• Snuttepuff

Hur stavas dessa ord på franska?

Jag behöver veta vad dessa ord heter på franska: Jag älskar dig, nyårsafton, eiffeltornet, Frankrike; här kommer vi!

Sen undrar jag oxå om det finns någon speciell "mening" om Frankrike eller Paris, typ "i Frankrike vill man alltid vara". Hoppas ni förstår vad jag menar!

• Svar på tråden Hur stavas dessa ord på franska?
  • Zozo

Jag älskar dig - Je t'aime
    Nyårsafton - Réveillon du Nouvel an
    Eiffeltornet - La Tour Eiffel
    Frankrike - La France
    Här kommer vi! - Nous voici! (ungefär) eller Nous sommes en route! (Vi är pa väg) eller kanske
    En route pour la France! (Pa väg till Frankrike) Den sista känns som om den skulle funka bäst

• Zozo

Eh, exkt vad menar du med "mening"? Har du ngt exempel pa en svensk sadan mening?

• Snuttepuff

Zozo
    Tusen tack! Ja, jag var kanske lite oklar. Menar ungefär som "Möt våren i Paris" men vi kommer att vara där på vintern så det passar sig liksom inte riktigt med den meningen...

• Roslagsbrud

Bra förslag från Zozo. Tycker dock att "Nous voilà!" passar bättre på "här kommer vi!"

Frankrike brukar beskrivas som "La douce France" som kan översättas med "Det sköna Frankrike".
    Paris beskrivs som "Le gai Paris" (det glada Paris) men där har betydelsen i vissa kretsar kommit att förändras av amerikanarna till "the gay Paris" vilket kanske inte är vad du är ute efter?

• Snuttepuff

Precis vad jag var ute efter! Jättetack till er båda!

Svar på tråden Hur stavas dessa ord på franska?