• NamNam

Förslag på dopgåva

Jag är i stort behov av hjälp. Har ingen aning om vad jag ska köpa i dopgåva och nästnästa vecka är första dopet (ska gå på ett till i slutet av augusti).

Det är pojkar, de känner inte varandra så det spelar ingen roll om det blir likadan present till dem båda.
    Den ena är min mans systerson och den andra mitt kusinbarn. Vi har bra kontakt med dem båda.

Tänkt att det får kosta någonstans mellan 300-500kr/barn.

Brainstorma på, alla förslag beaktas tacksamt. :)

• Svar på tråden Förslag på dopgåva
  • NamNam

Jag hade på förslag att vi skulle sätta in en slant till någon välgörenhetsorganisation, men det togs inte emot med blida ögon av mannen...

Lutar mest åt fonder/bankbok nu, men summan blir ju liksom lite klen tycker jag. :(

• viktualia

Håller helt med dig! Det blir väldigt fånigt, särskilt om föräldarna inte fortsätter spara i just den formen. Tycker nog min idé är bättre i så fall!

• Mimsan75

Köp en fin/tuff spargris som de själva kan ha användning av att spara sin "veckopeng" i senare, där kan ni ju även lägga ett litet startbidrag. Det gör att bidraget känns bra mkt större än på ett konto.

• Penny J

köp ingen sparbössa! När jag var på dop fick killen typ 6 sparbössor i silver. Jag skulle satsa på en fin sagobok.

• Mimsan75

Mina söner fick iofs 3 sagoböcker varav två likadana, men ingen sparbössa

• mammaK

Min son döptes förra året och den bästa presenten är inte den dyraste utan den man kommer ihåg. Det vi tyckte var bästvar en sagobok där det handlade om min son, han storebror och faddrar (dom var hans vänner i boken) Det var den absolut bästa presenten.
    sagofabriken.se

• NamNam

Sagofabriksboken fick den ena när han föddes, annars är det en bra pryl.

• Skivbaren.nu

en fin tavla.
    Vi har fått de till båda våra barn när de döptes.
    första barnet fick 'när lillan kom till jorden' och så målad och fin, andra barnet fick ' gud som haver barnen kär'. väldigt uppskattat av oss i alla fall och fint eftersom de är något de kan ha kvar hela livet, nu hänger de på deras rum.
    en läragåvagn, visst kan man anse de tidig, men de är bra att ha när väl den dagen kommer som de börjar resa sig och vill gå, en del är tidigare än andra.
    beror på om du är lite händig, men i så fall skulle du kunna måla dit barnets namn på gåvagnen, eller kanske köpa en liten pall/stol och måla den med barnets namn och datum på.
    Fond eller ja nån typ av sparande är inte alls så dum ide.
    Ni kan ju fortsättaoch sätta in pengar där vid födelsedagar eller julklappar om ni firar sånt ihop?
    Bor de i hus med trädgård? i så fall kanske ett fruktträd. Kanske inget barnet glädjs åt nu, men något som de säkert kan glädjas åt även långt senare i livet.
    smycke, sparbössa eller nån cd skiva med fin barnmusik på är väl sånt som brukar uppskattas...

• nenne78

en riktigt bra sångbok

annars var min allra bästa doppresent (va var några stycken somd elade på det) en väldigt specialanpassad lösning. Pappn är nämligen lite av en raggare, så hans son fick en stålkam med gravering samt en skittuff skinnväst (MC-typ ej dansband...) där namnet stod på ryggen. De blev hur glada som helst!

Svar på tråden Förslag på dopgåva