• Magnetic

Hur hänger man upp taklampor?

Ok, det handlar kanske inte om relationer, men snälla hjälp. Hur installerar man en vanlig taklampa? En som man har köpt på IKEA och där man själv måste montera en stickkontakt. Uttaget sitter inte vid kroken utan en bit bort, vid väggen.
    På IKEA finns ju bara jättekorta sladdar med lampkontakter på, jag fattar inte hur man ska göra?
    Tack på förhand för hjälpen, snälla.

• Svar på tråden Hur hänger man upp taklampor?
  • June20

Du går till Clas Ohlsson el BILTEMA (el ja en sorts järnhandel/hemma fixar butik)o inhandlar en längre sladd om dem inte redan finns på IKEA då.
    Sen tar du fram en tång och ev en kniv om inte tången har en "skärare" också på sig och skär till sladden, öppna socken o monterar in sladden med hjälp av en mini skruvnyckel.
    För att inte sladden ska sedan hänga ner i rummet kan man även få tag på små "klämmor som ser ut som en triangel. De har självhäftande baksida som man trycker fast i taket med jämna mellanrum och sedan trycker man in sladden i dem där det är öppet(triangeln pekar neråt så det e i nedkanten det är "öppet"). Om du inte förstår vad ja pratar om för "upphägning" så kan dem hjälpa dig på butikerna att hitta dem.

• Magnetic

TACK! nu hänger i alla fall taklampan där den ska. Bara kökslampan kvar.

Men visst är det idiotiskt att inte taklampor säljs med färdiga sladdar, precis som golvlampor gör...

• Maria

Nja problemet är att alla tak har inte samma kopplingar så det vore nog svårt att sälja dem helt färdiga. För golvlampor har man ju inte det problemet. Jag hade med mig ett par taklampor hit när vi gifte oss och flyttade in och märkte då att kontakterna som passade där jag bodde innan inte stämde här...

Svar på tråden Hur hänger man upp taklampor?