• otolig

HJÄLP mig skriva en sång till bruden (och brudgummen)

Är det någon som har skrivit ny text till en känd melodi och framfört till brudparet under middagen?? Jag kan inte vara med på min bästa väns bröllop och vill skriva en text om bruden som alla kan sjunga med i.. Är det någon som gjort något liknande och vill dela med sig? Tacksam för all hjälp eftersom jag har så dålig fantasi.

• Svar på tråden HJÄLP mig skriva en sång till bruden (och brudgummen)
  • nyförlovad 3 juni

det är inte så svårt egentligen. bestäm dig för vilken låt du vill göra om, ta en ganska lätt melodi.

sen skulle jag sätta mig ner och fundera på vad du vill berätta om bruden. skriv ner lite tankar, typ minnen, personliga grejer och så. fundera sen på rim som kan passa. tex
    "tänk när vi skulle över ån
    bestämde oss för att vada
    plötsligt slog xx i stora tån
    jag skratta och xx hon bada"
    eller nåt sånt. eller om du inte vill ta personliga minnen eftersom du inte är där ändå så ta saker som många känner till om henne, att hon gillar choklad, särskilda egenheter osv.

sen kan du ta vers för vers, sjung den riktiga versionen först o försök sen ersätta meningarna där med egna historier. det måste inte alltid stämma perfekt, folk brukar förstå hur det är tänkt att man ska sjunga ändå.

personligen tycker jag det är roligast om det rimmar, men det måste det ju inte. sen tror jag att man inte behöver ha så höga krav, stämningen på ett bröllop ofta sån att folk tycker att det är jättekul om man tex fått lov att köra med en nödlösning nånstans i sången för att få ihop det.

hoppas det var till nån hjälp. lycka till!

• Sibylla

Jag skrev om en låt till brudparet."när vi gräver guld i USA" blev "När ni växlar ringar utav guld". Möhippegänget framförde den på scen till karaokemusik och det blev mer "röjigt" än vackert kan jag tro. Men vi valde låten eftersom brudparet är rätt sportiga och så gott som alla kompisar också så det var en melodi som alla kunde.

Har ej texten men ungefär så här..

Trots att ni först skaffat barn och bil
    Nu ska ni hinna lite till
    Vi hör en präst som kallar
    Och när ni sen kommer till ert hem
    Och börjar ert nya liv igen
    Vi hör en präst som kallar

Hon säger ni är äntligen på väg
    Hon säger det är dags att köpa hus
    Tillsammans är ni oslagbara

Refr
    Till alla dom som är era vänner
    För alla dom som tror på allt som ni har gjort
    Vi fick vara med er här ikväll
    För alla dom som håller ihop och visar att det går
    vara gifta flera år
    Alla från söder och till norr...
    När ni växlar ringar utav guld

Svar på tråden HJÄLP mig skriva en sång till bruden (och brudgummen)