• Tezzie

Potatissallad!!?? Recept

Vi har bestämt oss för kall buffé och där vill vi ha potatissallad men inte sådann man köper utan hemmagjord.
    Och helst utan majonäs..Någon som har recept.
    Typ ingredienser med lök,gräslök och så häller man över någon dressing/vinegrette (stavas?)

• Svar på tråden Potatissallad!!?? Recept
  • paige

Min favorit potatissallad inehåller:
    Färskpotatis,mycket avocado,krasse,pressad citron, olivolja och salt & peppar.
    Jätte enkelt & jättegott! Serveras ljumen och blir godare ju längre den står.( Men ha i avocadon sist)

Jag föredrar att inte blanda i för mycket olika smaker, så denna älskar jag.

• anne på grönkulla

Är det på sommaren så är grovskuren färskpotatis toppen att använda.

Jag brukar inte ha recept för vinägrettpotatissallad utan ta lite på känn, ungefär såhär:

Varva potatis (kokt, kallnad, skuren i lagom stora munsbitar) med t ex haricots verts eller sockerärter, rädisor, oliver, ruccola eller späda spenatblad.

Bra vinägrett gör man på 3 delar olja och en del vinäger. Salt, peppar och örtkryddor. Vill man ha mer spännande smak så tillsätter man lite balsamvinäger istället för den vanliga eller så har man t ex lite stark senap i som krydda.

• viktualia

Jag har nyligen gjort en himla god potatissalladdressing efter ett recept...

Blanda: hackat kokt ägg, dijonsenap, hackad schalottenlök, vitvinsvinäger, persilja, gräslök, hackad anjovis och lite creme fraiche. Till 8 pers ska det vara ca 2 msk av allt utom senap 2 tsk och 2 st ägg plus 3 msk olja.

• anne på grönkulla

Oljan till vinägretten kan vara den sort du gillar bäst - jag brukar ta olivolja. Vinägern kan bytas ut mot citronsaft om man föredrar det.

• Tezzie

Tusen tack tjejer!!!
    Det var exakt sådant jag var ute efter.
    Ni är toppen.

• Strulan

Vi brukar göra den här när vi grillar, smakar bäst om den får stå ett tag innan.

färsk potatis
    rödlök/salladslök
    tomater
    persilja
    olivolja
    pressad citron
    salt
    peppar

• kentfantast

Dijonsenap i vinägretten. Mmmm... Och så lite vitlök...

• kentfantast

Gräslök brukar oxå vara himla gott i potatissallad...

• Lucia05

Fransk potatissallad
    Ingredienser
    Portioner: 4

3/4 kg potatis
    2-3 (ca 100 g) schalottenlökar
    1/2 dl hackad dill och persilja
    1-2 msk kapris

SÅS:
    1 msk vinäger
    2 tsk fransk senap
    1/2 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1 krm socker
    3 msk raps- eller olivolja
    1 msk vatten

Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
    Skala och koka potatisen i saltat vatten. Skala, hacka eller skiva löken. Blanda alla ingredienserna till såsen. Skiva den varma potatisen och lägg den i en skål, varvad med schalottenlök och kryddgrönt. Häll över salladssåsen och lyft potatisen så att alla skivor blir fuktade av såsen. Låt salladen stå ca 1 tim och ta smak.

• Nickedockan

Jag brukar göra potatissallad med; potatis, inlagd gurka, (vanlig, säger man färsk?) gurka, syrligt äpple, purjolök, dill. Sen vinägrett (dijonsenap, vinäger, olja, salt, peppar) på. Gott och enkelt!

• Lena+Mattias=sant

Den här gillar jag. Receptet är på 3 stora portioner. Färskpotatis funkar lika bra som storpotatisar och den är god dagen efter oxå när den är kall.

Potatissallad

9 stora potatisar av fast sort
    0.5 rödlök
    2 msk vitvinvinäger
    3 msk vatten
    1 msk senap
    0.5 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1 knippa rädisor
    0.5 ask solrosskott

Koka potatisen med skal. Skala och hacka löken. Skala potatisen när den fortfarande är varm och skär den i bitar. Varva potatis och lök i en skål. Blanda vinäger, olja, vatten, senap, salt och peppar. Häll över potatisen och löken. Låt kallna. Skär rädisorna i bitar. Vänd ner dem solrosskotten i salladen.

Svar på tråden Potatissallad!!?? Recept