Hur gör man egen lavendeltvål??
Jag undrar hur man gör egen lavendeltvål? Är det jobbigt? Jag har ca 100g lavendel över ifrån doftpåsar och tänkte att jag kanske kunde göra något mer utav det.
Jag undrar hur man gör egen lavendeltvål? Är det jobbigt? Jag har ca 100g lavendel över ifrån doftpåsar och tänkte att jag kanske kunde göra något mer utav det.
panduro.se
Köp tvålmassa och blanda i lavendelsn. På Panduro finns även tips och beskrivning på hur du gör.
Jag har fått för mig att man använder lavendelolja i lavendeltvål...
Citat från nätet: "Både blad och blommor kan torkas och användas i doftpåsar och potpourrier, i badvattnet eller till och med som krydda. Lavendel används ofta som parfym i tvålar, men om du vill göra egen lavendeltvål bör du använda lavendelolja snarare än torkad lavendel."
jaha. vad kan man då göra utav den lavendeln jag har?
SnartDisaMolin: Här kommer lite matiga lavendeltips.
Jag har ett recept på lavendelskorpor. Jag skriver gärna in det om du är intresserad.
Här kommer en som jag hittade på nätet, denna har jag dock inte prövat själv:
Lavendelskorpor
Ingredienser:
100 g hackade hasselnötter
50 g hckad sötmandel
100 g hackad mörk choklad
150 g smör
2 dl strösocker
1 dl honung
1 ägg
1/2 - 1 dl lavendelblommor
1 msk vaniljsocker
6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Rör ihop smör, strösocker, vaniljsocker och honung. Blanda i ägg, vetemjöl och bakpulver.
Rör ner mandel, nötter och choklad tillsammans med lavendelblommorna i smeten.
Forma sex smala rullar på en bakplåt. Grädda i 200° i 20 min. Skär snittar sedan rullarna svalnat.
Du kan även smaksätta senap och olivolja med lavendel. Eller göra lavendelsocker.
Googlade lite och såg att man kan göra likör. Inget som jag har någon erfarenhet av dock.
hos.sandnet.se/b-a.lonn/kryddvaxter_och_lakeorter/recept.htm