• Fozzy

Bröllop...hmmm.

Hej alla glada. Jag har äntligen fått frågan av min sambo sedan många år om vi inte ska knyta ihop oss nu. Det som bekymrar oss lite är att våra vänner berättar om sina rena sagobröllop och då vår ekonomi är i samma slag som deras undrar jag om någon här har en bra lösning på det? Nu ska det vara ett bröllop och inte massa plastblommor och sånt utan så nära det går utan att behöva pantsätta löständerna.

• Svar på tråden Bröllop...hmmm.
  • Gerda

Grattis till bestlutet att ni ska gifta er!

Jag førstår inte ritkigt vad du menar - att ert brøllop ska vara jämførbart med era vänners?

Det bästa är väl att ni kommer fram till vad ni vill ha, vad ni båda ser som brøllop - kollar upp olika alternativ och sätter en budgetram som är rimligt så kan ni se hur lång tid det tar att spara eller inte spara... Sagobrøllop är olika før alla.

Lokal/festarrangør och kyrka är väl punkter sopm bør bokas i god tid beroende på var brøllopet skall hållas.

Lycka till! Jag älskar denna planeringstiden iaf!

• Fozzy

Tänkte väl inte riktigt exakt vad jag skrev, det jag menar är att jag vill att bröllopet skall bli et minne för oss båda vilket det såklart blir. Jag var väl mest ute efter idéer om bra och billiga lösningar.

Tack för ditt svar.

• Afrodite_Aug-07

Men ni skall väl inte ha era vänners bröllop.
    Tänk ut vilka ni är och vad ni vill ha. Man har ju inte bröllop för att bräcka varandra.
    det går att få jättefina bröllop för mindre summor också. Och man behöver inte bjuda hela tjocka släkten heller för den delen och alla gamla barndomskompisar.
    Finns hur ,mycket budgetalternativ som helst.
    Din fråga är alldeles för bred för att kunna svara på med konkreta råd och tips.
    utan sätt er ner och sätt ramarna för bröllopet. ort, kyrkligt eller borgeligt, antal gäster, motagning eller trerätters eller buffé? sommar eller vinter. sätt lite ramar och tänk till vad ni vill ha, sen går man vidare och letar budgetalternativ.

• Fozzy

Ni har rätt båda två, stort tack för alla tips.

• martinsson2be

Hej Fozzy; och stort grattis!

Här kommer några av våra spartips:

*Köp vigselring på nätet; oftast mycket billigare än i affär. ( Jag köpte min på guldgruvan.se )
    *Begagnad bröllopsklänning. ( Jag köpte min här på BT´s Köp/Sälj; underbar! ).
    *Gör alla trycksaker själv ( inbjudningskort, vigselprogram, festprogram, placeringskort, tackkort o.s.v )
    *Om möjligt; hyr en lokal där man kan ha med egen alkohol ( med fördel inhandlad i Tyskland; vi lyckades tyvärr INTE med detta ).

Detta är vad jag kan komma på nu; hoppas du kan ha nytta av nåt

• Gerda

BT:s budgetverktyg är ett bra sätt att se på olika alternativ. Man kan trixa med budgetposterna och komma fram till en ungefärlig løsning av vad man vill ha.

• LissAnna

gör all maten själva och ha en stor buffé, det sparar man massa pengar på!!

• Afrodite_Aug-07

Fozzy

försök ge lite mer svar om ramarna för ert bröllop så är det lättare att komma med realistiska tips. gärna om antal gäster och vad hela kalaset får kosta. vad ni vill prioritera, tex ringar, resa, maten, musiken och sånt.
    det är ju nämligen inte så mycket lönt att sitta och tipsa om hemma bröllopet med buffé och chokladfontän om ni är inställda på att hyra slott och boka catering eller att tipsa om det borgeliga utomhusbröllopet med picknick om ni hellre vill gifta er på en öde strand i thailand med närmsta.
    finns oändligt med budgettips. Att vara ute i god tid och jämföra priser är det bästa budgettipset enligt mig.
    det finns nog inget på att göra listan som inte går att få till bättre pris om man bara letar.
    så sätt er med papper och penna och skriv ner drömmar och ord om allt ni kommer på. det kan vara allt från vad det får kosta till färger, abstrakta ord som beskriver känslan. om ringarna är viktigare än maten allt ni kommer på som ni tänker om bröllopet. sen när ni har alla orden så tar ni och benar ur vad ni kan göra med det. Ni behöver få ner era ord på papper, det brukar bli lättare sen. Är svårt i början att veta vad man vill.
    Men sätt er och tänk lite och återkom gärna sen så skall jag gärna försöka ge bättre budgetsvar.

• chai

först tipsar jag om denna tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m1638937.html
    som visar vad folk efter hand har kommit på att de inte behöver ha på sina bröllop...

och här finns några budgettrådar som jag har bland mina favoriter...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m1655464.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m1586992.html

sök även på "budget" eller på "har inte råd" i sökverktyget så ska du se att det finns många bra ideer på hur man kan få till ett bröllop som man vill ha det utan att pantsätta löständerna

• Fozzy

Stort tack till alla för alla goda råd och tips. Det här ska vi säkert fixa till vårt bästa!

• 26maj2007

man kan ut och plocka blommor till dekoration eller köpa på torget, så kommer man billigare undan.

som någon annan skrev en lokal där man kan ha egen dricka med sig och ha engen mat med sig.

köpa en begagnad klänning eller beställa en via ebay.

kolla upp om du har kontakter som kan hjälpa till med tex: sminka dig, göra vid ditt hår, böra brudbukett, dekoration, laga maten och fotografera.

• martinsson2be

Jag sminkar mig själv, svärmor fixar håret ( är frisör ) och mamma fixar dekorationer till lokalen.

Svar på tråden Bröllop...hmmm.