Miss Cee : Ska se.. det finns lite knep för att få allt lite godare som jag har(utövas säkert av andra också :D)
cuornfiléer: Låt tina helt och låt dom "suga in" en marinad på antingen soja och lite flytande fond eller på valfria kryddor. ca 15min räcker. Tillaga på valfritt sätt. Fast steka på platta eller grilla är godast. Hög värne och vänd ofta till man fått en liten stekyta. Tillsätt olja vid behov. (dom suger upp ganska mycket dom små rakarna, så att förmarinera gör att dom inte suger upp så mycket fett.)
Grov "stava" rotfrukter som potatis och morötter(potatisarna i lite mindre bitar då dom tar längre tid)olja en plåt och ringla lite flytande honung utblandat med olivojla över (ca 50/50). strö flingsalt och in i ugnen på ca 200-215gr. Strö över purjolök när det är ca 15 min kvar och örter(torkade för ugnsvärme, eller färska efter det är klart). Man kan ha alla möjliga rotfrukter. Smarrigt till grillat på sommaren. Och lättlagat och billigt :D
Grekisk bläckfisksallad med räkor och kapris har jag aldrig gjort.
Men det är ju att blanda lite olika sallads sorter så som rokola och ekbladssalad( lite besk i smaken) och annat småt och gott. grovpeppar, flingsalt, bläckfisk (ej friterad), jätteräkor. Lite kapris och svarta oliver kanske. Måste pröva mig fram här.
coscossallad: färdig coscos som man river i limeskal, pressar saften från en citron(eller halv, pröva dig fram till smaken)tärna fetaost(riktig krämig och fet, hihi..)i stora bitar, svarta oliver(goda stora)lite olivolja (bara lite för att göra det mindre tort. strimla soltorkade tomater grovt. Rokola och coktailtonater är också gott att ha i. Salt och grov svartpeppar förstås.*L*
Mördegsknytten med feteost och spenat: Köp mördeg och klä sådana där mindre pajformar som är lite högre. Inte så tunnt som vanligt. se till att botten är klädd också. In i ugenca 5 min. Blanda ägg, fetaost och färskspenat. En gnutta fond och en tesked socker(eller två *L*) för att höja smaken. Smeten ska vara mer som gröt i konsistensen. Lite tjockare änn vanlig pajfyllning alltså. In i ugnen efter halva tiden. Sen ut igen och då läger man på deglocket. In i ugnen igen den resterande tiden. Ta ut "bakelserna" och låt svalna. Serveras kalla. (super på pickninc :))
Gud... nu måste jag äta något hahahah..
och förlåt för alla stavfel på förhand..*L*