• Sosso

Permanenta skadat hår

Hej!
    Nu är det så att jag e nyblonderad, inte hela håret men nästan, och jag vill så gärna permanenta håret nu.. men jag undrar om inte det sliter sönder håret med så mycket preperat? :(
    någon som vet om det kunde funka om man gör håret brunt istället? e lite vilsen i vad som går och inte går att göra tyvärr.. så om ni har några erfarenheter av permanent tar jag gärna emot dom :D

• Svar på tråden Permanenta skadat hår
  • Amazonas

Jag tycker att du ska vara riktigt riktigt försiktig! Gör inpackning varje eller varannan dag de närmsta två veckorna för att återfå hårets mjuka kvalitet (att sova med inpackning i gör underverk för mitt hår i alla fall!). Utvärdera efter det.

Man kan ju locka håret tillfälligt också och det blir ju ofta bra mycket snyggare än permanent... Men det pallar man kanske inte varje dag.

Risken är att du ser ut som ett fågelbo efteråt om håret förstörs. Tänk små spröda och torra hårstrån som inte orkar ligga i mjuka lockar utan liksom bryts... Men som sagt. Gör inpackning före och efter permanenten och be någon kunnig göra det på salong (ingen hempermanent).
    Lycka till!

• Josefin82

Jag frågade min kompis som är frisör och hon sa så här: Ett nyblonderat hår är ofta ganska skört, men att det beror mkt på hur slitet det är, vilken hår kvalitet du har. Du ska absolut fråga en frisör innan du permanentar det. Det spelar heller ingen roll om du färgar håret brunt innan, själva blonderingen finns ju därunder ändå. Sen ska man vara försiktig om man färjar håret själv från blont till brunt, men ska alltid förpigmentera så att det inte får en grön och dassig ton. Man ska inte väla en helt "ren" brun ton heller. Du bör inte exprimentera för mycket hemma, det är värt att lägga pengarna på en duktig frisör tycker jag. Blir det katastrof måste du ju ändå gå dit sen.. Lycka till!

• KalasAnnah

som man kunde läsa här innan, så spelar det ingen roll vilken färg du har, det blonderade skadade håret finns ju under färgen, det är bara ögat man lurar

Men var väldigt försiktig. för jag kan nästan garantera dig att ditt hår kommer bli jätte risigt. inga snygga lockar direkt. utan väldigt stumma slappa lockar, men det beror ju så klart på hur slitet ditt hår är. men gå till en frisör och fråga.
    Jag har själv haft många kunder i samma situation som jag vägrat permanenta just för att det är så slitet.

lycka till

• caprea

jag permanentade mitt hår förra året och fick då först göra ett prov på salongen för att kolla hur pass starkt det va... har ju olika starkt hår från början... men va försiktig och jag rekomenderar att göra inpackningar och göra ett test på salong, brukar vara gratis

• Sosso

tack för tipsen :) kanske ska låta mitt egna hår växa ut lite först då. e ju inte värt att lägga så mycket pengar på nåt som kan förstöra håret :( får försöka ge mej till tåls lite och låta mitt hår växa.
    hade hoppats det skulle hjälpt om man färgade håret brunt men tänkte inte på att d blonda finns ju kvar under

• ninjan

Du har fått väldigt många bra svar redan, så jag ska bara tillägga att det är onödigt att färga håret FÖRE en permanent, eftersom permanentvätska nästan alltid drar ur färgen ur håret!

• September mys

precis som övriga tipsat om rekomenderar jag att gå till en frisör. även om du skulle färga håret, eftersom blir det inte bra så gör frissan om det gratis. det är helt klart värt pengarna, för som sagt man hamnar ju där förr eller senare när man exprimenterar själv..

• GrisRosa

Ja det där med vilken hår typ man är e ju svårt också..

När jag skulle permanenta mitt hår fick frisören ha i mkt mer "medel" än som man egentligen brukar och jag fick sitta med det i längre än vanligt. Desssutom höll inte lockarna särsklit länge.. Så man e ju olika...

Svar på tråden Permanenta skadat hår