• mrs_tina

Frisör hjälp tack angående Kérastase serien

Jag har nu använt Kérastase produkter över en månad.

Jag försöker tvätta håret var 3dje dag, men det blir fottigt redan efter 2 dagar. Har även fått torr hårbotten vilket relaterar till en del hårflager(liknar ej mjäll) då man kliar sig i hårbotten.
    Mitt hår är relativt torrt och färgat så jag använder Kérastase Nutritive serien kombinerat med Kérastase Reflection schampot som är för färgat hår.

Min man som också har torrt hår använder sig av hela Kérastase Nutritive serien (dvs. schampo, balsam och inpackning) och hans hår blir också flottigt efter 2 dagar.

Använder vi fel produkter? Förvirrad!

• Svar på tråden Frisör hjälp tack angående Kérastase serien
  • mrs_tina

viktualia > Där jag köpte det verkar dom tyvärr inte ha så stor koll tyvärr. Expediten såg bara frågade på mig när jag berättade om mitt problem och gav svaret "Kérastase funkar kanske inte på alla".

Jag tror det handlar mer om att jag kanske inte har valt rätt serie.

• viktualia

ojdå... kanske läge att gå till nån annan/nån proffsigare salong... på salongen där jag brukar gå får man vettiga råd..

• mrs_tina

viktualia > vart går du?

• viktualia

till en salong i småstaden där jag bor... en liten stad 25 mil västerut från Sthlm..

• jocelyn

Kanske är problemet vilken nivå du köpt på produkterna. De finns ju i 3 olika. Har man torrt/slitet hår i topparna men fet/känslig hårbotten kan det bli som du beskriver. Prova att bara ha i balsam i längderna/topparna och INTE i hårbotten. Inpackning bör man inte göra mer än högst 1 gång/vecka. Även där kan du skippa hårbotten. Använd inte för mycket av produkterna! Det är jättevanligt att man öser på alldles för mycket.

Det finns en serie i Kérastase som är speciellt anpassad för känslig hårbotten, kanske du skulle valt denna istället? Om frisören är auktoriserad återförsäljare så ska de ha fått utbildning i hur produkterna används. Kontaka tillverkaren om frisören inte hjälper dig!

I de flesta fall får man ersättning för utlägg om man blivit besviken på en produkt. Jag lämnade nyligen tillbaka en ansiktskräm som kostade närmare 500 kr eftersom den inte alls passade min hudtyp, trots att det stod att den var lämpad för "alla hudtyper". Kunden har alltid rätt vet du!

• Fru Brorsson

När det står puffar och liknande, är det för att få fram inläggen igen bland de senaste?? :D

• mrs_tina

jocelyn> Tack för tips!
    Problemet är att när jag skippat balsam uppe på huvudet blir det håret jätte trassligt och svårkammat.
    Vågar nog inte gå tillbaka till butiken och säga ifrån, är för feg för sånt.
    Jag använder nivå 2.

Tiima> Stämmer, för att folk ska se tråden för att jag vill ha fler tips.

• mrs_tina

jocelyn> Vad heter serien för känslig hårbotten?

• jocelyn

Oj jag glömde en ganska viktig detalj i mitt förra inlägg; jag är INTE frisör. Bara så ingen får fel uppfattning!

Jag tycker du ska prata med inköpsstället om det är de som rått dig att använda serien. Annars ring tillverkaren och diskutera med dem, de brukar dock oftast vilja att man försöker lösa det med återförsäljaren först.

Den gröna serien tror jag heter "dermo-calm", går att läsa mer om den på hemsidan. Jag tycker du ska kolla upp först vad det är som ditt hår och hårbotten behöver innan du köper en ny serie. Det är ju ändå ganska dyra produkter.

Lycka till!

• Liten med Mindre

Jag fick klåda i hårbotten av kerastase, framförallt på vintern. Kände mig "överren" alldeles efter tvätt. Prövade dermocalm-serien (blå tror jag) och håret blev riktigt äckligt. Inte alls rent. Att kombinera från gula och blå flaskorna gick hyfsat.

Nu prövar jag ett annat märke istället och hoppas på bättre tur.

• Modestie

Tycker också du ska gå till en annan frisör. Gärna en som tar sig en titt på din hårbotten. Är inte frisör själv, men tycker Nutritiveserien är bra. Du kan dock ha känslig hårbotten eller faktiskt fet hårbotten som överreagerar om schampot är för starkt och dels producerar fett för brinnande livet så håret inte ska torkas ut ännu mer och så får du flagor i hårbotten som tecken på att den är torr. Men jag vet inte, flagorna kan bero på sol också. Precis som man kan flaga på andra ställen av kroppen då man bränt sig. Svårt att se om hårbotten är lite utsatt för solen dock. Kan också vara seborré kanske. Prata med en expert!

Ang. din man kanske hn har fel nivå på schampoot, han kanske egentligen bara behöver nivå 1 eller så kanske han också har känslig hårbotten som läått blir torr och börjar överproducera fett när han använder för starka schampoon. Så tänker jag.

• Modestie

Glömde skriva att det finns ett schampoo i den serien, en märkblå/grå flaska som är bra för fet hårbotten och torra längder. Den funkade dock dåligt för mig. Jag har känslig hårbotten som lätt blir fet och mitt hår mår bäst av milda preparat, t ex Wella professionells för känslig hårbotten. Har man problem med torra längder finns ju specialkrämer man kan ha för att fukta just längderna, leave in produkter alltså. Där tycker jag dock inte Kerastases variant var speciellt bra för min del. Kan också tips om silikondroppar hos frisören, de ger sken av att håret är glansigare&mindre torrt, bör dock ej överdoseras

Svar på tråden Frisör hjälp tack angående Kérastase serien