• solstickan

Giftas-kilon, myt eller verklighen?

Har hört en del om dessa så kallade giftas-kilon eller "marriage-weight", dvs de kilon man lägger på sig när man gift sig.
    Kallas säker även andra saker. Är det någon som har någon åsikt om detta? Lägger man på sig mer efter bröllopet? Varför i så fall?

Jag har defenitivt bestämt mig för att bli ännu snyggare som fru än som fästmö.

Någon som vill vara med?

• Svar på tråden Giftas-kilon, myt eller verklighen?
  • augustibrud-2006

Absolut, inga vill inte ha några "giftas-kilon" här inte

• augustibrud-2006

Oj, va konstigt jag skrev... ibland går det för fort!
    Vad jag skulle skriva var givetvis att jag inte vill ha några "giftas-kilon"

• Bellie

Personligen gick jag ner en massa innan bröllopet, inte planerat men jag gör det automatiskt vid stress. Jag gick dock snabbt upp kilona på bröllopsresan av all god mat, och har nog tom lagt på mig lite extra kilon...

• mellabella

Tja har ingen egen erfarenhet av det ....men.... jag tror att rätt många anstränger sig mycket för att vara vältränade och snygga i sin bröllopsklänning.

När den där motivationen att komma i 10.000:- klänningen och se snygg ut på bröllopsfotona som ska hänga på väggen inte finns längre är det kanske lätt att inte springa lika ivrigt på gymmet.

• Bellie

ska väl försöka hålla mig där jag är nu. vill inte förändra mig för att jag gift mig ;)

• Zozo

Njae, det gällde väl kanske förr när man flyttade ihop först när man gift sig. Manga gar ju upp lite i vikt när de flyttar ihop (myskvällar framför tvn), men det är klart ingen regel!

• solstickan

Jag, så var det för mig. Gick upp lite när vi flyttade ihop och gick ner det nu till bröllopet.

Men nu vill jag inte lägga på mig mer när jag är gift...

Ingen som gått upp efter bröllopet alltså?

• Ida-maria

Finns även nått som kallas "sambo-kilon" vilket jag har märkt av. har gått upp nästan 10 kilo sen jag träffade min sambo!

•  Miss Cee

Som sagts innan, tror jag att det där idag mera syns på de sk "sambokilona"... vet att jag själv gick i den fällan när jag inte tänkte på att vi kanske inte borde dela maten 50/50 när han är dubbelt så stor som mig...

Så det blev en hel del extrakilon där, även för honom som började äta mer hemlagad god mat.

Innan bröllop är det ju alldeles för många som bantar för att bli extra smala, eller går ner av stress och då är det ju självklart att man går på sig igen efter bröllopet.

• jocelyn

Det är ganska vedertaget att man går upp i vikt när man börjar känna sig trygg i förhållandet. Många nyförälskade går ju ner...

Att man är snygg och "i bästa formen nånsin" när man gifter sig beror väl på att man verkligen gått in för träning, äta nyttigt etc under hela planeringen. Sedan kan man slappna av...många slutar nog som flera skriver att gå till gymmet eftersom det inte finns något specifikt mål med det.

Det är väl av den anledningen som "banta fram beach-kroppen!" och annat inte fungerar, det är inriktat på bara en kort säsong, sedan kan man gå tillbaka till sina normala vanor. Vem har inte läst reportage som "så gå du ner 3 kilo till festen/helgen/nyår" där man i princip ska svälta sig för att passa i ett plagg och äta t.ex. enbart bananer i flera dagar....

Att hålla vikten handlar ju om bra vanor så om man hade dessa INNAN bröllopet tror jag inte alls man behöver gå upp i vikt efter. Om man skaffade sig bra vanor under planeringen och håller dem så är det förmodligen stor chans att man inte går upp.

Obs! Tidsfaktorn nämns sällan här på BT men är sann; vid en viss ålder så märker man att det plötsligt är lättare att lägga på sig några kilon...För vissa är det efter 25, för andra vid 27 för några vid 30 osv osv. Kroppen håller inte "automatiskt" vikten när ämnesomsättningen ändras, man måste hjälpa den på traven. eller helt enkelt acceptera att det dyker upp några extra kilon när åren går.

• Tops

För oss var det tvärtom, vi tappade kilon när vi blev sambo och fick ett mer inrutat liv. Vi lagar bättre mat när vi är två och har mycket mer regelbundna vanor. Dock ingår en hel del godis i dessa vanor också, men det gör inget.

• Clobberella

Åh *hoppas hoppas*, kanske äktenskapet kan ge mig lite underhudsfett!

Min sambo har gått ner sen vi blev tillsammans och fick bättre matvanor, jag har faktiskt gått upp lite grann av samma skäl. Men ser fram emot mina äktenskapskilon!

• picachu

Är inte fenomenet marriage weight egentligen från USA där det ät mindre vanligt att man är sambos innan man gifter sig? För jag tror att sambo-kilorna är ett reellt fenomen, :)

nu har nån säketr sagt det här men ändå 8)

• förhoppningsis

Det är inte så att man bantar å tränar duktigt till bröllopet, sen när det är över så tar man igen allt man "missat" under året... och slutar träna lika flitigt? klart man går upp i vikt om man plötsligt börjar äta godis, glass och choklad igen efter att ha låtit bli under 1 år

• M.B.

Jag har alltid varit smal, men när jag väl gifte mig kom en hel del kilon. Direkt efter bröllopet hade vi dock inte någon superförhållande, så gick istället ner en massa kilon. Men ett halvår efter giftemålet började kilon komma. Och det höll i sig ett halvår ungefär. Sedan i februari har jag gått ner alla mina extrakilon och är rätt smal nu igen.

Jag tror att det där med viktökning efter bröllopet är väldigt individuellt. Min viktökning berodde för det mesta på att min man ville att jag skulle öka i vikt och medvetet valde middagar som skulle öka kaloriintaget. Det kombinerat med att jag inte fick speciellt mycket motion, då jag ständigt var trött. Plus att jag inte riktigt kunde hitta någon anledning varför jag skulle behöva vara trådsmal längre. Jag är absolut säker på att om jag var singel, så hade jag aldrig låtit mig gå upp i vikt dom där extra kilon, så nog har det något med civilståndet också att göra.

• solstickan

ja, det tror jag också.
    Va intressant det är att läsa allas synpunkter!

• Lucia05

Tror de flesta kilon kommer när man blir sambo. ;)

Svar på tråden Giftas-kilon, myt eller verklighen?