• Lia

färga slingor hemma?

Jag ska hjälpa en kompis att färga blonda slingor ikväll. Har dock bara gjort det med sånt där färdigt "slingkit" i kortare hår tidigare och undrar hur jag ska göra för att lättast få det snyggt i hennes långa?
    tack på förhand!

• Svar på tråden färga slingor hemma?
  • audrie

Ta många tunna slingor, brukar bli snyggast! Och så låta det sitta tillräckligt länge så det inte blir gul-orange färg!

• Lia

okej, tack, ska tänka på det. Har ni tips mer praktiskt på hur jag ska gå till väga? använda pensel? måste man ha folie? mm..
    tack!

• Lia

ingen som har några bra tips?

• nyförlovad 3 juni

ofta om man köper slinfärg så finns det med en hätta i plast som man sätter på huvudet och pillar ut slingor med en typ plast-virknål. det är jättelätt och blir skitbra resultat, framför allt är det så enkelt att få slingorna att bara hamna där man vill.

om hon inte köpt en slingfärgning utan bara vanlig färg så är det lite knivigare. då kan det nog vara lämpligt att använda aliminiumfolie för att få färgen/blekningen att bara komma på just det partiet av håret. annars kan man använda små hårklämmor och rulla slingorna i bollar och fästa med de hårklämmorna, det funkar dock bäst om man gör lite bredare slingor. överlag tror jag att med aliminiumfolie så är det enklast att inte göra alltför smala slingor.

har du tur har hon köpt slingfärgning med hätta, då är det superenkelt!

• ninjan

vad för typ av slingor vill hon ha då? Breda? Tunna? Naturligt? Effektfullt?

• ninjan

I bland kan det va svårt att få igenom ett långt hår i en såndär slinghätta. Det beror lite på hårkvliten. Jag brukar (nästan) alltid göra folieslingor när jag slingar långt hår. Man kan välja om man vill ha massor med slingor, eller lite glesare, om man vill ha tunna eller breda... det är helt enkelt enklare med folie, tycker jag.

• jocelyn

Ett tips som jag har använt mig av när jag hjälpt kompisar att slinga håret (de har långt hår) ;

Dela upp håret i två halvor och fäst den ena med tofs elle liknande. Det tar ganska lång tid att göra slingor i ett långt hår om man vill ha någorlunda precision så risken finns att ena sidan/längst fram etc blir MYCKET ljusare.

När du slingat klart ena halvan så väntar ni den tid som står på förpackningen och så får hon tvätta ut det. Sedan upprepar du med andra sidan. Lätt som en plätt.

• Sibylla

Jag har själv blond hår. Brukar helt enkelt bara dra igenom några tjocka och lite smalare slingor och inte ha dem i varken folie eller med hätta. Då blir det rätt naturligt, men det beror förstås på hur hon vill ha slingorna.

• jocelyn

Jag kanske borde lagt till; jag gjorde slingorna utan vare sig hätta eller folie, bara rakt av på håret liksom . Funkade finfint och vi varierade mellan smalare slingor och bredare. Det enda "vertyg" jag använde var en kam för att få tag i håret och sedan borsten som följde med i paketet.

Svar på tråden färga slingor hemma?