Först av allt - sluta banta!
Bantning kan i bästa fall leda till att man går ned 5 kg, 25 kg eller något annat liknande - för att inom ett år ha gått upp detta och ett par kilo till, t ex 7 kg, 28 kg. Gör detta i 10 år och du blir inte bara mullig utan fet!
Jag slutade att banta för ett par år sedan och först då slutade jag att gå upp i vikt - sett över tiden.
Ändra livsstil är modellen och det är lättare sagt än gjort - men det funkar! Ett steg i taget, egentligen vet vi alla detta. Skriver bara några stolpar för att komma igång:
Läsk blir källvatten/ramlösa
Godis blir frukt och nötter
Kaffebröd blir smörgås på fullkorn
Bort med socker - även det dolda. Ex - lättyoghurt är sötad, ät naturell yoghurt istället. Lättfett-produkter är inte frälsningen, snarare oftast en fara! Varning.
Ät minst frukost, lunch och middag samt 2-3 mellanmål varje dag. Hoppa aldrig över någon måltid - det skapar kaos förr än du anar.
Tag inte om av maten, ät små portioner innehållande både protein, kolhydrater och rätt fett. (Du måste ha fett för att hålla igång förbränningen!)
Rör på dig, få in vardagsmotionen i livet. Parkera bilen lite längre från jobbet, affären eller så. Gå en extra sväng när du har möjlighet.
Det tog tid att bli tjock, låt det ta tid att gå ned! Om du går ned 1 kg per månad så är ju det toppen - blir 36 kilo ned på tre år (istället för att gå upp)!
Om du har BMI 30+ - gå till läkaren och få hjälp. Det finns medicin som kan vara ett stöd i början.
Sluta banta är mitt råd - ändra livsstil istället och det ska ta tid. Ett steg i sänder, när det funkar - tag nästa.
Läsk, godis och socker är borta hos mig nu, det tog ett slag men var hyfsat lätt eftersom jag inte behövde avstå utan bara ersätta med annat. :)
Äh, ni vet allt det där hur man gör, jag behöver inte tjata om det. Själv har jag gått ned 7,5 kilo som inte kommer tillbaka, snittar strax under 1 kilo i veckan.
Kika runt på andra trådar, det finns fler som har lyckats bra (och beständigt) att gå ned i vikt genom att ändra på livsstilen.
Lycka till!