• morgondagg

löpteknik

Idag var jag ute och joggade för första gången på många år. Hittade ett program med intervallträning som jag använde. Funkade bra. Gå 5 min, jogga 1, gå 5 osv. Pinsamt värre orkade jag inte jogga mer än 1,5 minut.
    Men jag märkte att det gjorde lite ont i ena knät och då började jag fundera. Löpteknik alltså. Hur gör man egentligen? Jag har dansat i hela mitt liv så att jogga är ingen naturlig rörelse för mig. Vad ska jag tänka på? Det finns säkert massa friskusar här som kan hjälpa mig. :)

• Svar på tråden löpteknik
  • Lena+Mattias=sant

Det är inte så att du har för snedställda fötter? Hålfotsinlägg och bra stabila skor brukar hjälpa mot det. Det var iaf det som gjorde att jag förr fick ont i knäna.

• Mrs. Robinson

Du fick formodligen ont i knat for att du ar ovan. Du har som du sager inte sprungit pa flera ar, fortsatt som du haller pa nagra ganger. Om det inte forsvinner och du VILL fortsatta, anvand stodstrumpa. Bara for att det gor ont i knaet behover det inte betyda att det ar dar det ar fel. Det kan bero pa gamla stukningar eller vadsomehelst. Fortsatter det efter det, ga till skoterska.

Jag springer 5 ganger i veckan, nar jag borjade hostade jag typ blod efter nagra minuter.

Mitt tips, spring 1 minut/ga 2 efter 2 veckor 1 minut/1minut, sedan kan du lagga pa minuter efter vackorna gar.

5 minuter gang och 1 minut spring ar bra motion i sig sjalv. Men man ska ju helst halla igang hjartat lite langre an sa for att det ska fa effekt. Det ar bra med intervallstraning, hjartat for jobba ordentligt men forsok att dra ner lite grann pa gangen eller jamna ut det mer.

Lycka Till.

• morgondagg

Jag sjunker in lite i hålfötterna naturligt, men eftersom jag under alla danslektioner har fått lyfta upp själv så fixar jag det själv. Får nämligen ont av hålfotsinlägg.

Kanske är lite länge med 5 minuter ja. Jag hann faktiskt lugna ner kroppen ganska mycket på den tiden. Attans, jag som satte ihop en sån bra låtlista på mp3spelaren. Nä nu vet jag. Jag får springa i refrängerna också. Då blir det nog rätt jämt.

Tack så mycket för svaren!

• morgondagg

Jag glömde en grej, är det något annat jag ska tänka på? Andas på ett visst sätt, hålla kroppen rakt upp eller lite framåt eller liknande?

• Mrs. Robinson

Just nu spelar det inte sa stor roll hur du springer. Det ar svart att glomma bort att andas nar blodet borjar rusa runt, sa det dar fixar sig sjalv.

Alla har sin egen stil nar de springer/joggar, precis som hur man gar och sitter. Springer du korta distanser/sprintar kommer du automatiskt att lyfta benen hogre och ta langre steg, men om du springer langa strackor sa kommer du automatiskt att ligga namre marken for att spara energi. Vi manniskor ar gjorda for att springa langa strackor, kroppen anpassar sig sjalv.

De enda som verkligen spelar nagon roll nar man springer ar skorna, och om du har/far ihardiga problem nagonstans pga av ditt springande hade jag kollat skorna forst.

Lycka till!

• Vackra

Hejsan!

En sak- det är Inte så bra att springa/jogga på asfalt för varken knäna eller fötterna.. Så du tänker på det.. så hittar du hellre nåt "mjukare" att springa på såsom t.ex. gräsmatta eller dyl. så gör det istället!

Och ett litet tips: Om du får håll i magen någon gång, så andas genom munnen! :)

Och annars... bara börja försiktigt och öka succesivt dina träningspass och farten... så länge det känns bra! :)

• Kerin

Men det där med "känns bra" måste ju vara värsta myten. Det känns ju för sjutton *alltid* som om man ska dö när man precis ska komma igång och träna. Skulle jag bara hålla mig till vad som känns bra skulle jag ligga på sofflocket hela dagarna :-O

No pain, no gain heter det väl?

• morgondagg

Haha! Jo det stämmer precis. Hur skoj är det egentligen att börja träna? När man väl kommit igång är det rätt kul men inte från början.

Jo, asfalt ja. Jag har upptäckt att jag bor på världens sämsta ställe när det kommer till jogging. Det finns bara asfalt! Eller grus, vilket är lika illa. Jag gick en promenad på 1,5 timma för att leta efter minsta lilla gräsplätt att springa på men icke. Då får jag visst slåss med kor i hagar och det vågar jag nog inte. Fotbollsplanerna är inhägnade med stora lås också. Typiskt. Ska köpa en karta men vandringsleder och sånt idag. Kanske kan hitta nåt. Så som det är just nu har jag joggat på asfalt. Och förstås några få steg när det är lite gräs vid sidan om. Men då måste jag hoppa undan för hundbajs så det är lite läskigt. Härligt att göra en vurpa och landa i hundskit. :)

• crud

Hmmm, jag vill tipsa om bra skor - det är det viktigaste av allt. Och vill du ha program rekommenderar jag www.marathon.se Låt inte namnet skrämma dig, där finns det komigång-pass också för de som vill komma i gång och gå några gånger i veckan. tar man i för mycket i början är ju risken att man tappar sugen så jag tycker att det funkar lika bra att gå raskt till en början - det är dessutom mera skonsamt mot knäna.

• vixen not a tramp

Ingen annan som har några bra nybörjar tips? Är själv lite sugen på att börja jogga, har börjat ett antal gånger oftast lagt ner innan jag kommit riktigt igång och tyckt det varit skönt, för i början är det ju verkligen allt annat än skönt...

• physalis

mitt bästa nybörjartips är att gå till löplabbet (finns i sthlm, gbg, malmö tex) . de ska ha kunnig personal, och de kan kolla hur och var du snedbelastar samt ge dig råd och tips.

• Yoni

Men alltså det här med intervall när man springer... Jag är 24 år och hade inte tränat alls på 5 år, och innan det hade jag inte direkt tränat på elitnivå . Jag vägde väl en... 15 kg "för mycket" och kände i våras att jag inte ville göra det längre. Då sa min kille att han tyckte att jag skulle hänga med och springa när han sprang 5 km. "Shit" tänkte jag, men han lovade att vi skulle ta det lugnt. Så jag sprang 2,5 km på min första löptur på fem år. Om jag hade kört intervaller så hade jag aldrig kommit igång tror jag. Min femte gång i löparspåret sprang jag fem kilometer (ohyggligt långsamt, men ändå, jag sprang!).

Man klarar mer än man tror (jo, det gör man), och jag tror att vissa kan behöva en större spark därbak, en känsla av att man visst klarar att springa 2,5 km, att det inte är så långt!

Men sen är det ju knivigt med skador, dåliga knän etc... Håller med föregående talare om att asfalt tar på knäna, men måste ha bra skor och bekväma kläder.

Sen måste man, kanske framför allt, ha tron på sig själv. Din kropp klarar mer än du tror.

Som kustjägarna brukar säga:
    Din mamma tror att du klarar 10%, du tror att du klarar 50%, kustjägarna VET att du kan 100%.

Nu är vi ju inga kustjägare, men ni kanske fattar ändå.

• vixen not a tramp

Tack för bra svar!

Jag har varit på löplabbet, mina skor är därifrån!

Jag trr inte att jag klarar ,5km, men det kanske är en mental spärr lika mycket som en ysisk spärr, jag får väl testa. Idag blir det inte, om det inte lugnar sig med regnet, jag tänker inte ha premiärrunda i hällregn!

• Mrs. Robinson

Yoni: Visst, for vissa kanske inte intervall traning ar nodvandig, men som du kanske vet sa ar ett vanligt fel som folk gor nar de borjar att de tar i for mycket, trottar ut sig och mar daligt (andnod etc).

For att undvika detta sa ar intervalltraning ett bra satt att komma igang. Hjartat far arbeta da pulsen gar upp och ner (alltsa sjalva syftet med intervaller).

Har ar nagra artiklar:

www.coolrunning.com/engine/2/2_3/181.shtml

www.stowmarketstriders.org.uk/AdviceTraining/beginnersGuide.htm

www.runnersworld.co.uk/news/article.asp

• Lena+Mattias=sant

Försök springa på mjuka underlag. Ta en runda och varva snabb promenad med löpning och öka mängden löpning efter hand.

Sen så kan det vara så att löpning inte är en träningsform som passar dig. Den passade aldrig mig, inte ens när jag tränade orientering 4ggr/vecka.

• Yoni

Mrs Robinson

Visst är det så.

Jag menade bara att om man är som jag (lat och ombytlig) orkar man inte vänta på att man ska bli bättre eftersom det (i mitt tycke) tar för lång tid med intervaller innan man känner att man gör framsteg. Om inte jag känner att det går framåt slutar jag.

Sen är det faktiskt så att man klarar mer än vad man tror, utan att man för den skull skadar sig. Och andnöd, ja det får man varje gång man springer även om man är lite tränad (tycker jag). Det är inte så jobbigt som man tror att ha det lite jobbigt när man springer , det är ju inte som att det slutar vara ansträngande med fysisk aktivitet, det ligger ju i sakens natur.

Jag ville bara ge en annan sida av att börja träna, att man inte behöver intervallträna. Men om man tycker att det känns rätt så ska man givetvis göra det.

Och sen är det ju som Lena+Mattias=Sant säger, det kan hända att löpning inte passar alla. Bara för att världen verkar löpningsfrälst behöver man inte tycka om det

Lycka till

Svar på tråden löpteknik