• amiore

Avanza

Hejsan alla kloka tjejer!

Tänkte bara höra någon som vet något om Avanza? Har träffat en ekonomisk rådgivare som rekommenderar att jag börjar spara mina fonder via en depå hos Avanza. Jag har inte mycket sparade pengar, men de jag har håller på att försvinna via tidigare dåliga fondplaceringar. Är helt enkelt inte så insatt i frågan. Tänkte höra om någon "vanlig människa" kan förklara vad som är bra/dåligt, ev risker mm via Avanza. Tack på förhand!

www.avanza.se

//ami

• Svar på tråden Avanza
  • mammaK

Vet inget om det du frågade men jag har nyligen fått tips av en kompis. Tydligen är detta inget rådgivare rekommenderar för det är ingen som tjänar på detta. Men gå in på sidan nedan och ta spara placera och klicka sen på premieobligationer. Där kan du ALDRIG förlora pengar.
    www.rgk.se/

• amiore

Tack för ditt svar!

Men någon annan som vet något om Avanza?

//ami

• The Runaway Bride

Ok, här kommer det lilla jag vet som är lekman. Avanza är en internetmäklare, med andra ord så kan du köpa och sälja aktier/fonder direkt på nätet. Avanza är förhållandevis billiga med kostnad för depå samt courtage vilket gör att många småsparare väljer dem.
    Det är fortfarande ditt ansvar vilka fonder/aktier du sedan väljer att placera dina pengar i. Vissa fonder har ju högre risk (men med chans till hög avkastning) medan andra är mer låg risk för långsiktigt sparande.

Kanske var det lite hjälp. Gå in på deras hemsida eller ring och prata med dem så kan du nog få bästa informationen.

• amiore

Tack för ditt svar, TRB!

Var precis en sån där typ av info jag var ute efter. Pratar man med dem själva eller läser deras info låter ju allt så bra såklart, eftersom de vill sälja sin grej! Jag kommer att ha fortsatt kontakt med den ekonomiska rådgivaren (som såklart kommer att ta en viss procent av eventuell vinst jag kommer att göra) Så jag kommer att få hjälp med att välja hur jag ska placera. Tanken är alltså att jag har mina fonder i Avanzas depå och rådgivaren hjälper mig med placeringarna.

Ville mest höra ifall det var någon som slog direkt bakut och varnade mig pronto! Försökte söka "vanliga människors" alt artilar som kritiserade Avanza, via nätet, men hittade knappt några kommentarer om Avanza överhuvudtaget. Men jag kanske sökte dåligt å andra sidan..

Tack för hjälpen iallafall! Är det någon fler som vet nåt är det bara att hojta till!

kram /ami

• The Runaway Bride

Ja, då förstår jag bättre hur du menade.

Jag är inte ekonom men har jobbat en del med Avanza på it-sidan och har bara fått positivt intryck. Några av mina vänner har sina depåer där och jag har aldrig hört något negativt från dem. Det är säkert ett helt OK val, men alternativen är förstås många. Lycka till med placeringarna!

Svar på tråden Avanza