• mimmi71

finns det regler för förlovning?

Min särbo, sedan drygt ett halvår tillbaka, frågade mig igår om jag ville förlova mig. Klart jag vill, älskling! Men... min skiljsmässa är ännu inte i hamn. De berömda tummarna som aldrig kommer ur... Jag har letat på nätet för att få svar på om det finns några regler för förlovning eller om det bara är en egen överenskommelse. Någon som vet? Kan man förlova sig fast man på pappret fortfarande är gift med en man, som man inte sett på över ett år?

• Svar på tråden finns det regler för förlovning?
  • viktualia

nej det finns inte sådana regler. det är fritt fram att förlova sig. juridiskt sett är betyder förlovningen inte något alls. är man däremot sambo finns sambolagen.

• Lillamig

Ingenting som hindrar alls, förlovningen är inte juridiskt bindande!

• Ettolrach

Förlovning är bara en privat uppgörelse som inte får juridiska konsekvenser.

Mitt råd - se till att få klar skilsmässan. Känns alltid bäst att ha alla sådana papper klara inför nästa steg i livet.

Är själv frånskild (och omgift) och för min personliga del hade det känts helt otänkbart att ta nästa steg med mitt nya förhållande innan skilsmässan från "ettan" var helt klar.

Svar på tråden finns det regler för förlovning?