• dark_eyez

Sagobröllopet - i ord och bilder

Totta och Bennis underbara bröllop,
    den 29.7 2006

Bilder från vår dag hittar ni på
    www.pixbox.se/usr_show_id13626_page0_order1.html

Kommentarer önskas givetvis.

Oj vilken stress som infann sig dagen innan. Det var så mycket saker som typiskt nog lämnat på hälft till sista dagen. Programhäften och bordsplacering bland annat. Oj som jag och min blivande stressade, hela dagen från morgon till kväll. Några vackra kärleksord eller avslappning inför morgondagen var det inte att tänka på, nej, vi sprang fötterna av oss och körde bilen varm. Och det var en varm dag dessutom.

Kvällen innan med alla dess förberedelser blev lång. En halvtimme fick jag dock sätta mig ner och bli bortskämd av min underbara sminkös som kom för att fixa mina naglar. Men bordsplaceringen blev klar, dukningen blev superfin med min svärmors fina dekorationer. Vi sa godnatt runt 00:00-tiden. 00:30 stupade jag isäng och drömde om att få en lång, skön nattsömn. Kl. 06:15 skulle min väckarklocka ringa och jag behövde v e r k l i g e n sova.

Men som alla gånger när man bara MÅSTE sova, så KAN man inte. Så där låg jag, timme efter timme och försööökte tvinga sömnen att komma. Men hjärtat gick på tok för snabbt, det bultade febrilt och jag kunde inte få ut nervositeten och stressen ur kroppen. Jag försökte äta en fil med päronsmak. Jag försökte tänka på gulliga små får som hoppade över ett stängsel.. men nej... tror ni inte att fåren plötsligt hade brudklänningar på sig... och på klänningarna var det fläckar som av någon konstig anledning bara FANNS där på bröllopsmorgonen. Och fårens gäster hade glömts bort, några av dem... snurr snurr.. så gick tankarna.

Men jag vaknade i allafall när jag skulle. Klockan kvart över sex. Min första tanke var, yes... jag somnade igår! :) Jag räknade ut att min sammanlagda nattsömn blev 3 timmar. Men jag var pigg. Steg upp och duschade och magen kändes som en hel fjärilshåv. Min älskade pappa steg upp och kokade gröt åt mig (hur underbar får man vara?) så jag fick i mig ett gott mål mat.

Så var det dags att åka till frisören, och nu kändes det redan bra, allt var på gång liksom. Jag funderade mycket på älsklingen, hur mycket han hade sovit, om han var nervös och så vidare. Jag började förstå nu att det här var verkligen vår bröllopsdag...

Sminkningen blev helt perfekt och håret också. Halv tio dök äntligen min älskade karl upp hos frisören och jag var så glad att se honom! Så småningom var vi båda klädda och klara och det var dags att åka till fotografen. Jag glömmer aldrig blicken jag fick av Benni när han såg mig första gången som färdig brud.

Studiofotograferingen var lättsam och rolig och nervositeten rann av en för en stund. Vi blev fotograferade av en av Finlands bästa fotografer, Katja Uitto. Hon fick oss verkligen att skratta dagens första hjärtliga skratt och det var skönt.

Timmarna efter innebar väntan och nervositet. Vi försökte äta lite mat som vår underbara best man fixat åt oss. Drickbar youghurt och annat. Klockan gick så långsamt, så långsamt. Men den gick.

Dags att åka till kyrkan. Det var så mäktigt alltihop. Orgelmusiken och vännerna som var samlade. Min far förde fram mig till altaret och jag såg tårar både här och var i folks ögon. Vigseltalet var personligt och vackert och musiken helt bedövande fin. Guds närvaro kändes ända in i ryggmärgen på något sätt. Likaså vår kärlek till varandra. Även om nervositeten gjorde sitt, och allting mest bara var en enda dimma, så blev vi gifta och vi sa våra löften utan att rösten darrade eller gav upp.

En god vän till oss sjöng "You Raise me Up" och det lät underbart... det var så romantiskt och fint. Sen blev det puss, puss i massor och Mendehlssons mäktiga bröllopsmarsch, risgryn på kyrktrappan och en massa kramar.

Vi åkte en Lincoln-limousine till bröllopsplatsen och det var något av det bästa på hela dagen. Vi fick bara sätta oss ner i baksätet, ta det lugnt och dricka lite vatten. Tårarna kom då, för jag var så lycklig! Vi var äntligen gifta, det var så svårt att förstå... Chaffisen körde ett varv kring stan och vi hann samla tankarna och bli ännu lyckligare. Nu var all nervositet borta, bara fest och glädje kvar.

Bröllopet går inte att sammanfatta såhär i en kort berättelse, men det var UNDERBART och ROLIGT. Vi hade underbara vänner och duktiga programvärdar som tog sin uppgift på allvar.

Kvällens största överraskning blev nog att mina föräldrar i hemlighet köpt en bröllopsresa åt oss, till MADEIRA!! Vi trodde inte våra öron... men vilken underbar överraskning!

Efter en lång kväll med god mat, trevlig samvaro och en massa fina programpunkter var det dags att säga adjö och ägna oss åt varandra. Vi åkte ut till min familjs sommarstuga där mina föräldrar ordnat det så enormt fint med rosenblad, ljus, sidenlakan, sänghimmel, mumsiga räksmörgåsar, tonvis med godis och en stor flaska Pommac... vi hade kort sagt en romantisk, underbar bröllopsnatt. En härlig avslutning på dagen. Och god. Vi var vrålhungriga.

Så nu är vi herr och fru och varje dag känns det ännu lite bättre att vara gift. Vi vet att äktenskapet är något som kräver underhåll varje dag. Men vi älskar varandra och vill leva tillsammans, varje dag, intill döden och det kommer vi att göra.

Mina bästa tips och vad jag lärde mig:

* Stressa SÅ LITE SOM MÖJLIGT dagen innan.
    * Njut av bröllopsdagen och av varje minut.
    * Oroa dig inte fast du inte sovit tillräckligt, adrenalinet och spänningen kommer garanterat att hålla dig pigg hela dagen...

Ja. Mer tips kommer jag faktiskt inte på just nu. =) Jag är lite trött.

Se gärna på våra bilder och KOMMENTERA dem. =) Tack för att ni varit underbara bröllospkomisar här på BT.

*kram från nyblivna frugan*

• Svar på tråden Sagobröllopet - i ord och bilder
  • lojsan76

Åh så underbara ni ser ut! Jättefin klänning! Tärnornas klänningar var också jättefina :)
    Härlig brudbukett!

Längtar tills det är min tur...

• Liten Snövit 2007

ÅÅÅåååååå!Så fina bilder!

Grattis!

• Ziii

Åh vad fina ni var båda två! Ni är jättevackra på bilderna och supersöta tillsammans :) Vad kul att ni fick den dag ni hade drömt om, alltid uppmuntrande att läsa :)

(en o en halv vecka kvar för min del)

• WimZy

Åh, vad fina alla var!!! Håret, klänningen, blommorna, tärnorna ....

Grattis! :)

• Azacia

Wow, ni var jatte fina!!!!

Maste bara saga vilken fin klanning!!!! HELT i min smak!

Var har du kopt den, vad ar det for marke? *nyfiken*

Grattis till ne underbar dag, ni sag underbart lyckliga ut!!!

• Ennea

Underbart vackra bilder!!! NI var jättefina!!! Lät som en perfekt bröllopsdag!!! Många Grattis

• aquawoman

Grattis!!!! Superfin klänning, passade dig "gorr" bra. Instämmer med föregånde att ni är söta tillsammans.

Blev ju allt lite nyfiken vem du var när Katja Uitto nämdes, bor nämligen själv i Jakobstad...men nej inte känner vi varann, å som du kanske luskat ut genom dialekten nyss så är jag ju inte någon infödd Jeppisbo heller

Ha en skön resa till Madeira!

• svarta

Grattis! Vad fina ni var.

Jag vill se ut som du i håret. Är det ditt eget hår eller utfyllt med lite extra?

• dark_eyez

Tack tack ska ni ha :)

Klänningen är inköpt vid och designad av Muotitalo (betyder "modehuset") Tyynelä (finns bl.a. i Tammerfors). Deras brudaffär där heter Muotitalo Tyynelä Lavem. Klänningen har alltså inget "märke" utan är deras egen kollektion. Men visst var den vacker, trivdes superbra med den. Bekväm och precis lagom fin.

Du som talar Cåccålitiska.. vore intressant att veta vem du är. Men jåå. Katja Uitto rockar. Kram

• dark_eyez

Angående håret så är det delvis mitt eget, något förlängt. Har tjockt, lockigt hår så någon extra tjockhet behövdes ej, dock lite längd. Det är några slingor löshår som syns där. Kram

• dark_eyez

Ja... vill också tillägga att det känns bara BRA och SKÖNT nu efteråt. Jag är nöjd med bröllopet, på alla sätt.. det var underbart och det känns inte alls sorgligt att det är över. Vårt nya liv har bara börjat... =)

• Wiol79

Oj oj oj, vad vacker du var!!! Och vilken fin klänning du fått tag i!
    FÖrstår att det var ett drömbröllop!

Lycka till i framtiden!

KRam

• dark_eyez

tack.... jo jag trivdes verkligen i klänningen också... :) det är viktigt.

• snobben2

Å vad fint! Blir så glad när man ser lyckliga människor, stort lycka till i livet!
    Kram/anna

• dark_eyez

tack tack. jo det var härligt att ha så många människor på ett ställe liksom.. vi hade 140 gäster på bröllopet.. ungefär.

• dark_eyez

*puffar ännu* någon till som vill se? :)

• Fru Enamorada

blir nästan lite tårögd när jag läser din berättelse och ser bilderna. ni var jättefina och det låter som ett underbart bröllop! du var jättefin i håret förresten, det är nästan precis så som jag har tänkt ha håret... :) grattis till er och lycka till i framtiden!

• dark_eyez

jo, det rekommenderas!! jag trivdes jäättebra och det var skönt med ganska "ledig" frisyr.

Svar på tråden Sagobröllopet - i ord och bilder