• lillalina

Någon med tips om parga/lefkas?

Idag impulsbokade vi en ospec resa till parga/lefkas och vi åker IMORGON! Undrar däför om det är någon som har tips och idéer om vad det finns för pärlor på detta resmål. Härliga stränder eller kanske en taverna som man absolut inte får missa?!

/lilla LINA

• Svar på tråden Någon med tips om parga/lefkas?
  • PILA_63

Jag har rest mycket i Grekland och Parga är min absoluta favorit, så du kan vara lugn. Ett tips kan vara att åka upp i berget bakom Parga till ett ställe som heter Agia och spendera enn kväll där pga. bra restauranger och vidunderlig utsikt. Lefkas vet jag däremot inte mycket om själv, men jag har hört gott om stället.

• lenaelena

Hej!

Om ni åker med Always är det 50/50 mellan Parga och Nidri (Lefkas). Åker ni med Ving är chansen större på Parga.

Parga brukar anses som ett "lämpligt" bröllopsresemål (litet, sött och romantiskt).
    Nidri på Lefkas är väldigt turistigt, men det går ju alltid att göra egna utflykter per bil eller moppe.

• somsom

Bodde i den lilla lilla lilla byn Angios Nikitas på Lefakas.
    Fantastiskt mysigt. Inget "turistigt" alls vilket vi gillade. Badade på den underbara stranden Milos. Var bara vi där, och vattnet var alldeles ljusblått och sanden alldels vit!!

Vi åkte nog lite senare än er...
    Tror sista veckan i juli. Verkligen att rekomendera.
    Sen tog vi en båt-tur tu till ön scorpios där Jackie kennedy o Onasis bodde under sina dagar.

images.google.se/imgres&imgrefurl=edelhaid.tripod.com/mypassionforgreece/id37.html&h=389&w=580&sz=47&hl=sv&start=1&tbnid=KHry4MHs0GXIEM:&tbnh=90&tbnw=134&prev=/images%3Fq%3Dmilos%2Bbeach%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26lr%3D%26sa%3DG

Lycka till!!!

• somsom

oj oj oj...

Det gick ju inte så bra, precis

Hmmm..?!

• lenaelena

Parga/Lefkas

"lillalina"

Hur gick det? Vilket bolag åkte ni med?
    Vart hamnade ni? Vilket hotell?

Har ni tips om stränder, restauranger, utflykter, med mera?

Har en tonåring som ska åka dit.

Tacksam för svar!

• lillalina

Hej!

Vi åkte med Ving och hamnade på ett hotell som hette Ntougias. Hotellet var inget speciellt men det hade bra läge. Vi höll mest till på Valtos beach när det gällade bad, men tog oss också till Sarakiniko beach med båt en av dagarna. Frukost åt vi nästan jämt på green bakery, rekommenderas!! Bästa maten i övrigt fick vi på en restaurang som låg precis nedanför borgen (typiskt nog har jag glömt vad den heter). Dessutom hade restaurang Ostria härliga stenungsbakade pizzor!! :)
    Det kommer att bli en härlig semester!!
    Det klart bästa grekiska resmålet som jag har besökt!!
    Hoppas att ni kan ha nytta av denna lilla info och att det inte blev alltför rörigt att läsa!

/lilla LINA

• lenaelena

"lillalina"

Så ni kom till Parga? Min tonåring + kompis åker med Always och hamnar nog på Lefkas/Nidri . . .

• lenaelena

Bra för andra att veta . . .

De kom till Nidri och Dimitra studios, fräscht med duschen duschar allt på toaletten (som det kan vara i Grekland ibland).

Vilka är de bästa stränderna runt Nidri utan att behöva sitta på en buss i 1 tim. (de är för unga för moppe och bil)?

Vad kostar båtutflykterna, typ paket flera öar, från Nidri?

Finns det spec. båtar som bara går till 1 strand på västkusten?

• Babbo

Tyvärr måste jag nog säga att det inte finns några fina stränder runt Nidri. På Lefkas ligger dom flesta på västkusten.

Nära Vassiliki på södra Lefkas finns Agiofili som är en helt underbar liten vik. Från Vass går utflyktsbåt till Porto Katsiki och färja till Ithaka och Kefalonia. Vass är också centrum för vindsurfing.

Jag har varit flera gånger på Lefkas men aldrig bott i Nidri. Hoppas att dom tar sig runt och ser lite mer av ön!

• Babbo

P.S. Har inte varit på Lefkas i år så uppgift om färja och båt kanske inte stämmer. Dessutom är det ju slutet på säsongen. Färja till Meganisi verkar överkomligt i pris för ungdomarna.
    www.lefkas.net/ferries.htm

Svar på tråden Någon med tips om parga/lefkas?