• ludde06

nice vs barcelona

Hej!
    Jag sitter som bäst att planerar vår bröllopsresa. Är inne på Nice alt. Barcelona. Vet inte vad jag ska välja. Är det någon som har erfarenhet av båda dessa ställen? Fördelar/nackdelar
    Är det någon som har något bra hotell att rekomendera på dessa platser?
    Vi vill gärna lägga några kronor extra på boendet, just för att det faktiskt är vår bröllopsresa.
    Tacksam för alla förslag och synpunkter.

• Svar på tråden nice vs barcelona
  • lynx82

Hej

jag har varit i barcelona och gillar staden skarpt. Underbar mat och barer. Bra shopping kul promenader på las ramblas. Kolla i saluhallen mm. Men boende kan jag inte rekomendera då vi tyvärr inte hade så mysigt hotell.

Lycka till i ditt val

• Micke&Nilla

Vi åkte till Nice och förlovade oss och till Barcelona på bröllopsresa! Båda är häftiga städer värda att se, men jag skulle nog välja Nice ändå -för det känns mer romantiskt. Man kan göra mysiga utflykter därifrån också, även om vi inte tog oss tid till det när vi var där.
    Vi hyrde en (otroligt lyxig) lägenhet privat i Nice, med utsikt över havet. I Barcelona bodde vi på ett mellanklasshotell som inte kändes särskilt speciellt, även om det var helt ok. Så jag har tyvärr inga bra boendetips att ge dej.
    Vi var i Nice i april/maj - en underbar tid eftersom sommaren har kommit dit lite då. I Barcelona var vi i mitten-slutet av oktober - också en underbar tid eftersom sommaren var kvar lite då!

• Bröllopstokiig

Barcelona är ju en storstad, med massa trafik, fördelen är ju att de har en beach i allafall. Nice är finare tycker jag, men det är dyrare. Jag skulle inte valt något av det.

• ludde06

Intressant inlägg CicciL, varför skulle du inte ha valt något av ställena?
    Vad har du för förslag?
    Till saken hör att vi har bara tänkt att åka en kort resa på tre nätter bara min blivande man och jag, eftersom vi åker med barnen till Aruba två veckor i vinter.

• Bröllopstokiig

Alright. Jag var nyligen i Barcelona igen och har även varit i Nice, jag förknippar inte något med bröllop, tycker inte att det är romantiska ställen.
    Jag skulle föredra Budapest i stället, men där finns inte någon strand eller åkt på weekend till Kroatien, som är billigt pch vackert. Barcelona för mig är turister, trafik och mycket folk (visst vacker och ok stad, men inte för bröllopsweekend). En annat alternativ är alperna, Österrike eller Franska alperna, mer gemytligt. Men ni kanske vill ha just detta med beachen nära? Kroatien i så fall för att inte betala skjortan.

• Mycket långt kvar

Jag har bara varit i Nice, men tyckte inte alls om det. Vackert på ytan, men otrevlig stämning och kallt på något sätt. Snobbigt.

• mlu

Nice ar super. Bra hotell ar Grand Hotel Astor som ligger mitt i stan. Perfekt stalle for en weekend

• fiafiber

Har bara varit i Nice, en stan är underbar. Storleken är perfekt, du kan gå från tågstationen till shoppingkvarteren till gamla stan till blomstermarknaden ( tror jag det heter där alla uteserveringar ligger...) till stranden. Love it!

• Vintern2007

jag känner bar till vbarcelona och nice. Vi kommer att åka på vår resa till Nice som det ser ut. Vi komemr dock att hyra ett hus med pool.
    Det beror lite på vad ni vill ha ut av er resa. Ska ni ha mys o romantik med trevliga utflykter rekomenderar jag definitivt Nice. Det finns ååå mkt att göra o en massa rimantiska utflykter att hitta.
    Barcelona e fint o galet. Stort o mycket. Bullrigt med ett stort utbud av shopping party och kultur.

Barcelona e verkligen fint oxå...men inte så romntiskt i mina ögon...

• fiafiber

Glömde säga att det är jättelätt att ta sig runt med tåg från nice till tex italienska alperna ( Limone tex), italien, monaco etc

• Tokmaja

lixom till italienska rivieran

• Tokmaja

de har en underbar marknad i Ventimiglia som ligger precis i grändsen mellan Frankrike o Italien...underbart:D

• camargue

Åk till Kroatien och lyxa till det!!! För pengarna du spenderar i Euro-länder får du mkt mer för i Kroatien, som jag tycker har en härlig blandning av Italien och Grekland.

• camargue

...fast, förresten! Jag skulle nog välja Amalfi kusten eller Korsika för bröllopsresa. Lycka till...inte lätt att välja..

• Lapinette

Och vi var på Amalfikusten eller rättare sagt Sorrento på vår bröllopsresa men bor annars i Cannes som ligger 20 minuter från Nice. Kan varmt rekommendera Rivieran men då ska ni hyra bil och göra utflykter inte bara stanna i Nice. När ska ni åka?

• ludde06

Vi ska åka runt den 20 augusti.

• mlu

Kom pa att det finns en hotellkedja i Nice som heter Boscolo(bast att googla) som har 2 hotell i Nice Plaza o Park som ligger bra o ar fina. Skulle foredra det framfor Hotell Negreso som ar mest dyrt och ja, visserligen klassiskt men kanske inte vart sitt pris. Finns annars ett gulligt lite mer familjart hotell som heter Grimaldi. Valdigt pakostade rum och trevligt lage. Dom brukar ha bra priser pa sina rum ca 100-150 EUR natten om jag inte minns fel.

Svar på tråden nice vs barcelona