par år sedan. Jag tror det kom två larmrapporter med ca 1 års mellanrum ang lakrits och hjärnblödningar hos kvinnor.

• cilla

Att svenska barn är allergiska beror på att allergierna UPPTÄCKS i Sverige. Sverige har lägst spädbarnsdödlighet i världen vilket livsföringsråden till gravida är en bidragande orsak till. Barn blir inte allergiska av att mamman äter "rätt".
    (har frågat läkare och läst på)

• Rättan

Cilla - jag är ingen expert, men det här är vad jag hört:
    Svenska barn är väldigt allergiska också om man räknar bort i hur stor utsträckning allergierna upptäcks i Sverige.
    Men att det har något med att göra hur mamman äter tror jag inte.
    Däremot är det visat att barn som bor på landet (och på lantbruk) har allergier i lägre grad än stadsbarn, vilket har fått de flesta experter att dra slutsatsen att om vi utsätts (i lagom mängd, naturligtvis) för kvalster och olika andra ämnen när vi är små, utvecklas inga allergier. Däremot blir barnen oftare allergiska och överkänsliga om föräldrarna har det kliniskt rent hemma!
    Det är intressant tycker jag! :)

Svar på tråden Vad är farligt med lakrits?