• glimma

Fea eller någon annan med kunskap om löneförhandling

Hej!

Skulle behöva lite praktisk hjälp till min sambo som snart ska löneförhandla.

Han jobbar som produktchef på ett av Sveriges stora företag. Började som innesäljare 1998 i en mellanstor svensk stad och fick tyvärr en väldigt låg ingångslön (15 300) p g a att han inte hade sin högskole-examen klar, men blev skriftligen lovad att höja sin månadslön med 500 kr när examen var klar. Han är högskoleingenjör (d v s han är med i TCO, kan ej gå med i CF p g a att han inte har 120 p)

Sedan 1998 har han ökat sin lön med mer än 11 000 i månaden, men ligger fortfarande långt under vad lönestatistiken säger att han ska ha om man t ex går in på TCOs hemsida. Om man jämför med säljare och andra produktchefer som är kanske 2-10 år äldre (inom samma del av företaget) så har de löner på cirka 10000 mer i månaden. En kille som är nyanställd (kom från det militära) fick en ingångslön på nära 40 000, trots att han inte har några speciella kunskaper.

Nu vill min sambo försöka få upp sin lön ordentligt och jag förstår att man inte kan hålla på att jämföra med vad andra har i ett lönesamtal, men har ni några tips på hur man kan gå tillväga vid löneförhandlingen. Jag vet att bästa sättet att få upp sin lön är ju att byta jobb, men han trivs väldigt bra förutom lönen, och vill helst jobba kvar. Han har kontaktat facket (TCO), men inte fått någon hjälp alls därifrån. De tycker i stort sett att han ska vara nöjd med den procentsatsen han fått.

Tips, idéer mm på hur man går till väga?

Tacksam för alla förslag....

• Svar på tråden Fea eller någon annan med kunskap om löneförhandling
  • glimma

puffar! Någon som har några råd?

• aase

Det bästa är att ta fram ordentligt med fakta. Exempelvis:

*Varför är han värd mer i lön? Vad är hans arbetsupgifter? Vad gör han därutöver? Hur ser hans resultat ut? Hur mycket har omsättningen på den produkten ökat sedan han började som produktchef?
    *Hur ligger lönen för samma jobb i jämförbara företag?

Men, lönen kanske inte alltid är viktigast. Om företaget inte är villigt att öka lönen så mycket som ni vill så skulle jag föreslå att han ger dem andra förslag. Ex en bra pensionsförsäkring, sjukförsäkring (en sådan som täcker upp till 100% om han blir sjuk samt att han får gå direkt till en privatvårdsläkare), ledarutvecklingskurs, tjänstebil etc.

Jag tycker hur som helst att han ska gå in med ett bud som han sedan argumenterar starkt för. Om de säger nej eller ger ett lägre bud skulle jag säga:
    Jag skulle vilja tänka över detta budet och mina framtidsmöjligheter inom företaget över netten/helgen/veckan. Jag föreslår att ni gör detsamma så talas vi vid om detta vid ett senare tillfälle.

Jag har alltid använt mig av dessa argument och jag har kyckats få upp min lön med 15 000 på tre år.

Lycka till!!!

• anne på grönkulla

Ja, han bör fokusera på vad han bidrar med för företaget - vilket mervärde han ger dem. Det bör formuleras ganska konkret.

Har han vidareutbildat sig sen den senaste löneförhandlingen? Gått kurser? Tar större ansvar? Får/Tar han ett bredare ansvar än vad som syns i hans arbetsbeskrivning? Det bör han framhålla isåfall.

Men förmåner istället för löneförhöjning är inte att förakta heller. Vidareutbildning är ett bra exempel här också. Bil, städhjälp, en ledig eftermiddag per vecka, sånt kan också ge mervärde.

Gå in med ett starkt bud, men ta i lite mer än han tror han kan få. Köp inte deras första motbud.

• glimma

Tusen tack!

Precis de tips vi behöver.

Uppskattar det verkligen.

• lolabe

Bra med tips, jag ska själv löneförhandla under de närmsta dagarna, och jag är inte nöjd med det bud jag har fåt...

Svar på tråden Fea eller någon annan med kunskap om löneförhandling