• Augusti-06

Psalm morning has broken

Någon som vet om den finns i svenska psalm boken och ev. nummer. Gärna länk till sida om någon har?

• Svar på tråden Psalm morning has broken
  • Rosenhaga

Den enda associationen jag får är inte ens psalm utan en sång av Cat Stevens (tror jag).

Jättefin text och musik förresten, tror att den används flitigt utomlands vid bröllop. Här är texten, hyfsat korrekt.

Morning has broken like the first morning
    Blackbird has spoken like the first bird
    Praise for the singing, Praise for the morning. Praise for them springing fresh from the world.

• Augusti-06

Tror att det e psalm 181 i svenska psalm boken men lyckades inte hitta...

• Ankajan

"Morning has broken" är en gammal folkmelodi från Irland som bland andra Cat Stevens har gjort en cover på. Det är även has fölag Cat Music Ltd. som äger rättigheterna till denna sång. Den finns i svensk översättning av Hawkey Franzen. Så vitt jag vet finns den inte med i den svenska psalmboken, om den inte kommit med i den senaste utgåvan...

Lycka till med letande!

jag kan bidra med den svensak översättningen

Likt denna morgon den första dagen, hörde de fåglar som sjunger nu. Lovprisa sången, gläds åt var morgon. Njut av det liv som sprungit ur jord.

Fin sång som sagt, passar perfekt vid bröllop

•  Miss Cee

I den version jag har så är det Psalm 181:
    Nu är det morgon

Men det är inte den nyaste versionen, så...

•  Miss Cee

I min psalmbok är texten:

Nu är det morgon, dimmorna lyfter
    fågelsång över vaknande jord
    Tacka för sången, tacka för ljuset
    och ljusets källa
    som är Guds ord

Men jag har alltid sjungit en annan text till denna, och jag tycker att den är mycket finare. Jag vet inte om den finns i någon annan psalmbok, men den är ju med ett religiöst innehåll så det borde vara ok att sjunga den istället:

TÄNK ATT FÅ VAKNA
    (Traditionell gaelisk folkmelodi ? Eleanor Farjeon / Ingamay Hörnberg)

Tänk att få vakna tidigt en morgon
    Höra ett vårregn sjunga sin sång!
    Jag älskar regnet som väcker jorden
    Tack käre far för regnet du gav!

Höra en koltrast sjunga sin sång!
    Jag älskar sången koltrasten sjunger
    Tack käre far för sången du gav!

Se hur vår sol gör allting så skönt
    Jag älskar solen som värmer jorden
    Tack käre far för solen du gav!

Utan att sakna natten som var
    Jag älskar livet som du har skapat
    Tack käre far för allt som du gav!

• Rosenhaga

Har googlat lite och det verkar som att psalm 181 är en översättning på Cat Stevens Mornin has broken.

trevlig text på svenska ovan.

• AsaJason

Vet nagon om en vigselversion av denna psalm? Jag har hort att det skall finnas...

• Jenny i England

Jag ar ocksa valdigt nyfiken pa alla fragor som stallts har, dvs finns den med vigseltext, ar det en psalm, vilken ar ratt text osv! Jag har mailat var kantor ocksa sa vi far se vad jag far for svar

Dock en liten fraga: Vi ska ha var vigsel kl 14. Tycker ni man kan sjunga den da, eller ska den egentligen bara sjungas pa formiddagsbrollop?

• Bobofina

Att säga att det är Cat Stevens låt är väl lite konstigt, med tanke på att melodin är en gaelisk folkmelodi och texten skrevs på 1930-talet. Vad jag vet var inte Cat Steven ens född då. Däremot gjorde han en inspelning på 70-talet som blev rätt känd.

Den svenska text som finns i Psalmboken skrevs av Anders Frostenson 1976 och har funnits med i Psalmboken sedan 1986 (nr 181, som flera redan sagt).

• Rosenhaga

Bobofina,

Vad duktig du är och vad mycket du kan! Tänk vilken tur för oss att vi fick veta detta.

• Sunshine Girl

Vi hade den som en av våra psalmer när vi gifte oss och det gick hur bra som helst. Inte ett öga var tort :)
    Psalm 181 fast med den engelska versionen. Texten vi hade var:

Psalm 181
    Morning has broken

1. Morning has broken,
    Like the first morning,
    Blackbird has spoken
    Like the first bird;
    Praise for the singing,
    Praise for the morning,
    Praise for them springing
    Fresh from the Word.

2. Sweet the rain's new fall,
    Sunlit from heaven,
    Like the first dewfall
    On the first grass;
    Praise for the sweetness,
    Of the wet garden,
    Sprung in completeness
    Where his feet pass.

3. Mine is the sunlight,
    Mine is the morning,
    Born of the one light
    Eden saw play;
    Praise with elation,
    Praise every morning,
    God's re-creation
    Of the new day.

Words by Eleanor Farjeon (1881-1965)

• Bobofina

Rosenhaga

Vad trevliga vi var här då!
    Förlåt så hemskt mycket att jag försökte hjälpa till lite (det var min enda intention!). Ska aldrig hända igen.

•  Miss Cee

Bobofina>>

Det _var_ en bra kommentar. Häng inte upp dig på det..

Cat Stevens är ju inte den enda artist som spelat in en psalm och fått en känd version. Elvis tex. har spelat in en svensk psalm som på svenska heter "O store Gud" (kommer inte ihåg vad den heter på engelska) och massor av artister har ju gjort en egen version av Amazing Grace.

Så det var en bra kommentar.

(Eler så kan vi alla kramas istället och kroka arm och sjunga sången i kör. Det tyckr jag vore fint ;) JIsses flickor inte ska ni bråka över en psalm ;)

• Rosenhaga

*fundersam*

Jag tyckte att bobofina var duktig och kunde mycket. Tror ngt blev otydligt eller missförstått, det var inte meningen att uttrycka mig otydligt. Sorry!

•  Miss Cee

Ledsen Roshaga, då har vi blivit Internetskadade och tolkar allt som ironi.

(Tar mig ur diskussionen och hoppas att missförstånden är utredda...)

• Rosenhaga

Miss Cee,

Ironi är knepigt och missförstår lätt när man pratar med varandra och i text tycker jag nog att det är bäst att undvika då det verkligen kan leda till missförstånd.

Text är magi om det är rätt använt, men ack så svårt att få till det ibland! Som här, där jag måste ha gått fel med orden, nyttig erfarenhet för mig.

Svar på tråden Psalm morning has broken