• Kakan2007

Övernattning

Ojoj, nu behöver jag goda råd. Kostnaderna drog just iväg ordentligt... Vi ska nämligen gifta oss på Ven i Öresund nästa sommar. De har bröllopspaket där som verkar jättesmidigt att boka. Allt inklusive, såg det ut som. Nu visade det sig att boendet inte ingick i paketpriset så nu blev det 11 000+ plötsligt. Vet inte hur man ska göra. Eftersom det är en ö måste ju typ alla sova över där, då känns det ju väldigt konstigt om man inte står för boendet eller?

Kanske någon som vet någon som gift sig där eller på liknande ställe och vet hur de gjort?

Mycket tacksam för råd i frågan...

• Svar på tråden Övernattning
  • - Mary -

Ven är ju lite av ett "turistställe".. Vi ska gifta oss på Smögen och tänker lite som att gästerna får en extra liten "semesterresa" när de kommer på vårt bröllop. Även om man inte kan ta sig därifrån tycker jag det är annorlunda med ett fint ställe som folk kanske ändå vill besöka än om man tex bara hade varit i nån skithåla i skogen nånstans... Jag tycker alltså inte att det är alls nåt tvång för er att stå för övernattning!

• WimZy

Vi ska på ett bröllop i Grisslehamn och där får alla gäster boka boende själv. De skrev i inbjudan vilka ställen som man kan bo på och telnr till dem, så det var jättesmidigt! :)

• - Mary -

Ja, så ska vi oxå göra, även om man inte betalar är det ju bra att hjälpa till lite..

• Kalar

Jag ska gå som gäst på ett bröllop om några veckor. Det kommer att hålla på en ö, i och för sig så går det färja dit så man kan åka hem på kvällen med de flesta sover över och vi betalar boendet själv.

Tycker inte det är konstigt att betala boendet själv - de bjuder ju på en god middag och en trevlig kväll!

• future mrs B

Kakan2007

vi blev bjudna pa ett brollop i Frankrike & de skrev i inbjudan vilket flygbolag som var billigast & det lokala hotellet & vad det kostade-vi tyckte det var helt ok att gora sa..

• Kakan2007

Ja, det hade varit en lättnad att slippa betala boendet och det är ju sant, man kan ju se det lite som en x-tra semester... Kanske man är lite nojjig, men man vill ju helst inte att någon ska tycka det är besvärligt att gå på bröllopet. Men om man ger tips i god tid på ställen att boka rum på så borde det kanske inte vara några problem. Skönt att höra att ni ej tyckt det varit konstigt... Tack för goda råd!

• Pringlez

Jag är lite samma dilemma tänkte ha mitt bröllop ca 1h 15 min från Sthlm och då hyr man ett helt slott. Dagen efter blir det brunch med ev present öppning för att avsluta kalaset.

Kan man be om pengar till övernattningen? Är det konstigt att man inte står för boendet?

• viktualia

För mig är det självklart att mina gäster själva fixar övernattning och betalar den själv. De flesta av våra gäster kommer att få fixa övernattning på vigselorten och det är helt upp till dem. Tipsar dem gärna om hur man hittar olika alternativ... men frågan är deras. Vi kommer bara att betala prästens boende, men det beror på att han inte är präst i församlingen där vi gifter oss och det blir en del av hans reseersättning.

Svar på tråden Övernattning