Engelsktalande präst?
Jag ska gifta mig med en underbar dock engelsktalande man och undrar en dum fråga men går det finna präster som vill utföra ceremonin på engelska så han och hans gäster förstår?
Hur är det med egna vigsellöften?
Jag ska gifta mig med en underbar dock engelsktalande man och undrar en dum fråga men går det finna präster som vill utföra ceremonin på engelska så han och hans gäster förstår?
Hur är det med egna vigsellöften?
Vår präst var ivrig att ha vigseln helt på engelska. det finns en översätting någonstand som han hadde fått tag på.
Ring till den kyrka su tänkt gifta dig i och fråga!
Good luck
Jag ska gifta mig med min amerikan här i Sverige, och vår präst hade inte några problem med att ta vigseln på engelska eller på båda språken. Jag hade ett eget vigselsamtal, min m2b är fortfarande i USA, och där gick vi igenom hela vigseln, vilka delar man kan ha på engelska och vilka man kan ha på svenska.
Jag har valt att ha 2 psalmer på svenska, sedan ska min solist sjunga 2 sånger på engelska. Dessutom ska 2 vänner läsa "Kärleksbudskapet" ur bibeln. En gång på svenska, en gång på engelska.
Hela den svenska vigselakten har prästerna även på engelska enligt min präst. Han var hur snäll som helst och gjorde en kopia på den så att jag hade när jag skulle göra vigselprogrammet för att göra på båda språken. Det kommer nog att bli underbart, mycket vackert, lite längre med två språk (vilket jag tycker är ett plus att dra ut på det goda så länge det går!!) och så kommer vi även ha egna löften.
Dessutom hade han inte några problem med att viga oss enligt den anglosaxiska sedan med att min m2b står med sin bestman och väntar på mig och min bror som ska gå med mig in i kyrkan. Han kommer till och med att säga : You may now kiss your bride!!
Hoppas du får lika tur som jag med prästen!! Lycka till!
Det finns en engelsk kyrka i Stockholm men den tillhör Church of England, alltså engelska motsvarigheten till svenska kyrkan, fast den då är anglikansk och inte lutheransk. Nu skrev du inte varifrån din blivande man kommer eller vilket samfund han kan tillhöra men den kyrkan är alltså helt engelskspråkig s.a.s.
Hej!
Så länge det handlar om engelska finns det väl knappast några präster i Svenska kyrkan som inte fixar språket.
Som någon sagt, finns kyrkans handbok översatt till både engelska, tyska o franska.
Lycka till!
Kan vara trevligt att ha den på båda språken ifall det finns äldre gäster som inte kan engelska så bra.
Så gjorde mina kompisar när de gifte sig. Han kan svenska, men inte hans familj från Kanada.
www.svenskakyrkan.se/gudstjanstbanken/service_book/20Vigsel.htm
Där hittar du hela vigselordningen översatt till engelska.
Den finns även översatt till Tyska och Franska. Men de ordningarna ligger inte ute på nätet ännu.
Tack för allas hjälp! Ska kolla upp alla källor. :)