• Miss Maria

Vad skulle ni inte snåla in på

Hej. Som säkert många andra här inne så rullar allt på och pengarna följer efter... Jag försöker hela tiden stoppa mig och min sambo så att vi inte ska spåra ur. Nu har vi fått reda på att vi får lite ekonomisk hjälp och helt plötsligt finns det lite pengar att tex. köpa bröllopstårta istället för att ha hemmagjord dessert. Men jag vet inte om jag hellre kör på det gamla sättet och har pengarna vi får kvar efteråt. Det är ju trots allt ett liv efter bröllopet... kanske t.o.m. en bröllopsresa om nåt år...
    Så min undran till er alla där ute är... vad ångrar du att du snålade in på eller vad tänker du absolut inte snåla in på???

• Svar på tråden Vad skulle ni inte snåla in på
  • Fru Cinderella

Ringarna tänker jag definitivt inte snåla in på, de har man hela livet, förhoppnignsvis :)

• Ybrud

festen, ringen, kläderna, resan.. Oj... vi vill nog inte spara in på nåt alls....

• Lucia05

Snåla inte på fotograferingen! :)

• Junibruden82

jag håller med lucia05.
    snåla absolut inte in på fotograferingen

• Duchess

Vi har bestämt att vi inte vill snåla på ringar och fotografering, eftersom det är just de två saker som kommer att finnas kvar även efter bröllopet.

Det betyder inte att vi öser obegränsade mängder pengar på dessa poster. Min vigselring (m2b vill inte ha fler ringar) får t ex kosta max 10 000, av det enkla skälet att jag själv inte vill ha en dyrare ring än så. Jag skulle vara nervös om jag gick runt med 100 000 på fingret :)

•  Miss Cee

Det enda jag vägrar snåla in på är antalet gäster. Jag tänker inte sitta om några år och se tillbaka och tycka "vad trist att de inte de var med". man vet aldrig hur livet utvecklar sig, vänner kan försvinna och andra kommer att stå en närmare. Jag kan välja bort mycket med inte människor jag tycker om. Om 10 år så minns jag hellre villka som delade dagen med oss än vilken dessert vi hade eller vinet vi drack. dricka dyrt vin kan vi göra någon annan dag, på tu man hand.

Alltså bjuder vi _alla_ vi öht vill ha där och sedan får festen och allt annat bli därefter. KÄnns rätt för oss.

• SagaTova

Håller med Miss Cee för oss är vännerna och familjen de viktigaste. SÅ prio ett blir att alla som vi vill ska kunna vara med. Sedan får vi se.

God mat och dryk blir nästa prio, behöver inte vara dyrt men ska vara gott. Funderar på helstekt ren, mums.....nu blev jag hungrig.....

Sedan är det nog kläder och fotografering.
    ringarna och sedan vet jag inte.....

• Rosenhaga

Jag skulle inte spara in på:

- Musiken under vigseln - det var så otroligt fint hur det ramade in ceremonin!

- Mat och vin måste vara gott - inte dyrt per definition, men gott! Jag skulle hellre servera en god, hemmalagad lasagne med fräsch sallad och gott vin än en billig standard 3-rätters som är så där lagom lustig.

Allt annat skulle jag kunna dra ned på i vart fall. Vem behöver brudbåge, DJ, veteranbilstransport etc? Inte jag, i alla fall. Tror att det är väldigt olika vad man kan dra ned på.

Knepigt detta med antalet gäster. Vi kände i början när vi planerade att vi var "tvungna" (eller ville) bjuda "alla". Jag skulle råda er blivande brudpar att utmana den tanken.

I vårt fall slutade det med att vi bara bjöd de vi verkligen ville ha med på bröllopet - inga "måsten" och inga barn. Vi hade några tonåringar med och det kunde vi faktiskt ha skippat - ingen rolig middag för dem, de hade haft det roligare hemma med kompisar.

Bara detta att kapa alla måsten och barn från gästlistan sparade vi in många, många tusenlappar på. Nu var det faktiskt inte vårt yttersta syfte (att spara in pengar) men det kom som en bonus.

Vad som blev otroligt bra var att vi inte var fler än att vi som brudpar kunde prata med alla gäster under dagen och kvällen. Det hade vi aldrig hunnit med om vi hade varit fler än 50 personer.

• lolabe

Har inte gift mig än, så har inte facit i hand Men kan säga att jag gärna sparar på transport (det handlar ju ofta ändå bara om några minuter...), onödiga dekorationer och i viss mån även klänningen (visst vill man ju vara fin men jag tycker ändå att det är galet dyrt för en klänning man har en gång..) Lägger då hellre pengarna på god mat och dryck. Inte så att det nödvändigtvis måste vara dyrt, ett billigare vin kan vara nog så gott. Visserligen kommer jag ofta inte alls ihåg vad jag har ätit på bröllop förutom den gången det INTE var gott! Då lovade jag mig själv att på mitt eventuella framtida bröllop skulle jag minsann ha god mat!!

Jag är ganska visuellt intresserad och tyckte också att det var viktigt att välja en bra fotograf. Jag tror dock att det finna många amatörfotografer som är bra, man måste bara vara noga att välja en vars bilder man verkligen tycker om.

Svar på tråden Vad skulle ni inte snåla in på