• Kär i en amerikan!

Räknas jag som smal?

Jag har under flera år kämpat med min vikt....har vägt allt från 75 till 42...

Nu har jag iallafall nått en vikt som min kropp verkar trivas med.Väger 59 kilo och är 1,65 lång...

Min undran är nu...räknas jag nu som smal?
    Eller är jag fortfarande mullig?

Jag har en helt utflippad kroppsuppfattning...så jag skulle så gärna villja höra lite åsikter ang.detta.

• Svar på tråden Räknas jag som smal?
  • vixen not a tramp

Allvarligt?

Ja, då skulle jag säga att det beror på din kroppsform, om du är tight eller degig, vikt är såååå subjektivt.

• Malin22

Jag väger mellan 59 och 61 och är 1,66m och jag är smal... mer kan jag inte säga... men jag tror det är ganska ovanligt att man ser mullig ut när man väger så mkt och är så lång, min syster är lika lång som du och väger nått kilo mer än mig och hon är också smal.

• Rosenhaga

Nog känns det som att du är mer smal än mullig!

Detta med vikt är så otroligt knepigt. (Själv är jag fet idag.) Minns för många år sedan då jag vägde 53 kg - det var så otroligt fult! Jag blev kantig på något sätt, min näsa och haka alldeles spetsiga så att det såg ut som om man skulle skära sig på dem.

När jag gick upp till 65-67 kg så var det helt rätt för mig, då blev min kropp harmonisk till sin form - och jag mådde bra.

Idag (20 år senare) har jag som första målsättning att komma under 100 kg, sen får vi se hur jag går vidare.

• Kär i en amerikan!

Jag har liksom bantat och hållit på att gå upp och ner i vikt så länge att jag inte längre själv kan avgöra om jag är mullig eller inte....
    Känner mig fortfarande som när jag vägde 75....

• Malin22

inte för att låta hobby-psykologisk men det kanske beror på att du är samma person på insidan även om du gått ner i vikt? sen är du kanske van att se dig själv som överviktig och har svårt att se "verkligheten" när du ser i spegeln.

• Rosenhaga

Vad du än gör - sluta banta!

Det är bantningen som gör att man går upp i vikt - i långa loppet menar jag. Visst, först går du ned 5 kg, 25 kg eller vad det nu är. Inom ett år - så har du gått upp 6 kg, 28 kg etc. Gör det i 20 år och du är fet.

Banta inte, ändra livsstilen istället.

Många små, små steg - men hela tiden, varje dag. Du vet allt det där redan; skippa godis, socker, vitt bröd ersätts med fullkornsbröd med surdeg, vanlig pasta med fullkornspasta etc. Sedan motion, varje vecka och i vardagen, långpromenad på helgen etc.

Sorry, jag går igång när jag hör detta med banting. Kan jag bara få någon att fatta galoppen och att denna person slipper att bli fet så är jag lycklig. Det är verkligen inte roligt att vara fet, jag lovar!

• kackelmaja

Jag tycker att det later som att du ar normalviktig, men som nagon skrev innan, det beror ju pa proportionerna, man kan ju tex ha varsta bilringen och sen smala storkben och det ar ju kanske inte sa snyggt, eller praktiskt.. Ar du otranad eller lite tranad sa later iaf den vikten bra, ar du valdigt valtranad (aerobic snarare an yoga) sa kan du gott lagga pa dig lite..
    Nar jag kanner mig for fet, for smal, for cellulitig etc sa brukar jag tjuvkolla pa alla andra tjejer pa gymmet eller stranden. Da mar jag mycket battre for man marker snabbt att de flesta har olika skavanker, det jamnar liksom ut sig.

• lolabe

smal eller tjock...det är ju till stor del subjektivt. Sedan har folk olika definitioner på "smal". Vissa menar smal = frånvaron av övervikt (dvs normalviktig) medans andra menar smal=under normalvikt.

Jag är 1,67 och väger idag knappt 60 kg. Skulle säga att jag är ganska normalviktig. "Normalvikt" är ju ett ganska vitt spann.

•  Miss Cee

Du har en fullständigt normal vikt till din längd, enligt BMI skalan.

Du har ett BMI på 21,7 och kvinnor ska ligga mellan 19,5-25 ungefär. Du ligger alltså mot den undre gränsen.

Om du vill förändra något så bör du träna så att du får mera muskler och formar om kroppen, som sagts innan så kan man ju vara lite degig och otränad även om man väger väldigt lite. Men du ska definitivt inte träna för att gå ner mera! Och börjar du träna så bered dig på att gå upp i vikt när du lägger på dig muskelmassa, men det är ju bara positivt!!

• tattar-Emma

Låter normalt tycker jag. Men siffran säger inget om hur du ser ut eller mår. Släng vågen.

• Janka

Absolut inte mullig tycker jag det låter som.

• vixen not a tramp

Exakt, släng vågen och gilla dig själv! Om du ser dig som mullig gör andra det oxå, så tänk inte så, fokusera på att du är värsta snyggingen som gjort en prestation många drömmer om! Använd jeans som måttstock och återigen SLÄNG VÅGEN!

Själv skulle jag vilja göra dessa saker, men det är liksom svårare att göra än att säga till andra...

• Kär i en amerikan!

Tack alla.....

• Felice

Det låter ganska lagom i mina öron. Fast som någon sade så beror det ju på vad dina kilon består av, fett eller muskler.

• Kär i en amerikan!

Det är dock oerhört svårt för mig att säga om mina kilon består av fett eller muskler...efter som jag i mina ögon ser FETT överallt på min kropp.
    Det är liksom därför jag undrar vad folk brukar tycka rent allmänt.....

•  Miss Cee

Om det är så att du har svårt att se och uppskatta sådant själv, så tycker jag definitivt att du ska satsa på att träna något som du tycker är roligt, så att du kan bygga lite muskler!

Träna, skaffa muskler och gå upp ett par kilon (på grund av träning).

Oavsett hur du ser ut, med din vikt ska du INTE gå ner i vikt. Om något så ska du träna och få muskler så att det sitter bättre. Sluta banta, och ät sunt istället!

• Johanna = en lat kock

TS

ett BMI på 21 måste ju räknas som smalt eller normalviktigt

definitivt inte mulligt!

Svar på tråden Räknas jag som smal?