• frökenfrida

GI-hjälp!

FRÅGA

Hej mina vänner!
    Jag har fått lite huvudbry. Nämligen att det i boken "Gi i praktiken" står att man i fas 1 inte får äta rotfrukter efersom de innehåller för mycket stärkelse. OK, tänker jag. Potatis och det köper jag men morötter då? Jag älskar morötter och har, om jag ska vara ärlig, ganska friskt mumsat på dessa orangea härligheter. Är det slut på det nu då? Eller är råa morötter OK?

Och sen till mitt andra problem, laktos ska man ju undvika har jag förstått. Är det OK med laktosfri keso och fil under fas 1?

Är tonfisk OK?

Tack på förhand.
    /Frida

• Svar på tråden GI-hjälp!
  • Buslinna

Tonfisk är alldeles perfekt - ät hur mycket du vill!

Vad det gäller laktosfria grejer har Ola själv sagt att skillnaden i kolhydratsmängd är rätt liten. Så frågan är om det är värt att lägga de extra pengarna på det. Varorna är ju rätt dyra.

Morötter är inte okej i fas ett, de får du vänta med. Visst, om det handlar om en halv rå morot så är det väl ingen större kolhydratsskada skedd, men... Du kanske vill spara de kolhydraterna till annat och dessutom är de kolhydraterna relativt snabba. De kan med andra ord göra att du får en jobbig övervång till ketos, eller att du inte alls kommer i ketos.

• frökenfrida

men hur är det med mejeriprodukter? det står ju att man får äta ost, men hur är det med fil? därför undrade jag om det var bättre med laktosfri fil eftersom det inte innehåller mjölksocker väl?

• frökenfrida

kom på en sak till, om man vill grilla, är det bättre att grilla riktiga nötköttshamburgare eller vegetariska sojahamburgare i fas 1? eller ska man grilla något helt annat?

• Buslinna

Mejeriprodukter innehåller kolhydrater även utöver laktos, därför måste du begränsa mängden mejeriprodukter. Jag har för mig att jag hört att högst två deciliter per dag av exempelvis yoghurt, fil, mjölk, grädde, keso etc funkar. För ost gäller dock andra regler och jag tror att du i princip inte kan äta mer än du får. :)

Angående burgare spelar det inte någon roll vilket protein du får i dig. Men, kolla att burgarna inte innehåller annat såsom ströbröd, druvsocker etc. Det kan (köper aldrig burgare själv) vara samma problematik med köpta burgare som med korv - att de innehåller för lite kött. För korv är tumregeln minst 70 procent kött, har jag för mig... Bäst är nog att själv köpa nötfärs och binda samman burgarna med hjälp av ägg.

Sedan skulle jag nog råda dig att försöka hålla dig till menyerna i boken till en början. :) Det går ju att plocka ut rätter som man gillar och återanvända dem, bara man håller koll på nettokolhydraterna.

• Buslinna

En brasklapp: två deciliter mejeriprodukter beror självklart på att din övriga mat under dagen ger dig utrymme för så många kolhydrater!

• jennyolars

Hej!
    Jag skulle gärna få tips om något att äta på kvällen om man är hungrig/sugen. Innan har det varit självklart med ett par mackor varje kväll, vilket ju har satt sina spår... Vad kan man äta istället som mättar?

• jennyolars

En annan fråga, pumpafrön, solrosfrön mm, är det ok att äta lite sånt då och då när man vill "tugga" på något?
    Tacksam för all hjälp!

• jennyolars

puffar lite, finns det någon som kan svar på mina frågor?

• 26maj2007

hjälper till att puffa

• Buslinna

jennyolars,
    Det är omöjligt att svara på utan att veta om du försöker hårdbegränsa kolhydraterna eller inte.

Svar på tråden GI-hjälp!