• summergirl

Pengar, pengar pengar...

Hejsan! Jag undrar lite hur länge ni brukar spara till era bröllop? Är det så att ni sparar ihop pengarna först och bokar datum sen, eller friar han/du och så sparar ni fram till bröllopsdagen. Någon som lånat pengar eller har synpunkter på det? Vi hade tänkt gifta oss om ett år men är osäkra på om vi får ihop pengarna.. Vågar man boka saker då eller hur gör man ? Sen en annan sak, ingen av våra föräldrar har sagt nåt om att hjälpa till men min sambos pappa hjälpte min sambos syster. Hur ska man veta om han tänkt hjälpa oss? det är pinigt att fråga speciellt eftersom jag vet att mina föräldrar inte kommer att hjälpa till(de har inte råd).

• Svar på tråden Pengar, pengar pengar...
  • Lola Jämtland

Vi har inget alls sparat men satsar på ett billigt bröllop iofs. O eftersom vi avsagt oss alla presenter o istället önskar oss en valfri slant från gästerna till festen så hoppas vi att vi får in lite pengar därifrån till maten (som vi gör själva) o till dekorationerna i lokalen.

Vi gifter oss om en månad ungefär.

• Lena+Mattias=sant

Aldrig låna pengar! Man ska inte låna till saker man inte har kvar. Knappt okej att låna till en bil för de har så snabb värdeminsking. Men det är vad jag tycker.

Vi bestämde datum när han friade (050907 => 070509), kollade på hur mycket pengar vi kunde lägga undan per månad (3000kr) och hur lång tid det var kvar och får vår budget efter det. Den ligger just nu på 36 000 men kan öka om vi lyckas spara mera.

• summergirl

Har man inte äktenskapet kvar då? Ja, förhoppningsvis ialla fall. Och man kan ju faktiskt lägga de lånade slantarna på nåt man har kvar som tex ringen ,foton, klänning..Helst av allt vill jag inte låna men jag vill inte vänta heller.Och så kan det störa mig att man lånar så lätt till annat som man måste ha men kanske inte brinner för. Och så skrämmer det en så att låna till nåt man så gärna vill ha...

• summergirl

Jag hoppas oxå att värdeminskningen går fortare på våran bil än på vårat äktenskap ,ha ha...

• NinaHq

Hej!

För oss kom frieriet först och sparandet sedan. Har tänkt spara ihop ungefär 50 000 kr och anpassa oss efter det. Vi hade lite pengar innan och sedan sparar vi ihop resten under året. Men mitt i allt köpte vi ett hus (!) och då behöver vi en del nya möbler eftersom allt i vår lägenhet är begagnat och håller på att falla isär, så nu ska vi låna lite pengar till detta. Vi funderar på att låna lite extra på en gång och låta det gå till bröllopet och bröllopsresan. Det här är förmodligen enda gången vi kommer att låna från banken, annars är vi duktiga på att spara. Mitt råd är att spara ihop huvuddelen av pengarna till bröllopet och om ni behöver låna, så låna inte några större summor än att ni kan betala tillbaka detta på max tre år utan att behöva leva alltför snålt. Räkna inte med att få bidrag, utan ta det som en bonus om det dyker upp (det tror jag att det gör i ert fall, men inte förrän ni berättat att ni ska gifta er och ungefär när). Lycka till!

• Brud 2008

Summergirl: Jag håller med dig, jag skulle hellre låna till bröllopet än till något annat, det är viktigare för mig än tex bil... Och jag vill inte vänta tills vi kan spara ihop allt eftersom vår ekonomi inte är den bästa, så då tyckte jag att det var perfekt att vi har pengar som våra föräldrar har sparat till oss... Men nej, de får vi inte använda till bröllopet. Inte för att jag vet hur vi skulle kunna använda dem bättre, men... okej att föräldrarna inte kan bestämma det, men det är ju kul om de inte blir arga iaf :)

• Lena+Mattias=sant

Just ring och foton behöver inte bli så dyrt, under 10 000 och det kan de flesta spara ihop till under ett år (som inte är så lång väntan mellan frieri och bröllop). Festen är det som kostar mest och det är inte något man har kvar.

Pengar lagda på bröllopet är inte det samma som pengar lagda på äktenskapet (för mig iaf). Man kan ju faktiskt gifta sig gratis.

Jag har lånat till mina studier. Kommer nog tyvärr att låna till bil och lär behöva låna till bostad något annat kommer jag dock inte låna till. Det känns så onödigt.

Man får ha väldigt lite pengar för att inte kunna spara om man verkligen prioriterar något. Jag och min pojkvän levde på socialbidrag under ett halvår för något år sen då hade vi nästan mer pengar än tidigare och det ska ju vara minimalt med pengar. Det gäller ju helt enkelt att prioritera. Inte äta ute, minimalt med nya kläder, ta med sig lunch till jobbet osv.

• Duchess

Jag har en gammal skruttig och rostig bil från -88 som jag kör runt med. Den dag jag behöver en ny bil så kommer jag inte att låna pengar, eftersom bilar (som jag ser det) är ett stort svart hål rent ekonomiskt. Samma sak med datorer. Däremot kan jag tänka mig att låna en del pengar till mitt bröllop om budgeten inte går ihop. Så det beror väl på vad man tycker är värt att investera i :)

• Lena+Mattias=sant

Vi lånar bil av min sambos farmor nu när vi behöver bil, tyvärr kommer den gå sönder när som helt. Att bilen går sönder är tyvärr inget man kan planera till tillskillnad från bröllop som händer när man har bestämt det.

• TheBride

Tänk om äktenskapet går sönder då.. Och så sitter man där med ett lån!

Svar på tråden Pengar, pengar pengar...