• Smink-freak

Bladguld på tårta, vart köpa?

Precis som rubriken säger.
    Kan man ha bladguld på tårta och blir det ätbart? Var kan man isåfall köpa detta? Finns det olika sorters bladguld? Nån man kan äta och nån man inte kan äta?
    Tacksam för svar!!

*En med bara 3 veckor kvar*

• Svar på tråden Bladguld på tårta, vart köpa?
  • Smink-freak

*puffar igen*

Snälla, nån?

• M.B.

Jag har sett guld på bröllopstårtor, men tror inte att det "bladguld", utan något helt annat. Kan nog vara svårt att hitta som privatperson skulle jag tro. Men har du kollat på panduro? Dom har ju en hel del saker för bakning och tillverkning av tårtor..

Annars skulle jag tipsa om att söka på google helt enkelt.

• M.B.

Hittade en massa länkar om bröllopstårtor som dekorerats med bladguld, så tydligen heter det bladguld..

• Smink-freak

Jag har hittat bladguld,men jag vet inte om man kan ha det på tårta att äta. Såg en artikel där aftonbladet intervjuade en konditor och han sa att det maffigaste han gjort i tårtväg var en helt täckt i baldguld. Så går gör det, men frågan är snarare vad för slags guld han använde.

• M.B.

Har du frågat på någon konditori? Kan ju ringa till någon konditor och fråga vad dom använder på tårtan om man vill ha ätbara gulddetaljer. Alternativt att du frågar rakt ut ifall dom säljer bladguld till provatpersoner för tårtdekoration.

• M.B.

*provatpersoner = privatpersoner

• Kirsto

Bladguld är ätbart, men jag vet inte om det är så nyttigt med en tårta helt täckt i bladguld.. Vet att det ofta är små flagor av guld på exklusiva praliner. Borde gå att få tag på bladguld på tex www.slojddetaljer.se. Hur man går tillväga med själva överförandet av guldet till tårtan törs jag dock inte svara på. Vet också att det finns livsmedelsfärg som ger guldfärg och skimmer (och även andra metallicfärger).

• nikita

Har tidigare hört att man kan köpa bladguld i affärer som säljer målar saker, dvs till tavlor och liknande. Sök annars på bladguld på nätet.

• Smink-freak

Har sökt efter bladguld på nätet och har hittat det på två ställen men jag vet ju som sagt inte om man kan äta det och ha det på en tårta. Vi hade bara tänkt att ha översta rundeln på tårtan i bladguld dvs den som vi sparar och äter på vår 1:åriga bröllopsdag så det är inget vi utsätter gästerna för.

• 080513 2

Om man vill ha hela våningen guld, så köp det ätbara guldpulvret som man blandar ut med lite vodka (eller gin eller....) och penslar på:
    www.tartdecor.se/product.asp&sub=6&page=1

• Kirsto

Sugarbaker: Ja! Där var ju länken! Kom inte på var jag hade läst det..

• Kirsto

Sugarbaker, vet du om den här färgen är pulver eller "blöt"? www.tartdecor.se/product.asp

Har för mig att pulver är bra om man vill göra pärlor (typ skaka sugarpastekulorna i en burk med pulver). Tätta mig gärna om jag har fel!

• 080513 2

Det är pulver... det har jag själv i ateljén. Gör små kulor, låt torka lite på en bricka, sedan skaka försiktigt i en burk med lite pulver ( någon tsk.... man behöver inte mycket!).

Voila! Ätbara pärlor!

• Kirsto

Sugarbaker: TACK! Toppen! Det är himla tjusigt med pärlor tycker jag. Ska bli spännande att prova!

• Courage

Bladguld är guld som är valsat mycket tunt. Det finns hos hos affärer som jobbar med tavelinramningar, finare snickerireparationer som t.ex reparationer av klockfodral eller butiker som har förgyllarverksamhet. Kan också finnas hos hos målare.

Jag skulle tro att man kan köpa bladguld i välsorterade måleributiker, särskilt sådana som vänder sig till fackfolk. Det säljs i stora ark mellan papper. Det är extremet svårt att hantera då det hela tiden vill knöla sig, och har det knölat sig måste man ta ett nytt guldblad. Man jobbar med pensel när man applicerar det.

Det är ofarligt att äta bladguld, då det är ju vanlgit guld. Det passerar genom hela systemet och ut den naturliga vägen. Dock är det en ganska dyr diet........

Svar på tråden Bladguld på tårta, vart köpa?