• tjollan

Dressman kontra dyrare?? Erfarenheter tack..

Har surfat lite på Dressman trådar här och vill gärna veta vad NI tyckte så här i efterhand ni som vars männ har hat dom på bröllop etc. Min blivande är ingen "slips nisse" men vi (jag ...) vill ändå vara upklädda på dagen D utan att för den delen lägga ut flera tusen på en uppsättning som sen hänger i garderogeb i några år för att vara omodärn när den sedan nästa gång kommer att användas.

• Svar på tråden Dressman kontra dyrare?? Erfarenheter tack..
  • tjollan

lol hat? Menar naturligtvis haft!

• Ikka

Min blivande har köpt en kostym från dressman och är väldigt nöjd med den. Han är ingen slipsnisse heller och trivs inte så bra i kostym, men denna tyckte han va helt ok. Han har vart och provat andra märken oxå men tyckte inte att det va nån skillnad så han valde dressmans. Jag tycker att man får bra kostym för pengarna, man behöver vekligen inte betala skjortan för att en kostym ska va bra.

• Bridzi

Om man inte ställer några större krav på hållbarhet så duger nog Dressmans kostymer alldeles utmärkt. Min sambo däremot, som bär kostym varje dag i arbetet, har för länge sedan avfärdat "billighets"-kostymer som Dressman eller dyl. Detta eftersom de efter bara en kort tids användande nöts sönder pga dålig kvalitet i tyget.
    Men som sagt, för att använda vid bröllopet och kanske någon annan enstaka gång så funkar det nog utmärkt!

• anne på grönkulla

Håller med Bridzi, är man ingen regelbunden kostymanvändare så är en billigare kostym helt OK. Min man köper numer inte heller sådana, men använder också kostym dagligen och då märks verkligen kvalitetsskillnaden. Men vill man använda den 1 gång per år eller så så bör dte inte göra nån större skillnad.

• HasseP

En god regel säger att man får vad man betalar för.

Ska man bara använda sin kostym vid ett enda bröllop, köp Dressman. Ska man använda den i jobbet - gå upp i kvalitet och pris.

• tjollan

Ja va bra det är nog bara brölloppet som den kommer att nyttjas på och möjlgtvis typ 1 gång eller 2 till. Har en svåger som och så är "kosym/kläd" kvalitets tokig och köper kostymer ala smultum..
    Men som sagt han tjänar bra och använder domoch så i sitt jobb. Tack för alla svar.

• JosseN

Min m2b har också köpt sin på dressman och är helt nöjd. Använder inte kostym särskilt ofta och då räcker det. Det viktigaste är att man känner sig fin i den.

• Augusti-06

Beror ju oxå lite på hur kräsen man e med passform. Vilken kroppstyp man har etc. Min m2b som e lång skulle inte kunna hitta en schysst kostym där...

• anne på grönkulla

Lite komiskt är det - hur många brudar väljer en enklare/billigare klänning "för att jag kommer ändå bara använda den en dag"? Jag säger inte att det är fel tänkt, det är tvärtom ytterst vettigt resonerat. Ett plagg man bara använder en gång är det inte värt att lägga hur mycket pengar som helst på, rationellt sett. Men trenden för tjejer är väl snarare att bli påhejad för att unna sig en finare klänning än man tänkt sig?

Som jag och flera andra sagt ovan - det ställs helt olika krav på kostymer av olika personer. Min man som dels är rätt kraftig, dels använder kostym dagligen kommer inte undan med att köpa billigt. Men hittar man en som passar och man inte har kravet på att den ska hålla näst intill daglig användning, då går Dressman mm utmärkt!

• Blå rosor

Vi ska kika på Dressman också för att min m2b nästan aldrig använder kostym...
    Visst har dom rea just nu? Syftar på att studenten just har varit...

• Ellte

Det tråkigaste med Dressman är att så många har likadana kostymer tycker jag... Vi var på ett bröllop där några killar gjorde en grej av det då de insåg att fyra eller fem av dem hade exakt likadan kostym :D

Annars är det som Augusti-06 säger, det beror på hur kräsen man är! Det är få män som passar perfekt i Dressmans kostymer... Jag vet inte riktigt hur man ska se ut :?

En kompis till mig har provat och provat kostymer på olika ställen (bla Dressman, H&M osv) och aldrig hittat någon som passar. Han är lång och smal med långa armar... När någon rekommenderade honom att kolla på något italienskt hittade han en FANTASTISK kostym på en gång :)

• silvera

Kika på Grosshandlarn också. Där är de lite lite dyrare än Dressman, men har en helt annan servicegrad, och hjälper gärna till att sy upp byxben m.m. Man får bra hjälp på Dressman också, men lite bättre ändå på Grosshandlarn. (Grosshandlarn har börjat sälja frockcoats också, så min M2B funderar på att köpa där, istället för att hyra. De har märket Turo tailer, tror jag att det var)

• jocelyn

Brothers har en hel del snygga grejer som inte kostar skjortan *dåligt skämt*
    Dom ligger väl snäppet upp från Dressmann både vad gäller pris men framförallt kvalitet.

Min m2b ska ha kostym och han vill unna sig en kvalitetsgrej vilket jag verkligen kan förstå. Han vill känna sig sådär snygg och lite som james bond... ;)
    Vet inte riktigt vad det blir ännu men det blir säkert jättefint.

• aircondition

M2b behöver 5XL. Svårt att hitta på "vanliga" Dressman. Men så var det en sån trevlig människa på just dressman som upplyste om att dom har en "filial" i Täby (tror jag det var) där det finns riktigt stoooora storlekar. Perfekt, eftersom min älskling verkligen inte är en kostymkille.

• atenea

m2b är definitivt ingen kostymkille (trots att det passar honom såååååååå bra!)
    Vi titade omkring och han provade på lite olika ställe , och oväntat nog den kostymen som passade honom bäst var ju Dressmans. Han är tysk av den "kortare modellen" (för svensk mått lite kortare armar och ben , 170 lång , smal men inte mager) och de flesta kostymerna var lite ur proportion för honom , trots rätt storlek.
    Förstås att tyget är ingen engelsk kashmere och detaljerna var inte handsydda av en skräddare från Saville Row ... men ganska hyfsat ändå!

Svar på tråden Dressman kontra dyrare?? Erfarenheter tack..