• kär & galeb

Bröllopsresa i Skottland,TIPS???

Är det någon som har tips om man vill åka på bröllopsresa i skottland?
    Tips på boende mm
    Känner till Skottland då vi har släktingar och har varit där mycket när jag växte upp men då har vi ju bara varit på ett och samma ställe.

Någon som vet?

• Svar på tråden Bröllopsresa i Skottland,TIPS???
  • kär & galeb

puffar för den här tråden vill så gärna ha tips!

• Solstråhle

Skottland ...och England...
    Åh, så vackert... !
    Vi reser med båt -i commodore class lyx- till New Castle morgonen efter bröllopet. Vi ska bila runt och har bokat boende på Lumley Castle, ett förstklassigt slott 3 mil ifrån New castle.(www.lumleycastle.com)
    Vi hittade massor med tips genom dfds torline, klicka vidare in på resmål och rutter. Där finns både slott, sevärdheter, Loch ness (but of course...) och vidare in till en sida som heter visitscotland.com.
    Jag hoppas jag hjälpt er en liten bit på väg?
    Du kan bestäla hem karta och tips kostnadsfritt.
    Ha det bäst!

• kär & galeb

precis sånt här jag vill ha tack så hemskt mycket!!!

• kär & galeb

Har du andra tips??
    När ska ni gifta er vilken veckodag?
    Vi ska gifta oss på en lördag och vi vill gärna åka på måndag morgon. Men jag tror inte båtarna går då...

• Anakin

Hej Kär & Galeb,

Vi var i Skottland för tre år sedan och älskade det! Fantastiskt romantiskt! Vi hade Edinburg som bas och åkte på flera utflykter upp i högländerna.

Vi bodde på ett riktigt English-style hotell som jag inte minns namnet på men som ligger uppe på höjden inte långt från slottet. En av utflykterna vi tog var en dagstur runt i högländerna med bla en tur till Skottlands minsta whiskeybryggeri. Bolaget som arrangerar dessa (och många andra turer) kännetecknas genom att de kör runt i knallröda minibussar och kan köpas på alla hotell och turistbyråer.

www.visitscotland.com är en bra link. Lycka till!

• Anakin

Ryanair flyger väldigt billigt till Glasgow förresten. Nu vet jag inte var i Sverige ni bor - har ni nära till tex Skavsta eller Göteborg City Airport?

• kär & galeb

vi bor i göteborg så det är kanon att flyga med dom. Vet du vad det kostar att hyra bil?

• Anakin

Hej igen,

Det beror på biltyp, uthyrningsfirma och hur länge man hyr. Jag gjorde ett provsök på Avis i Edinburg och fick tillbud om att hyra en REnault Megane för GBP57 per dygn. Men det blir alltid billigare per dygn ju längre period ni hyr för.

Kolla med Avis, Hertz osv. Om en av er jobbar på ett privat företag är det också vanligt att de har fördelaktiga avtal som man kan utnyttja också på fritiden.

Vi hyrde en medelklassbil i Tyskland i 10 dagar för två år sedan för cirka NOK 4000 totalt (ex bensin såklart) genom min mans jobbs avtal.

• Solstråhle

hallå igen,
    båtarna går söndag morgon -och torsdag morgon om jag minns rätt... vi gifter oss den 23 september så vi "smiter" på lördagsnatten då vi har en bit att åka. Och så får vi vår lyxhytt direkt vid halv tio på morgonen så bröllopsnatten kanske blir lidande... Men champagne och frukt i hytten med dubbelsäng hela dagen +natt tycker vi kompenserar...
    Flyg är ett jättebra alternativ annars! www.ryanair.com hade många bra avgångar och priser sist jag kollade, men båten vann för oss...

• physalis

mina föräldrar var i st andrews. Det ska tydligen vara jättevackert och romantiskt där! :)

• Bröllopstokiig

Vi har just kommit hem från vår bröllopsresa i Skottland. Det var underbart vackert, mycket trevliga människor och väldigt romantiskt.

Jag skulle rekommendera B&B, dels hjälper det till att hålla kostnaderna nere, dels är det mer personligt. Det var mycket rent och trevligt på alla ställen vi bodde på och det hör liksom till när man är i Skottland. Dessutom blir man förträffligt uppassad på morgonen och behöver inte trängas i matsalen vid frukosten utan kan bli bortskämd vid bordet. Man kan välja ensuite dvs att man har eget badrum, då blir det nästan som hotell. Man kan förboka via turistinformationen mot en avgift på 3 pund, men då får man vägbeskrivining och bild på vart man skall bo, underlättar mycket när man letar efter rätt hus! Om man inte måste bo på något speciellt sätt uppfattade vi det som att det inte var några problem att hitta B&B, fanns många lediga utmed vägen.

I Iverary bodde vi på Loch Fyne Hotell, kan varmt rekommendera det. Även Argyll hotell skall vara fint. Vi hittade erbjudande på nätet så vi betalade 50 pund för vårat rum (normal pris 125 pund). Det har pool, bubbelpool, bastu och massage och relax-avdelning

Det jag inte skulle missa är Edinburgh - fin stad och mycket fint slott, Stirling slott och William Wallace monumentet där. Även Glenfinnan är värt ett besök för att kolla på monumentet över Bonnie Prince Charlie och Harry Potter bron. Whiskey trail hör också till om man är i Skottland. Bäst tyckte vi att Glenfiddich var, gratis rundtur och generös provsmakning. I nähetet finns också ett cooperage, där man tillverkar tunnorna som whiskey förvaras i, intressant att se när det tillverkades! Urquhart castle är också ett måste-mycket vacker ruin. Om man är i Inverary kan slotted där vara värt ett besök, och staden är mycket söt.

Något annat att tänka på är att Skottland är väldigt vacker så att rida, forsränna, vandra eller cykla en tur är att rekommendera. Då kommer man också ifrån huvudvägarna och in på de små vackra slingriga vägarna.

Om man tar sig till Invergarry finns det en mycket fin och prisvärd restaurang vid Loch Ness. Kommer inte ihåg av den heter med det ligger tre restauranger på rad vid vattnet och det är den som ligger längs bort från centrum.

Vi hyrde bil från Hertz, det kan vara bra att veta att det "glömmer bort" att lägga på skatten när man frågar om priset över telefon (gäller alla uthyrare). Vi betalade ca 200-240 pund för Ford Focus i 6 dagar exl bensin.

Vi köpte också Lonely Plantets Scotland bok och det var till stor hjälp.

Oj vad långt det blev. Hoppas det var till hjälp och njut av er bröllopsresa!

Lycka till!

Svar på tråden Bröllopsresa i Skottland,TIPS???