Polgara,
Först av allt - du ska självklart hålla ett tal till lillebror - hur nervigt det än är! Själv höll jag inte ett tal till min syster på hennes bröllop och det grämer mig (och henne) fortfarande. Iofs var jag 16 år då, men i alla fall.
Vad talet ska innehålla? Börja med att säga som det är:
1. Hej, detta är jätteläskigt - att hålla tal menar jag. (Sen är du tyst tills folk har slutat att sympati-nicka och fnissa till.)
Då har du redan vunnit halva slaget - dvs att alla känner igen sig och känner sympati med dig.
Sedan är det bara att fortsätta på den inslagna vägen, hålla talet kort, bara säga snälla saker, inte rabbla en massa utan hellre ta upp ETT exempel på varför du älskar din lillebror. Inkludera sedan hans nya fru - din nya svägerska - i talet. Du kan ju tacka honom för att du har fått en svägerska - och en underbar sådan. (Om du nu tycker det.)
Avsluta med att önska dem lycka till i framtiden. Enkelt som en plätt om du vågar vara personlig.
Viktigast av allt:
1. Var personlig
2. Håll det kort
3. Tala tydligt och börja inte prata förrens du står upp och alla är tysta och du har deras uppmärksamhet. Våga vara tyst!
4. Våga ta pauser. Kommunikation är till 10% vad vi säger med rösten och till 90% vad vi säger med tonfall och kroppsspråk.
5. Ingen sarkasm, interna skämt eller otvetydlighet. Bara snälla saker - men bara ärligt.
6. Välkomna din nya släkting
7. Tydligt avslut