• utvandrarna

Engelsk översättning av klädsel "Kavaj"

Någon som kan hjälpa mig?
    //J

• Svar på tråden Engelsk översättning av klädsel "Kavaj"
  • Ettolrach

"Black tie optional" betyder att man kan ha smoking och det är ju inte det som avses med "kavaj".

Jag skulle skriva "semi formal" eller helt hoppas över klädkoden, man brukar nämligen inte sätta ut sådan i engelskspråkiga länder har jag läst.

• MonikaS

Ettolrach, jag håller med. Kavaj är väl den "enklaste" i klädkoderna? Jag skulle också hoppa över det tror jag. Risken kanske finns annars att de inte riktigt förstår vad som menas med det.

•  Miss Cee

Måste utmana Ettolrach lite (även om jag hyser stor tilltro till hennes åsikter..;) )

Semiformal skulle, speciellt i England, kunna tolkas som smoking, eftersom deras mest formella klädsel oftast är Jackett eller frack.

I andra länder har de inte nivån Kavaj, eftersom ingen eg skulle komma på tanken att komma med mindre än en mörk kostym till ett bröllop. Då skriver man något av följande:

Informal suit
    Dark suit
    Dark lounge suit
    Lounge suit
    Informal
    Business suit

Det som känns smidigast att använd tycker jag är: Informal

Det här är efter Ribbings bok "JA!"

• Ettolrach

Böjer mig för Ribbings sakkunskap. :)

Semi-formal hade varit det bästa på amerikansk engelska men britter har förstås andra uttryck.

•  Miss Cee

Det är krångligt med utländska klädkoder! Man måset skriva olika saker till engelskspråkiga, fransmän och tyskar. För att inte tala om att det är en viss skillnad på amerikaner, engelsmän och australiensares klädkoder.... I USA och Australien så är det ju smoking som gäller framför frack och jackett. Och så blandar de in i vilket sammanhang som kläderna skas ha. Typ om det är en jobb-fest/tillställning så skriver de ju kanske businesssuit med så står det ju sällan om det är ett bröllop...

Så det vore skönt om andra länder hade samma system som vi med bara 4 klädkoder =)

Svar på tråden Engelsk översättning av klädsel "Kavaj"