• Anina

Blommor i håret??

Hej!

Har funderingar på att ha blommor i håret och skulle gärna försöka fixa blommorna själv.
    Undrar nu ifall någon har tips på hur man kan göra detta?
    Gissar att man behöver någon form av oasis eller annat så att blommorna inte vissnar? Men hur kan man fästa detta till hårnålar?

Och vilken typ av blommor tror ni kan fungera bäst??

Någon som vet eller har tipås råd?

• Svar på tråden Blommor i håret??
  • nyårsbröllop

Man sätter ett nät runt oasisn som man sen fäster med nålar i håret. Man gör en liten toft eller fläta som man kan låla i. Inte svårt för någon som kan håruppsättning. På blomsteraffären vet de vilka blommer som håller för något sånt här en hel kväll. De brukar också binda blomman jätter bra just för detta ändamål. Lycka till!

• Anina

Är det ngt speciellt sorts nät man ska ha? Hårnät?? Eller annat typ av nät?

• nyårsbröllop

Lite styvare än hårnät, det måste hålla för att trä nålar igenom. Frisörer har ofta, annars kan du köpa en bit storhålad tyll som du syr runt din oasis, som en liten påse.

• Anina

Aha, ska den sitta tätt intill oasisen då? Alldeles "intill" som ett fordral?

• Anina

Ingen mer som har några tips??

• lolabe

Jaha, oasis? Avancerat... jag trodde att man bara tog en ovanligt hållbar blomma (orkidé kanske eller nåt som inte behöver så mycket vatten), virade lite ståltråd runt ock stack in... Där ser man...

• Alexxx77

Jag ska ha som en tiara med blommor, murgröna och nån blå blomma (kommer inte ihåg vad den hette, ser ut lite som brudslöja). Min florist sätter de på en ståltråd men öglor i ändarna som jag fäster med nålar i håret.

• Anina

Låter jättefint!

Själv undrar jag fortfarande över detta med oasisen. Kan man bara skära till den själv eller finns det färdiga att köpa till just hårsmycken?

• nyårsbröllop

Om man är lite händig så fixar man det själv. Köp en rejäl bit och testa.

Lycka till!

• stina-07

Man kan linda lite blöt bomull runt stjälken och sedan linda en speciell blommstertejp runt.

• guest

Jag ska köra med tygblommor i håret, har hittat jättefina.

• Opala

Blommor med hård själk (typ blåklint som jag ska ha) kan ma bara spraya

• Linma

Jag ska ha rosor och jag ska inte ha oasis om jag har förstått rätt på min frisör och blomsterbud, de binder en hård tape runt skaftet på rosen och sätter i en liten bit ståltråd så att det är lätt att fästa med spänne sen.. om jag har förstått rätt..

• Jea

Oasis brukar man inte ha i håret. Man tar ståltråd och stiftar blommornas knoppar och sen floratejpar man. Är det känsliga (brukar man inte använda) blommor kan man ta blöt bomull och tejpa över. (går bra med vanlig tejp men inte så fint om man är mörkhårig. Oftast gör jag bara en ögla som man kan trä in hårnålar eller hårspännen i. Blommorna vissnar om de inte har dragit vatten ordentligt så plocka inte ute samma dag. Kan nämna att hårblommor kostar ca 100 kr så frågan är om det är lönt att göra allt jobb själv.

Lycka till!

/Jea

• E.L

Jag gjorden en håruppsättning på en kompis m orkidéer. Det var lite omständigt att få dit dom, men m lite hårnålar så gick det bra o de höll hela dagen.

• fru Vargtass

Jag hade blommor (rosor) i håret på min studentbal och då hade jag ingen oasis. Beställde från en blomsteraffär som "preparerade" dem. Det var som någon sa tidigare, någon form av tejp lindat runt stjälken. Kommer inte ihåg hur de sattes fast dock.

• Anina

Å tack för alla tips!! :)

Opala: Vad sprayar du med? Någon särskild spray eller bara vatten?

guest: var hittade du dina tygblommor? Är de sjorde för hår eller har du köpt vanliga tygblommor och fixat till dem själv så att du kan ha dem i håret?

• guest

Jag har hittat på Sia i Stockholm. Där finns det naturtrogna rosor, orkidéer, ja allt möjligt. Men de är inte speciellt gjorda för håret. Jag ska sätta fast dem som vanliga blommor, dvs ståltråd virad runt skaft och hårspänne.

Jag har haft en uppsättning med riktig freesia i för några år sedan, och då hade jag inte heller något oasis. kanske beror på hur ömtåliga blommorna är?

• Anina

Aha!
    Tack guest!

Kanske ska kolla där också då. Var ligger Sia mer exakt??

Svar på tråden Blommor i håret??