SUGARPASTE
Någon som gjort sin egen tårta med sugarpaste och vet hur man gör och kan dela av sig med lite tips?
Någon som gjort sin egen tårta med sugarpaste och vet hur man gör och kan dela av sig med lite tips?
Vad vill du veta?
Vi har börjat laga tårtan för vårt bröllop på lördag idag. (har dock testat sugarpasten tidigare)
Ingredienser:
425 g florsocker
1 äggvita
1 msk flytande glukos
(vi köpte glukos i pulverform från apoteket, löses upp i en skvätt hett vatten)
knåda degen i ca 10 minuter
Det är helt jätte konstigt då det är så liten mängd vätska, men det fungerar! Blanda bara om så blir massan fastare efter hand.
Denna mängd sugarpaste räcker till en tårta med diametern ca 30-35 cm
Lycka till!
Åre bruden 07: det är ju lite annorlunda än mot marsipan vad gäller hur man skall hantera den och så. Har köpt ett paket färdig nämligen :)
Knåda den ett tag så den blir mjuk ev om den är jättehård kör den ngr sek i micro.
ta sen tex cocosfett eller florsocker på kaveln när du ska kavla ut den.
Åre bruden: Kan man färga in den med tex karamellfärg eller skall man försöka köpa sån "riktig" tårtfärg?
Ja det kan man men det blir snyggare om man har tårtfärg,,, Och använd typ bara en droppe först o knåda in den, jag brukar använda tandpetare o ta upp en droppe med hjälp av den
åre bruden: verkar som du gör detta ofta?! ;)
He he
Har gjort det typ ett par gånger ja
sen för att göra tårtan mer hållbar så brukar jag "fodra" den med vaniljkräm ett tunnt lager..
Tänk även på att SP är VÄLDIGT sött personligen brukar jag välja lite friskare fyllningar... annars blir det lätt för söt sliskigt...
då är det alltså dig man skall be om råd! ;) några mer tips - kanske någon frisk moussefyllning skulle kunna vara gott, som inte är för söt då alltså
Varför får man inte ha grädde direkt under SPn? Är det fettet, men då borde man inte kunna ha smörkräm eller är det fukt i grädden men inte smörkrämen? eller beror det på något annat?
Eftersom sp är bara socker i stort sett smälter den, men om du ska äta den på en gång brukar det gå bra. Jag har inte lagt på något om den ska ätas inom de närmsta timmarna.
Den smälter i kontakt med grädde, då den är blöt. Lägger du ett tunt lager smörkräm eller penslar smält smör på blir det en barriär mot grädden.
När jag kavlar ut sugerpasten så klä jag in även kalvlen i plastfolier och sen ha jag plastfolier på bordet som jag tejpar fast för att det ska ligga på plats. Bakplåtspapper funkar med som underlag.
jag brukar använda en vaxduk som underlag... funkar jättebra!
ca 25 bitar
Ugnstemperatur 250º
Ingredienser
Botten 1 - sockerkaksbotten, 2 st:
3 ägg
1½ dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vatten
Botten 2 - med marängtäcke, 2 st:
75 g margarin eller smör
1 dl socker
4 äggulor
1½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
3 msk mjölk
Marängtäcke till botten 2, 2 st:
4 äggvitor
2 dl socker
ca ½ dl pistaschmandel (ca 35 g) eller mandelspån
Fyllning 1 - chokladmousse:
250 g mörk blockchoklad
5 ägg
3 msk kaffe, bryggt kallt
3 dl vispgrädde eller mellangrädde
Fyllning 2 - hallongrädde:
ca 200 g hallon (ca 4 dl)
2 dl vispgrädde
½ dl strösocker
Fyllning 3 - aprikosgrädde:
ca 150 g torkade aprikoser
1½ dl vatten
½ dl strösocker
1½ dl vispgrädde
Tillagning
Botten 1 - sockerkaksbotten: Gör 2 bottnar, en i taget. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det försiktigt tillsammans med vattnet. Täck en plåt med bakplåtspapper. Bred ut smeten jämnt över papperet. Grädda i mitten av ugnen, 250ºC, ca 5 min.
Strö lite socker på kakan och stjälp upp den på bakplåts- eller smörgåspapper. Drag av papperet som kakan gräddats på. Låt kakan kallna plant och övertäckt.
Botten 2 - med marängtäcke: Gör 2 bottnar, en i taget. Rör rumsvarmt fett och socker poröst. Dela äggen i gulor och vitor. Rör ner en gula i taget. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det försiktigt tillsammans med mjölken.
Marängtäcket till botten 2: Vispa vitorna med hälften av sockret till fast skum. Vänd ner resten av sockret. Hacka mandeln. Täck en långpanna med bakplåtsduk eller -papper. Bred ut sockerkakssmeten på duken eller papperet, bred marängsmeten ovanpå. Strö över mandeln. Grädda i nedre delen av ugnen, 150º, 25-30 min.
Lyft kakan ur långpannan och låt den svalna. Lossa kakan med t ex en pannkaksspade och låt den sedan kallna på duken eller papperet.
Fyllning 1 - chokladmoussen: Smält blockchokladen, t ex i en skål över en kastrull med hett vatten eller i mikrovågsugn. Dela äggen i gulor och vitor. Blanda chokladen med en gula i taget, sedan med kaffet.
Vispa vitorna, använd absolut fettfri bunke och visp, till fast skum och vänd ner det i smeten. Vispa grädden. Rör ner den till sist och blanda väl.
Fyllning 2 - hallongrädden: Låt frysta hallon tina något. Vispa grädde och socker till löst skum. Blanda i hallonen och vispa till ett fast skum.
Fyllning 3 - aprikosgrädden: Koka aprikoserna med vattnet ca 20 min. Låt dem kallna. Mixa dem till mos. Vispa grädde och socker till ett löst skum.
Tips på en "inte så söt" tårta
"sockerkaksbottnar"
1 lager mosade bär (OSÖTADE)
1 lager mosad banan
Täck med vaniljkräm OCH sen sugarpaste
Vit chokladmousse med limemarinerade jorgubbar
Till 4 pers
2 dl vispgrädde
50 g vit choklad
1 ägg
Vispa grädden. Smält chokladen på svag värme i vattenbad så att den precis smälter
Vispa upp ägget och tillsätt chokladen under kraftig omrörning.
Rör ner grädden, lite i taget. Häll i glas. Låt stå i kylen i minst 1 timme.
1 L jordgubbar
2 msk flytande honung
rivet skal och saften från 1 lime
Skiva jordgubbarnaa. Blanda med honung och limeskal samt saft.
använd som fyllning i tårtan.
Lite länkar
www.cakesandcandy.se/
www.cakedesign.se/
www.ziboomba.se/
www.tartanbutik.com/
www.chrisco.net/
www.kakburken.se/
helt underbara tårtor, bilder...
www.cakeobsessions.com/
www.mikesamazingcakes.com/
www.colettescakes.com/
Åre bruden: ÅÅhh va härligt - kul att få tips. Brukar mest göra princesstårta eller givetvis pannkakstårta :) men tänkte ändå pröva med SP för sakens skull. Blir nog olika tårtor till gästerna och en liten bröllopstårta till mig och m2b
Hur ahr det gått för dig?
Årebruden: hejhej har inte hunnit testa SP då jag åkte på bröllopsresa innan bröllopet 2 v till NY så nu är det bara en vecka kvar så det får nog bli att testa efteråt :) bara för att det är kul menar jag
if one make wedding cake with sugar paste cover, how long can one store the cake in the fridge or freezer before the wedding day?
Is that applicable if one using white chocolate ganache as well??
thanks
undrar hur sugarpaste smakar...bara socker säkert...marsipan som är så gott...vill ha en vit tårta. Finns det kritvit marsipan annars?
Kritvit marsipan (som jag har förstått det) är väldigt svårt att få tag på
Sugarpaste smakar sött o mycket socker men det beror helt på vad man har för tårta, ska man ha fyllningar som är väldigt söta så blir hela tårtan väldigt söt. Men använder man ngn typ friskare fyllning så blir "allt" inte så sött.