• Bröllopstokiig

Hur går det till när man hyr bröllopsklänning?

Vårt bröllop kommer att ske 2004 men jag funderar och tänker en hel del ändå kring giftemålet och det som hör dit. jag har bestämt mig för att hyra en klänning eftersom det blir billigast. Desutom ska jag ju bara ha den en gång så att sedan ha den hängades i en skrubb känns ju dumt så hyra den blir nog bra men hur går det till?
    Är det så att de syr in klänningen där det behövs så att den sitter perfekt eller är det så att man måste anpassa modellen efter hur man ser ut? Även om jag får tag i min storlek så är det ju inte säkert att den sitter som den ska över bysten och sådär. Hur går det till när man hyr bröllopsklänning?

• Svar på tråden Hur går det till när man hyr bröllopsklänning?
  • Bröllopstokiig

Jag vill oxå veta så jag flyttar upp !

• Bröllopstokiig

Hade också tänk hyra, så jag gör dig "synlig"!
    Om hyrklänningen har fula gräsränder i nederkanten (tex), vad händer då???
    Får man sy in den och upp den (om man inte är längre än en smurf...*ler*)

• Bröllopstokiig

Allt sånt fixar butiken. Klänningen sys om så att den passar dig perfekt.
    Jag hyrde inte min, men jag var inne i den butik som vi hyrde tänrklänningen i och det gällde samma för bal/tärnklänningar som för brudklänningar.
    Man bokar klänningen, ca en vecka innan bröllopet går man dit för inprovning, man hämtar klänningen dagen före, lämnar tillbaka den efter helgen (om bröllopet är en helg).

Prata med den butik du går till, de vet ju allt sånt här. :)

• Bröllopstokiig

Enkelt sagt:

Du bokar klänningen och var då ute i god tid om du ska hyra inför en stor bröllopshelg som pingst och midsommar för då hyrs alla "Rolls Roycar" ut bland klänningarna.
    När du provar klänningen första gången gör expediten lite markeringar med nålar där det ska tas in/ut eller ändras i övrigt. Du får också då en tid för nästa provning som är en provning veckan innan bröllopet för att se att deras omsömnad blev rätt eller om det ska sys om igen. (dvs akta dig för att gå upp/ner i vikt allt för mycket till den provningen, du kan få byta klänning då!)

Var också noga med att kolla VAD som ingår i hyrpriset. OM olyckan skulle vara framme med rödvinsfläckar, olja på fållen eller upptrampat släp så ska du veta om det är du eller de som ersätter klänningen. Hyr man mot depositonsavgift får du räkna med att de pengarna går åt om du har slitage utöver det normala som innefattar det jag skrev ovan. Kolla, kolla igen och dubbelkolla!!

• Bröllopstokiig

Jag ska hyra min och då syr de upp en helt ny klänning (outhyrd) enligt mina mått. För detta tog de 500kr extra så 3000kr går min hyres klänning på. Jag ska ditt om två veckor och ta måtten sen ett par veckor innan vigsel kolla att det vart rätt. Hon tvättar allt själv även om det vart rödvinfläckar och jätte smutsiga släp. Jag fick lämna 10% när jag bestämde mig vilken klänning jag ville ha.

Så har det år till för mig...

Svar på tråden Hur går det till när man hyr bröllopsklänning?